nieuws

ACM: autobranche moet advertentieprijs occasion snel aanpassen

Ondernemen 1804

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de prijsvermelding van tweedehands auto’s. Conclusie: die prijzen waarmee autobedrijven adverteren, laten aan duidelijkheid te wensen over. De autobranche heeft tot half mei de tijd om advertenties aan te passen, daarna gaat de ACM sancties opleggen.

ACM: autobranche moet advertentieprijs occasion snel aanpassen

Er schort nogal wat aan de manier waarop autobedrijven adverteren met hun occasions, stelt de ACM. “Vaak bestaat onduidelijkheid over de prijs die wordt genoemd in de advertentie en wat de consument precies voor die prijs krijgt”, aldus de consumentenwaakhond. Uitgangspunt volgens de ACM is dat de consument de auto voor de prijs uit de advertentie moet kunnen meenemen. “Nu is het vaak niet duidelijk of de prijs alle verplichte kosten bevat. Ook de informatie over de garantie is vaak niet correct en volledig.”

De ACM roept de autobranche in een brief op de advertenties van occasions aan te passen. En snel ook: “Wij eisen dat de branche de advertenties uiterlijk half mei heeft aangepast”, meldt de organisatie. Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM, licht een en ander toe. “Het is belangrijk dat consumenten die een tweedehands auto kopen vooraf weten voor welke prijs zij de auto kunnen aanschaffen. Wij willen voorkomen dat ze bij de aankoop voor verrassingen komen te staan omdat er nog allerlei onverwachte kosten bij komen.”

Maatregelen in prijsvermelding occasions

De meeste advertenties voor tweedehands auto’s staan online op platforms als Autotrack, Autoscout24 of Marktplaats. Om ervoor te zorgen dat deze prijzen aan de regels voldoen, wijst de ACM de verkopers van tweedehands auto’s nu op hun verantwoordelijkheid en de geldende regels. Zij krijgen van de ACM tot half mei de tijd om aan de regels te voldoen door:

  • Alleen prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten te vermelden in hun advertenties;
  • Ervoor te zorgen dat duidelijk is of extra kostenposten al in deze prijs zijn opgenomen óf dat deze optioneel zijn;
  • Geen onjuiste informatie over de garantie te verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een tweedehands auto. Dus een auto aanbieden ‘zonder garantie’ mag niet.

Bij haar aanpak heeft de ACM ook de dataleveranciers betrokken. “Zij bieden online systemen aan waarmee veel autoverkopers hun voorraden beheren en waarin zij hun online advertenties opmaken. Via deze dataleveranciers hebben we de autohandelaren uitleg over de regels gestuurd. Ook hebben we hen verzocht om de autohandelaren via hun systemen te wijzen op de regels”, zegt de organisatie.

Boetes voor autobedrijven

Het blijft niet bij waarschuwen alleen. De ACM gaat na half mei controleren of de advertenties voldoende verbeterd zijn. Zo niet, dan kan de ACM boetes opleggen. Hoe hoog die zijn, wordt niet vermeld. Het is niet de eerste keer dat de ACM zich roert over advertentieprijzen voor auto’s. AMT scheef eerder over de Renault Zoe, waarbij kosten voor de huur van de accu niet in de advertentieprijs waren opgenomen. Fout, zo oordeelde de consumentenautoriteit. Het leidde ertoe dat Renault zijn prijzen aanpaste. En onlangs nog schreven we over Kwik-Fit, dat vorig jaar adverteerde met Continental banden voor 44 euro. Echter zonder expliciet te vermelden dat je die banden dan ook bij Kwik-Fit moest laten monteren, met bijkomende kosten. Onlangs nam de ACM de bandenbranche op de korrel. Resultaat: een einde aan het gesjoemel met bandenprijzen.

Zijn de verkopers van tweedehands auto’s nu de gebeten hond? Zo ziet de ACM dat niet. “Wij zetten ons in voor duidelijke tarieven en voorwaarden voor consumenten, zoals eerder bij nieuwe auto’s. Op die manier kunnen kopers prijzen beter vergelijken en staan ze sterker verderop in het verkoopproces.” Niet alleen goed voor de consumenten, stelt de ACM. “Dat is ook goed voor de bedrijven die eerlijk willen concurreren.”

Reageer op dit artikel