nieuws

Invallen bij twee vestigingen Audi vanwege dieselgate

Ondernemen 853

De Duitse justitie is dinsdagochtend in alle vroegte het hoofdkantoor van autofabrikant Audi binnengevallen. Ook een fabriek van het bedrijf in Neckarsulm wordt doorzocht. Dat heeft Audi zelf bevestigd na berichten in verscheidene Duitse media.

Invallen bij twee vestigingen Audi vanwege dieselgate
Het Audi-hoofdkantoor in Ingolstadt.

De inval houdt verband met het dieselschandaal rond moederbedrijf Volkswagen. Ook luxemerk Audi zou honderdduizenden auto’s hebben verkocht die uitgerust waren met speciale software die ervoor zorgde dat de motor bij laboratoriumproeven minder schadelijke stoffen uitstootte dan bij normaal gebruik op de weg.

Het is de tweede keer in een jaar tijd dat de Duitse autoriteiten op het hoofdkantoor van Audi op zoek zijn naar bewijsmateriaal in deze zaak. In maart 2017 was daar ook al een inval. Vorige week werd bovendien huiszoeking gedaan bij zes technici die bij Audi op de loonlijst staan.

Lees ook: Hoe presteert een sjoemel-VW na de dealerupdate?

Justitie heeft in deze zaak inmiddels veertien mensen in het vizier. Onder hen zijn geen huidige of voormalige bestuurders van Audi. Het bedrijf liet andermaal weten volledig mee te werken aan het onderzoek. Het dieselschandaal heeft moederbedrijf Volkswagen al tientallen miljarden euro’s gekost aan boetes, schikkingen en schadevergoedingen.

VW-dochter Audi moest vorig jaar van het Duitse ministerie van Transport in totaal 24.000 auto’s van het type A7 en A8 terugroepen vanwege het manipuleren van emissietesten. In Nederland ging het om enkele tientallen auto’s die een software-update kregen.

Audi-modellen stootten dubbele hoeveelheid stikstofoxide uit

De betreffende Audi-modellen stootten ongeveer het dubbele van de toegestane hoeveelheid stikstofoxide uit wanneer het stuur meer dan 15 graden is gedraaid. Bij emissietests stonden de auto’s op een rollerbank en draait het stuur niet of nauwelijks. VW hield tot dat moment vol dat de software in de betreffende EA 189-dieselmotor aan de Europese wet voldeed.

De fabrikant ontkende dat de uitstootwaarden van met dieselmotoren uitgeruste topmodellen van de autofabrikant moedwillig werden gemanipuleerd met software. De ‘opvallende’ meetwaarden waren het resultaat van een technisch mankement, stelde de Volkswagendochter in een verklaring. De auto’s zijn tussen 2009 en 2013 gebouwd.

Reageer op dit artikel