nieuws

Auto’s duurder door WLTP-test, hoe zit dat?

Ondernemen 8003

Onrust tot in het parlement, meteen al begin januari, in verband met de autoprijzen. Want schokkend verhaal in De Telegraaf, door invoering van de WLTP-test worden nieuwe auto’s tot wel vijftien mille duurder! Kamerleden denken vast aan hun volgende (dienst)auto en stellen vragen. Dit kan niet de bedoeling zijn! Wij vragen ons eerst af: waar komt de prijsstijging nou precies vandaan?

Auto’s duurder door WLTP-test, hoe zit dat?
Auto’s duurder door WLTP, zegt De Telegraaf. Klopt helemaal, en de ‘afbouw’ van de BPM doet er nog een schepje bovenop.

De boodschap klopt, maar het plaatje in de ‘krant van wakker Nederland’ is een beetje vreemd. Het staat achter de drie slachtoffers van de WLTP-prijzenslag. Een heel gewone Peugeot 308, een zakelijke Volvo XC60, een dikke suv BMW X5. Alle drie met hetzelfde grafiekje erachter, volgens NEDC typegekeurd 99 g/km CO2 uitstoot, volgens WLTP 115 g/km.

Kloppende cijfers

Geen punt, foutje in de opmaak, die gelijke cijfers voor heel verschillende auto’s. De staafgrafiekjes zijn wel per auto verschillend, daar hadden passende uitstootcijfers in gemoeten. Die zochten we dus maar even op: Peugeot 308 1.2 van 95 naar 115 g/km, Volvo XC60 D5 van 144 naar 152 g/km, BMW X5 30d van 156 naar 183 g/km. Officiële cijfers van deze modellen, zoals ze in de loop van 2017 wijzigden.

Met of zonder WLTP, de BPM gaat ook nog omhoog

Duidelijk toch…

Daar komt de onzalige BPM om de hoek kijken, die is vooral gebaseerd op CO2-uitstoot. Meer uitstoot, duurdere auto. En als de net ingevoerde WLTP-test realistischer is dan een NEDC-meting kan het niet missen, gemeten verbruik en dus CO2-uitstoot vallen hoger uit in WLTP.

Nu zijn we er toch uit? Moet dus wel aan die WLTP-test liggen, dat verschillende auto’s ineens duurder zijn. Het zal niet alleen deze drie voorbeelden treffen, met prijsstijgingen van € 1.600 tot € 15.666. Maar let op, dat ligt niet alléén aan hogere WLTP-verbruikswaarden.

De 1.2 PureTech driecilinder van Peugeot is nog brandnieuw, hoe kan die in de 308 met nieuwe typekeur plots 15 % onzuiniger zijn getest? Waar fabrikanten bij wijze van spreken een moord doen voor techniek die 3 % besparing levert?

Nieuwe BPM belastingtabellen

Even googelen op BPM leert dat per 1 januari andere berekeningstabellen gelden. Dat werkt met een schijventarief voor CO2-uitstoot, waarbij de vijf schijven zijn verkort maar ook de tarieven per schijf werden verlaagd. Dit trucje gaat de overheid per januari 2019 en 2020 herhalen. Daarmee willen ze twee vliegen in één klap slaan: geleidelijk de BPM afbouwen (lagere tarieven), maar ook zuinige auto’s promoten (kortere CO2 schijven).

Fiscale NEDC

Het is allemaal best ingewikkeld. Worden alle nieuwe auto’s nu ineens WLTP-getest (en dus meestal duurder)? Nee, vanaf 1 september 2017 moeten alleen nieuw op de markt komende autotypes een goedkeur krijgen met de WLTP-test. Maar voor fiscale en wettelijke doelen blijft nog even de uitkomst van een NEDC-test tellen. Zelfs als vanaf 2019 alle nieuw verkochte auto’s een typekeur op WLTP-basis moeten hebben.

Pas vanaf 2020

Allerlei belastingen in de EU, Euro 6-eisen, en de opgelegde doelen voor gemiddeld vlootverbruik per fabrikant, zijn tot 2020 al vastgelegd op basis van NEDC-resultaten. Dat kun je niet zomaar vervangen door WLTP-resultaten, besloot de EU. In de praktijk zouden dan alle eisen strenger worden. Pas na 2020 kunnen nieuwe eisen worden ingevoerd op basis van WLTP-meting.

