artikel

Gekantelde vrachtauto-combinatie (1997-01)

Techniek

Het lijkt er de laatste tijd op dat gekantelde vrachtauto’s steeds vaker de veroorzaker zijn van files. Natuurlijk is het tegenwoordig veel drukker op de autowegen, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de uitvoeringsvorm van een moderne vrachtauto er ook mee te maken heeft. Kunt u uitleggen hoe dat zit?

De moderne vrachtauto-combinatie is veel comfortabeler dan vroeger. Dit dankzij de veelvuldig toegepaste luchtvering. Die luchtvering zorgt er tevens voor dat de combinatie in de bochten minder overhelt. Hierdoor wordt de chauffeur enigszins overmoedig, want hij wordt immers niet meer gewaarschuwd dat hij de bocht met een te hoge snelheid neemt.

Een tweede punt is dat de cabine (en stoel) vaak ook is voorzien van een aparte luchtvering. Hierdoor mist de bestuurder compleet het ‘combinatiegevoel’.

Als derde punt brengen we naar voren dat het zwaartepunt van een moderne combinatie hoger ligt (denk maar eens aan het volumetransport) waardoor het voertuig eerder kantelt. Bovenstaande gevallen vinden plaats bij het maken van een bocht.

Vreemd genoeg ‘vallen’ de combinaties ook om op rechte stukken snelweg. in dergelijke gevallen moet de oorzaak worden gezocht in beremming. Jammer genoeg rijden er nog steeds combinaties rond waarvan de remmen niet zijn geharmoniseerd. Het gevolg is niet alleen een overmatige remslijtage, maar ook dat dergelijke combinaties niet zijn te houden bij een noodstop en gaan scharen.

Elektronisch geregelde remsystemen die het mogelijk maken om de remkrachten gelijkmatiger en lastafhankelijk te verdelen over de assen hebben de situatie verbeterd. ESP kan voor een verdere vermindering van het aantal kantelende vrachtauto’s zorgen.

Reageer op dit artikel