artikel

Dry-sump smeersysteem (1997-06)

Techniek

In AMT staat een uitgebreid verslag over de Ferrari 550 Maranello. Daarin is te lezen dat de V12 is uitgerust met een dry-sump smeersysteem. Ook bijvoorbeeld Porsche past dry-sump toe bij de 911 en gebruikt een ‘semi’ dry-sumpsysteem bij de Boxster. Wat zijn de voordelen van zo’n systeem en worden om diezelfde redenen ook sommige motorfietsen, bijvoorbeeld Harley Davidsons en verschillende viertakt ééncilinders van voornamelijk terreinmotoren, met zo’n smeersysteem uitgerust?

‘Dry-sump’ smeersystemen werken met een droge carterpan, ‘wet-sump’ systemen met een natte carterpan. Bij motorfietsen, race- en rally-auto’s is er soms geen ruimte om de olie onder de krukas in de carterpan te verzamelen. Er is dan een hoger geplaatste olietank nodig. Vanzelfsprekend is er een extra oliepomp nodig om de omlaag druipende olie in het motorblok af te zuigen en naar de olietank te voeren. Deze oliepomp moet zeker de tweevoudige capaciteit hebben van de gewone oliepomp, omdat er nogal wat lucht wordt meegezogen vanuit de motor. Bij sommige automotoren is het nodig meerdere oliepompen toe te passen om de olie te kunnen opzuigen uit de cilinderkop(pen).

De voordelen van een dry-sump smeersysteem zijn:

● ongevoelig voor dwars- en langskrachten, er is altijd olietoevoer naar de motor;

● de motor kan laag worden geplaatst;

● het motorcarter kan stijf worden uitgevoerd.

Een dry-sump smeersysteem heeft echter ook nadelen:

● veel lucht in de olie geeft kans op lagerschades;

● het is een duur en zwaar systeem met een extra oliepomp(en), tanks en leidingen.

Soms wordt de olietank op of in het motorblok geplaatst, dat wordt dan semi-dry-sump genoemd. Porsche doet dat bij de Boxster, Yamaha bij de TDM- en TRX-motorfiets.

Reageer op dit artikel