nieuws

Bosch-concept belooft: trainingen, marketing, ondersteuning én vrijheid

Ondernemen 2169

Je hoort het vaak: “Telematica en connectiviteit, autonoom rijden en nieuwe aandrijftechnieken, het autobedrijf staat voor grote uitdagingen.” Absoluut waar, maar de vraag is: wat moet het autobedrijf dan doen? Bosch komt met een antwoord: “Bosch Workshop Partner”.

Bosch-concept belooft: trainingen, marketing, ondersteuning én vrijheid
Ja, de veranderingen gaan heel snel. Maar wat moet je als autobedrijf doen om bij te blijven? Het Bosch Workshop Partner-concept Bosch wil onafhankelijke autobedrijven daar antwoord op geven.

Nederland telt zo’n 400 Bosch Car Service-bedrijven en 280 AutoCrews. Maar Bosch heeft nog een derde garageformule. En met zo’n 900 aangesloten bedrijven in Nederland en nog eens 150 in België is BIS, Bosch Injection Systems, eigenlijk de grootste garageformule.

Vrijheid, blijheid

Nou ja garageformule: “De BIS-partners gebruiken de Bosch-diagnoseapparatuur en we verkopen ze onze trainingen”, zegt Tom Becks, verantwoordelijk voor ontwikkeling van de ‘Workshop Business’ bij Bosch. Dat is inderdaad niet veel voor een garageformule en uit onderzoek van Bosch blijkt dat veel BIS-bedrijven best meer zouden willen.

De auto wordt autonomer en kijkt meer en meer om zich heen. Bij schade of ruitvervanging vraagt dat om kalibreren van camera’s en andere sensoren. Met de Visibility-training biedt Bosch zijn Workshop Partners de kans zich daarop voor te bereiden.

Bedrijf vermarkten

Wat die bedrijven dan willen? “Help me mijn bedrijf te vermarkten. Help me online, help me om relevant te zijn op social media, help me om in contact te blijven met mijn klanten, begeleid me daarin en blijf met mij in contact”, zeiden ze tegen de onderzoekers van Bosch.

Pay per use

Bosch concludeerde dat er behalve training ook aan de marketing gewerkt moest worden, zonder dat dat ten koste zou gaan van de vrijheid van de ondernemer. “Daarom is Bosch Workshop Partner een ‘Pay per use’-concept”, zegt Becks.

Gedegen trainingen

De aftrap van het concept was op de Autotechnica in Brussel. Op dit moment zijn er drie trainingsmodules beschikbaar: Remmen, Airco en Start-stop / Energiemanagement. Die trainingen worden gegeven door professionele trainers in een professioneel Bosch-trainingscentrum. Heb je zo’n training met goed gevolg gedaan, dan is het dus niet zo gek om jezelf specialist te noemen.

Be good and tell it

Bij dat laatste helpt Bosch zijn Workshop Partners dan ook: “Elke module voorziet in een speciaal marketingpakket, met onder meer het nodige POS-materiaal, online advertenties en banners, relatiegeschenken en regelmatig persoonlijke bezoeken van het business development team van Bosch.”

Meer trainingen

Bosch breidt het aantal modules in de komende jaren uit tot zo’n 12 tot 15 trainingen. Voor dit jaar staan nog diesel, benzine en ‘visibility’ op het programma. Daarna volgen nog onder meer trainingen hybrid/EV, classic cars, en Light Commercial Vehicles.

Garage Management Systeem

Een belangrijk element van het Workshop Partner-concept heeft Becks dan nog niet genoemd: “We komen met een Garage Management Systeem. Natuurlijk heeft dat een geïntegreerd boekhoudpakket, is het landspecifiek en houdt het rekening met de nieuwe privacywet. Maar het gaat ook connecten met de Bosch-telematica dongle en het krijgt koppelingen met Mijn Bosch Carservice en met Mijn Autodossier.”

De trainingsmodules Remmen, Airco en Start-stop / Energiemanagement zijn al beschikbaar voor de Bosch Workshop Partners.

Vergelijken met anderen

Extra interessant is dat dat Garage Management Systeem een ‘WESP’-achtige module met zich meebrengt. Zo’n module geeft auto-ondernemers inzicht in hun werkplaatsprestaties ten opzichte van die van andere bedrijven. Met andere woorden: Hoeveel interieurfilters, ruitenwissers, remvloeistof,… doe ik per kenteken? En wat is gemiddeld? Eigenlijk onmisbare data, zeker omdat uit die WESP-cijfers blijkt dat bedrijven met de hoogste omzet per kenteken de laagste uitstroom van klanten hebben.

Wat kost dat?

Kortom, de Bosch Workshop Partner houdt de snelle technische ontwikkelingen bij, laat dat zijn klanten weten en staat in contact met de auto van de klant. Wat Bosch voor al dat moois terugverlangt? “De Bosch Workshop Partner werkt met de KTS-diagnoseapparatuur met [ESI]tronic en neemt voor minimaal € 10.000 aan Bosch-onderdelen af. Overigens leveren die zoveel ‘eXtra-punten’ op dat je de eerste training al nagenoeg gratis doet.”

BIS blijft

Becks verwacht nog dit jaar de 150e Bosch Workshop Partner te mogen begroeten en eind 2019 al de 500e. Ondertussen blijft het BIS-concept gewoon bestaan: “Gaar stoppen we niet mee. Ik verwacht wel veel BIS-bedrijven over zullen stappen naar Bosch Workshop Partner.”

Reageer op dit artikel