Omrekentool

Daarom liet de Europese Commissie het ‘Co2mpas’-simulatieprogramma ontwikkelen. Daarin stop je resultaten uit een WLTP-test, hiermee rekent het programma die om naar wat die auto in een NEDC-testcyclus zou presteren. Deze berekende uitkomst is NEDC 2.0 gedoopt. Die telt nu voor belastingheffing en vlootverbruik, bij auto’s die met het WLTP-proces zijn getest.

Niet uit te leggen hoe wet- en regelgeving sommige auto’s duurder maakt

WLTP toegestaan vanaf 1 januari 2017

Auto’s mogen al sinds 1 januari 2017 met WLTP worden getest. Dan moeten de uitslagen met het Co2mpas-programma omgerekend worden naar NEDC 2.0-waarden. Die komen in de typegoedkeur, en moeten worden gepubliceerd. Een fabrikant mag wel de WLTP-uitslagen erbij zetten.

Terug naar De Telegraaf

Hoe kan het dat een Peugeot, Volvo of BMW met zo te zien onveranderde motor een hogere CO2 uitstoot krijgt, nadat hij met WLTP is getest? Wat het simulatieprogramma niet omrekent is dat bij WLTP de uitrusting van een auto gaat meetellen. En dat de airco bij de test aan staat, en de accu normaal moet bijladen. Dat hoeft bij NEDC niet. Daar mag je de kaalste uitvoering met de dunste bandjes testen, terwijl in WLTP de auto de volledige showroom specificatie moet hebben.

De WLTP-test schrijft niet alleen een veel realistischer rijprogramma op, maar ook gebruik van auto’s precies zoals ze in de showroom staan. Wordt dat laatste in de NEDC 2.0 simulatie ook omgerekend?

NEDC 2.0 vs NEDC

Dus zwaarder, meer stroomverbruikers, meer luchtweerstand dan de auto’s die naar NEDC-tests werden gestuurd. Het omrekenprogramma vertaalt alleen naar de belangrijk lagere snelheden en kortere testduur in NEDC. Daarom kan een berekend NEDC 2.0-resultaat slechter uitvallen dan een echt gemeten NEDC-uitslag. Dat was niet helemaal de bedoeling, of toch stiekem wel?

Proef op de som

Waar komt nou precies die vijftien mille prijsverhoging op een BMW vandaan? Van de nieuwe BPM, of van de omgerekende WLTP-meting? De X5 3.0d die nu in de showroom staat wordt aangeslagen voor liefst 27 g/km meer CO2, dan voor dezelfde auto medio 2017 gold.

Berekend naar de BPM-tabellen van 2017 kost dat € 12.300 meer in aanschaf. Nemen we de tabellen van 2018, dan groeit dit verschil naar € 13.500. Ofwel, vooral de hogere uitkomst van de verbruiks/CO2 meting kost veel extra BPM, de 2018-tabellen doen er nog een klein extra schepje BPM bovenop.

Afbouw of opbouw BPM?

Laten we dezelfde berekeningen los op de Peugeot, dan kostte zijn 16 gram extra uitstoot in het tarief van vorig jaar bijna € 1.900, met 2018-tarieven is dat bijna € 2.300. Goeie zaak, die WLTP, zal de belastingdienst denken. Dat sommige auto’s óók duurder worden door onze nieuwe tarieven (die eigenlijk onderdeel uitmaken van de afbouw van de BPM!) zal niemand meer opvallen.

Veel gereken

Zo zie je dat voor elke auto de effecten anders zijn. Je moet het per geval nogal moeizaam doorrekenen. Bij de prijzige BMW kost de BPM-wijziging van 2018 tien procent extra, bij de bescheiden Peugeot twintig procent. Maar het zwaarst weegt de verhoogde CO2-uitstoot, als gevolg van WLTP testen, ook als is die via Co2mpas teruggerekend naar NEDC 2.0.

Niet uit te leggen

Jammer voor potentiële kopers van deze auto’s dat ze blijkbaar een update van hun typegoedkeuring nodig hadden. Door wat voor verandering die noodzakelijk was, kunnen we niet nagaan. Wel zien we dat hun specificaties ongewijzigd zijn, op de CO2-uitstoot (door de nieuwe meetmethode) na dan.

Het is niet uit te leggen, waarom zo te zien één en hetzelfde autotype (uiterlijk en motorgegevens onveranderd) zomaar een stuk duurder kon worden. Gelukkig is er één troost voor kopers van deze nieuwe auto’s: volgens Autotelex hebben ze een hogere inruilwaarde. Maar toch, zou er ooit een einde komen aan de chaos en willekeur rond de Nederlandse autobelastingen?

Reageer op dit artikel