artikel

Volg voorschrift autofabrikant, experimenteer niet met remvloeistof (1997-05)

Techniek

Onlangs informeerde een collega mij dat remolie met specificatie DOT 4 agressiever zou zijn dan DOT3.- de praktijk wees uit dat in bepaalde toepassingen de rubberen afdichtingen in hoofdremcylinders en remcylinders vlugger zouden ‘invreten’ bijgebruik van een DOT4 remolie. Ook van andere technici hoor ik dat DOT 3 vaak beter is. Bij veel Japanse en Amerikaanse auto’s staat op het remvloeistofreservoir zelfs dat er alleen DOT 3 remvloeistof gebruikt mag worden. Is het waar dat een DOT 4 tot problemen kan leiden in met name oudere remsystemen en is mengen van verschillende soorten wet of niet toegestaan?

Het ‘Departement of Transport’ DOT heeft al jaren geleden eisen opgesteld waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Deze zijn vastgelegd in de FMVSS 116 standaard.

Er zijn drie klassen: DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Met de komst van remvloeistoffen op basis van siliconen is de DOT 5 aanduiding gereserveerd voor deze purperrood gekleurde remvloeistoffen. De ‘klassieke’ remvloeistoffen hebben de DOT 5.1 aanduiding en zijn, net als de DOT 3 en DOT 4 remvloeistoffen, kleurloos tot ambergeel. De laatstgenoemde remvloeistoffen (DOT 3, DOT 4 en DOT 5. 1) zijn mengbaar, de siliconenvloeistof DOT 5 is NIET mengbaar met de overige remvloeistoffen.

Ook de SAE J1703 en de ISO 4925 standaard voor rernvloeistoffen eisen de volledige mengbaarheid van remvloeistoffen. Daarbij mag er geen enkele overmatige slijtage, inkrimping of uitzetting optreden van de rubber afdichtingen (cups) of slangen van het remsysteem. Maar… de praktijk heeft uitgewezen dat er wel degelijk problemen kunnen optreden met bepaalde onderdelen van het remsysteem.

Ook de remslangen geven problemen. Daarbij komt er remvloeistof tussen de verschillende lagen terecht. Het gevolg daarvan is dat de remslangen kunnen worden dichtgedrukt tijdens het remmen. Dat heeft een gebrekkige remwerking als resultaat,

Hoe vervelend het ook is, maar juist de remvloeistoffen die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen (DOT 5,1 en sommige DOT 4 soorten) bleken de remproblemen te veroorzaken. In feite moeten er andere remslangen worden toegepast, pas dan komen de (grote) voordelen van de DOT 5. 1 remvloeistoffen tot hun recht. Deze remvloeistoffen zijn dun vloeibaar bij lage temperaturen, daardoor reageert het ABS bij lage temperaturen sneller, Bovendien nemen DOT 5,1 remvloeistoffen het vocht anders op, met als gevolg dat het kookpunt minder snel daalt. Anders gezegd: ze gaan langer mee.

Er zijn dus goede redenen het advies van de betreffende autofabrikant te respecteren. Houd de opgegeven DOT~ aan. Gebruik een remvloeistoftester om het kookpunt van de remvloeistof te bepalen en ververs de remvloeistof tijdig. Het spreekt vanzelf dat remvloeistoffen op basis van minerale oliën (zoals bij Citroën) buiten het kader van dit verhaal vallen. Deze groen gekleurde hydraulische vloeistoffen mogen in geen geval met de DOT 3,4, 5 of 5.1 remvloeistoffen worden gemengd.

Reageer op dit artikel