artikel

Waarop letten bij oliefilters (1997-07/08)

Techniek

Bij het vervangen van motoroliefilters wordt veelal gelet op de grootte van de afdichtring, de inwendige draaddiameter en draadspoed. Bij de Mitsubishi Monteiro met G54B-motor (hydraulisch zelfstellende kleptuimelaars) is expliciet voorgeschreven dat een vervangend filter van hoge kwaliteit dient te zijn en bovendien een druk van 256-psi (18,03 bar) moet kunnen weerstaan. Kan in het algemeen worden ingegaan op de mogelijke gevolgen van het monteren van een niet origineel motoroliefilter? Eén en ander met betrekking tot de druk in het smeercircuit en de filtreercapaciteit? Wat is voorts het effect van de toepassing van steeds kleinere smeeroliefilters (Toyota)?

Overleg met de Mitsubishi-importeur leert ons het volgende. De door u genoemde druk van 18 bar is niet in de gegevens terug te vinden, maar het zal ongetwijfeld de zogenoemde barstdruk zijn.

Bij de kleinere filters is toch het inwendig filtrerend oppervlak gelijk, zo is er een uitwendig kleiner filter voor de modellen met airco, omdat er geen ruimte is voor het standaardfilter.

De gewone oliedruk bij de Mitsubishi bedraagt 4 bar, het overdrukklepje in het oliefilter gaat bij ongeveer 1 bar verschildruk open. De verschildruk ontstaat als het filterelement te veel stromingsweerstand heeft. Dat is het geval als de olie te visceus (stroperig) is.

Het door u genoemde kleine filter van Toyota is ontstaan door een nieuwe vouwtechniek van het filtermateriaal. Er bestaat een oliefilter met twee elementen, één van de twee is bedoeld om de roetdeeltjes die bij dieselmotoren in de olie terechtkomen, op te vangen.

Reageer op dit artikel