artikel

Mercedes verlengen (1997-02)

Techniek

Naar aanleiding van het artikel ‘Confectie is basis voor maatwerk’, AMT nummer 1 van dit jaar, bleven erbij mij nog enkele vragen over. Wat doet bijvoorbeeld CBT aan de stuurinrichting, de stand van de fusee-armen, de wielstanden en de fusee-standen na het verlengen van een personenauto?

Zoals in het artikel is vermeld, wordt er aan het onderstel van de verlengde Mercedes vrijwel niets gewijzigd. Alleen worden er vóór zwaardere veren gemonteerd.

Uit door CBT uitgevoerde proeven en berekeningen kwam namelijk naar voren dat de afwijkingen, die ontstaan door het verlengen en het hogere gewicht (ook als gevolg van de extra passagiers) dusdanig klein zijn dat een verdere aanpassing van het onderstel niet nodig was.

Ook de door de RDW uitgevoerde rij-proeven toonden de noodzaak van aanpassingen niet aan.

Het is wel zo dat de banden wat sneller slijten. Eén van de afnemers van CBT, een taxibedrijf met meerdere verlengde auto’s op de weg, heeft dat nauwkeurig bijgehouden en geconstateerd dat het gaat om een levensduur die gemiddeld circa 10 procent korter is. En dat is heel acceptabel, zeker gezien het feit dat de gewichtstoename bij volle bezetting vaak 400 à 500 kg is.

Reageer op dit artikel