nieuws

Tien grootste dealers verkopen al 30 % van de nieuwe auto’s

Ondernemen 750

Aumacon presenteerde onlangs voor de 13e keer zijn jaarlijkse Dealerholdings Top 100. In die 13 jaar is één constante te ontdekken: de groten worden groter. Wat kunnen we leren van het cijferwerk van onderzoeksbureau Aumacon?

Tien grootste dealers verkopen al 30 % van de nieuwe auto’s
Directeur Piet Zeeuw van runner-up Autohaag Zeeuw ontvangt het eerste exemplaar van de vuistdikke Dealerholding Top 100 uit handen van Aumacon-directeur Clem Dickmann.

Eerst enkele cijfers: In 2016 waren de 50 grootste dealerholdings goed voor 59,3 % van de nieuweautoverkopen. Dertien jaar eerder was dat nog maar 33,5 %. De Top 100 is inmiddels al goed voor een marktaandeel van 73,4 %.

Concentratie op de markt van de nieuwe personen- en bestelauto’s. Het marktaandeel van de toppers neemt steeds verder toe. (Tot 2012 hield Aumacon een Top-50 bij, daarna werd het de Dealer Top-100.)

Stern is de grootste

Van die grote dealerholdings was de Stern Groep de allergrootste. Het beursgenoteerde Stern verkocht vorig jaar 27.331 nieuwe personen- en bestelauto’s. weliswaar waren dat er een fractie minder dan een jaar eerder, maar omdat de totale markt meer kromp, groeide het marktaandeel van ’s lands groter dealer verder. Afgerond kwam er vorig jaar van iedere 16 nieuwe auto’s één uit een showroom van Stern. Overigens groeide het marktaandeel van nummer 2 Van Mossel sneller dan dat van Stern. Oorzaak zijn vooral de overnames die Van Mossel in 2015 en 2016 deed.

Auto’s per dak

Ook op een ander punt is Van Mossel de Stern Groep de baas: het aantal nieuw verkochte auto’s per dealervestiging. Van Mossel verkocht vanuit 29 vestigingen (Aumacon spreekt van ‘daken’) 21.142 nieuwe auto’s. Dat zijn er 729 per dak. Stern blijft steken op maar iets meer dan de helft: 369 per dak.

De Stern Groep is de grootste, Van Mossel en Autohaag Zeeuw zijn de grote groeiers.

Nog te veel showrooms

Ondertussen neemt het aantal ‘daken’ nog steeds af. Waren er in 2005 nog 2868, tien jaar later waren dat er 2031 en vorig jaar nog 2007. Maar omdat de verkoop van nieuwe auto’s in de afgelopen jaren nog sneller daalde, daalde ook het aantal nieuwe per dak bij de gemiddelde dealer. Voor het eerst sinds 2011 daalde het in 2016 tot onder de 200-grens naar 192 stuks. Aumacon noemt dat: “Veel te weinig voor een gezond rendement”, en stelt dat de vestigingenafbouw te traag gaat.

Grote verschillen per merk

Het aantal verkochte nieuwe auto’s per dak verschilt ook sterk per merk. Volkswagen doet het het best met gemiddeld 481 nieuwe auto’s per dak. Daarna volgen BMW (355), Renault (349), Audi (314) en Skoda (307). De Top 3 van onderaf gerekend, wordt gevormd door Subaru (23 nieuwe auto’s per dak), Jeep (31) en Alfa Romeo (38). Oef, dat zijn wel heel kleine aantallen. Gelukkig wordt er onder één dak gemiddeld meer dan één merk verkocht.

Veel belangstelling voor het Aumacon dealer event. Advocaat Walter van Overbeek, Aumacon’s Hans Groenhuisen en Elmer van Grondelle van de TU Delft praatten de dealers bij. Meindert Schut van BNR-radio deed de presentatie.

Dik boek

Meer weten? Het complete onderzoeksrapport verwerkte Aumacon in een 224 pagina’s tellend boek. Dat geeft naast een analyse van de Nederlandse automarkt een overzicht van de commerciële cijfers, financiële bedrijfsinformatie, contactgegevens en de ontstaansgeschiedenis van de grootste 100 dealers. Bovendien geeft het  alle vestigingen weer, met per vestiging onder meer contactgegevens, managersnaam, eigendom- en merkinformatie. Bestellen kan op Aumacon.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels