nieuws

Nieuwe receptionist Ekris komt van telecombedrijf

Ondernemen 1196

Veranderende tijden doen een beroep op andere vaardigheden. In het autobedrijf ontstaan nieuwe functies en taakgebieden door de opkomst van nieuwe technologie en nieuwe klantbehoeften. Ekris Retail neemt alvast een voorschot op de toekomst. “Een werkplaatsreceptionist hoeft geen techneut te zijn.”

Nieuwe receptionist Ekris komt van telecombedrijf
“Onze nieuwste receptionist was klachtenspecialist bij een telecombedrijf”

Ekris Retail is onderdeel van dealerholding PGA Nederland. Met de merken BMW en Mini loopt de groep niet alleen voorop als het gaat om vernieuwende autotechniek. Ook de bedrijfsprocessen en het medewerkerbestand worden in hoog tempo ‘future proof’ gemaakt, vertelt directeur Frans van Ekris.

Klanten veranderen

“Bij veranderingen in de autobranche denken veel mensen aan elektrisch rijden en zelfrijdende voertuigen. Maar de veranderingen op menselijk vlak zijn minstens zo groot. Onze klanten veranderen en onze medewerkers moeten meeveranderen. Internet en sociale media maken de wereld kleiner en sneller. Consumenten weten alles over het product en over de aanbieder waar ze het product kopen. Daar ligt voor het autobedrijf de grootste uitdaging: hoe bied je toegevoegde waarde aan de klant van morgen, en hoe zorg je dat je daar de juiste mensen voor in huis hebt?”

Nog net geen witte jas

Veranderende autotechniek en veranderende consumenten drukken een stempel op alle afdelingen van het autobedrijf, constateert Van Ekris. “In de werkplaats verschuiven de werkzaamheden van mechanica naar elektronica. Onze technici lopen nog net niet in een witte laboratoriumjas, maar het scheelt weinig. Het kennisniveau gaat hard omhoog. Door het grote aandeel elektronica verwacht ik dat we vaker technici met een ict-achtergrond gaan aannemen.”

Scheiding tussen functies

Bij de werkplaatsreceptie ziet hij een duidelijke scheiding ontstaan tussen technische en klantgerichte functies. “Een chef werkplaats moet verstand hebben van techniek. Een receptionist moet verstand hebben van klanten. Onze nieuwste werkplaatsreceptionist was klachtenspecialist bij Vodafone. Hij weet weinig van autotechniek maar alles van klantvriendelijkheid en klanttevredenheid. Dat werkt perfect. Klanten willen niet weten hoe een schokdemper werkt. Ze willen korte wachttijden, goede service en goed vervangend vervoer. Daarvoor zijn medewerkers met andere kennis en vaardigheden nodig. Waarom zou je die niet in andere branches zoeken?”

Aanvullende producten

Omdat nieuwe auto’s vol zitten met complexe techniek, heeft BMW het verkoopproces opgesplitst. “De Product Genius weet alles van het product en informeert de klant. De verkoper weet alles van verkopen. Ook dat verandert. Een moderne verkoper moet naast de auto aanvullende producten zoals garantie, financiering, onderhoudscontracten en leasing kunnen verkopen.”

Online auto kopen

Van Ekris wil dat medewerkers een afspiegeling zijn van de klanten. “Daarom nemen we regelmatig jonge mensen aan. Internet en sociale media zijn voor hen een tweede natuur en ze weten wat hun leeftijdsgenoten belangrijk vinden. Dat is nuttig, want hun leeftijdsgenoten zijn onze klanten van morgen. Maar het betekent niet dat we alleen jongeren in dienst nemen. We zoeken de juiste balans tussen vernieuwing en ervaring.” Van Ekris benadrukt dat voorsorteren op de toekomst pure noodzaak is. “Internet is de grootste bedreiging voor traditionele retail. Mensen kopen online steeds vaker duurdere producten. Het is een kwestie van tijd totdat auto’s aan de beurt zijn. Om als autobedrijf bestaansrecht te houden ten opzichte van internet, moet je waarde toevoegen voor de klant. Daar willen wij ons onderscheiden, en dat kan alleen met de juiste mensen op de juiste plek.”

Vandaag weten waar je morgen staat

Meer weten? Op Nieuw Werk vertaalt OOMT de nieuwe werkzaamheden naar concrete taakomschrijvingen, vaardigheden en talenten.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels