nieuws

Hoe benut je talent in een veranderende mobiliteitsbranche?

Ondernemen 1049

Onder invloed van veranderende technieken, klanten en veranderende mobiliteitsconcepten klanten ontstaan binnen het mobiliteitsbedrijf nieuwe vakgebieden. Ondernemers en vakmensen moeten daarom goed nadenken over welke talenten zij in huis hebben en hoe zij die het beste kunnen inzetten, pleit Edgar Rijsbaarman van OOMT.

Hoe benut je talent in een veranderende mobiliteitsbranche?
“Meeveranderen kan alleen als je weet welke veranderingen op je pad komen”, zegt Edgar Rijsbaarman.

De mobiliteitsbranche verandert de komende tien jaar ingrijpender dan de afgelopen honderd jaar. Zelfrijdende auto’s, EV’s en de verschuiving van bezit naar gebruik zijn hard op weg om de norm te worden. Hoe de wereld er over tien jaar precies uitziet, kan niemand voorspellen. Dat de veranderingen ingrijpende gevolgen hebben, staat vast. Uit onderzoek van OOMT blijkt dat bedrijven en medewerkers voor grote uitdagingen komen te staan. Bestaande functies veranderen of verdwijnen en er komen nieuwe taakgebieden bij, valt te lezen in het rapport ‘Nieuw Werk’. “Met dit rapport willen we ondernemers en medewerkers aansporen om goed over hun eigen toekomst na te denken”, zegt Edgar Rijsbaarman van OOMT. “Bijvoorbeeld over de vraag hoe hun werk gaat veranderen. Alleen als je weet welke veranderingen er op je pad gaan komen, kan je op tijd meeveranderen.”

Verschuiving

In ‘Nieuw Werk’ staan voorbeelden van nieuwe werkzaamheden binnen in het mobiliteitsbedrijf. In de werkplaats gaat de verschuiving van mechanica naar elektronica steeds sneller. Elektrische aandrijving, actieve rijhulpsystemen en complexe communicatiesystemen vragen om technici met andere vakkennis. “Kennis van elektronica en diagnose wordt alleen maar belangrijker”, zegt Rijsbaarman. “Er ontstaan nieuwe werkplaatsfuncties voor gespecialiseerde elektrotechnici. Het is niet ondenkbaar dat de autotechnicus van de toekomst is opgeleid als elektrotechnicus.” In de showroom is een vergelijkbare trend zichtbaar. Verkoopadviseurs moeten alles weten van de nieuwste veiligheidssystemen, apps en connected diensten. “Of je nu een personenauto, een truck of een e-bike verkoopt, klanten verwachten dat je alles van een product weet en dat je problemen kunt oplossen. Bijvoorbeeld als hun smartphone na een update geen verbinding met de auto maakt.” Naast productkennis is klantkennis een vereiste.

“Klanten zijn kritisch en stellen hoge eisen. Als je daar onvoldoende op inspeelt, gaan ze naar een ander”, zegt Edgar Rijsbaarman.

Gastheerschap en service bepalen in toenemende mate of een klant blijft of vertrekt.”

Talent

Omgaan met verandering is lastig. Zeker als je hetzelfde werk heel lang op dezelfde manier doet. Daarom is talentontwikkeling een terugkerend onderwerp in het OOMT-rapport. “Ondernemers die de talenten van medewerkers optimaal inzetten, halen het beste uit hun mensen en uit het bedrijf”, schetst Rijsbaarman. “Vaak kan je veranderingen opvangen door talenten van zittende medewerkers beter te benutten. Soms heb je voor nieuwe werkzaamheden nieuwe vakmensen nodig. Er zijn al bedrijven die medewerkers omscholen, of die mensen uit andere branches aannemen om zichzelf op de toekomst voor te bereiden. Het allerbelangrijkste is dat je daar goed over nadenkt. Of je nu ondernemer bent of medewerker, kijk naar de toekomst en kom in actie! Hoe eerder, hoe liever.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels