nieuws

Winterbanden in de zomer, uitdaging voor het autobedrijf!

Ondernemen 1689

Zomer in Nederland. Temperatuurrecords sneuvelen en Bovag stelt vast dat een half miljoen auto’s op winterbanden rijdt. Slecht voor milieu, veiligheid en portemonnee! Maar misschien ook wel weer begrijpelijk. Wat kan het autobedrijf daarmee?

Winterbanden in de zomer, uitdaging voor het autobedrijf!
Zomer op de parkeerplaats. Kloppen de cijfers van de Bovag. Het lijkt er wel op. Deze auto was zo gevonden.

Eerst de feiten. Bovag controleerde recent 994 auto’s in een aselecte steekproef. 57 stonden op winterbanden. Dat is bijna 6 %. Bij lage temperaturen en winterse neerslag zorgen die banden voor meer grip en een (veel) kortere remweg. Bij tropische temperaturen doen ze het omgekeerde. Het rubber van het loopvlak is dan veel te zacht voor goede grip. Bovendien slijt winterbandenloopvlak bij zomerse hitte extra snel, en zorgen ze onder die omstandigheden ook nog eens voor extra brandstofverbruik en bandengeluid.

Niet wisselen

Bovag stelt vast dat in de winter 35 % van het Nederlandse wagenpark op winterbanden staat en dat bij een op de zes van die auto’s de banden voor de zomer niet gewisseld worden.

Op de vraag: “Waarom niet?”, geeft het Bovag-onderzoek geen antwoord. Gaat het hier vooral om winterbanden waarvan het profiel al geen 4 mm meer diep is? En die door zuinige automobilisten dan maar in de zomer worden opgereden? Als het om veiligheid gaat, zou je dat niet moeten willen. En als het om milieu gaat ook beslist niet.

Bont gezelschap

Bovag zegt alleen: “De auto’s die in de steekproef winterbanden bleken te hebben, vormden een bont gezelschap. Zowel nieuwe als (hele) oude auto’s, groot en klein, duur en goedkoop: Kia Picanto’s en Ford Ka’s, maar ook een Tesla Model S werd aangetroffen met winterrubber bij een buitentemperatuur van 36 graden.

Dan hoef ik me over het onderhoud toch niet meer druk te maken?!

Van APK naar APK

Kortom, het komt in de beste families voor. Dat zegt misschien iets over de interesse van veel mensen in hun auto. Natuurlijk, die moet het altijd doen, maar: “Dat mag je toch ook verwachten!” En: “Hij is toch APK-gekeurd, dan hoef ik me over het onderhoud toch niet meer druk te maken?!”

Kozijncontract

Wat dat betreft is het met auto’s niet anders dan met andere producten. Voorbeeld: Wie maakt zich druk om zijn kozijnen? De meeste huiseigenaren niet. Er zijn schilders die dat weten. Die bieden de klant een onderhoudscontract. Wel zo makkelijk. Het houtwerk ziet er altijd netjes uit. En de schilder hoeft niet te wachten tot de klant belt. Of misschien wel niet belt.

Nieuwe afspraak

De tandarts laat het onderhoud van de gebitten van zijn patiënten ook niet aan het toeval over. Na behandeling of controle maakt hij onmiddellijk een afspraak voor de volgende controle.

Lijkt het maar zo of slijten deze wintersloffen in de zomer niet alleen snel, maar ook nog scheef? Komt deze auto wel genoeg in het autobedrijf?

Controleren!

Eerlijk is eerlijk, er zijn ook autobedrijven die zo werken. Maar vele ook niet. Misschien heeft de APK lui gemaakt. De klant móét immers op controle komen. Waarom plant het autobedrijf de volgende controle niet gewoon in? Er is aan een auto immers nog veel meer te controleren dan alleen die banden. Wat te denken van een veiligheidsitem als ruitenwissers? Of van de accu, die veel te vaak voor ongeplande stilstand zorgt? Of van de vloeistofniveau’s? Die extra zorg biedt extra veiligheid en omzet. En klanten waarderen het.

Tot over een half jaar

Misschien is het tijd om na onderhoud of reparatie, met de agenda bij de hand, tegen de klant te zeggen: “Over een half jaartje wil ik uw auto gewoon weer even zien.”

Reageer op dit artikel