nieuws

Occasionhandel: Downsizing in de exportvraag?

Ondernemen 548

In zijn cijfers van de occasionhandel over de eerste vier maanden van dit jaar ziet VWE een opvallende omslag bij import/export. Nadat de Nederlandse koper al jaren voorkeur toont voor downsizing, lijkt nu dat exportlanden deze trend gaan overnemen. 22 % meer kleine A-segment auto’s verlieten ons land. Hierbij de cijfers.

Occasionhandel: Downsizing in de exportvraag?
Van de Hyundai Atos verdriedubbelde de export, zegt VWE. Die van de Ford Fiesta nam 28 % toe. Al lang oude modellen, niet helder waarom juist nu pas de export groeit. (foto Madwater at the German language Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9379874)

Langere tijd was het zo dat kleine auto’s vooral geïmporteerd werden, het tweedehands aanbod in Nederland was niet toereikend. In de occasionhandel gingen grote auto’s juist het land uit, we wilden liever kleiner gaan rijden. Dat was, en is nog steeds, ook het beeld in de nieuwverkoop.

Maar tot en met april ziet VWE nu iets heel anders. De export als geheel daalt met 10 %, met name te vinden bij grote middenklassers van het D-segment. Strak daar tegenin neemt export van de kleinste modellen toe met 21,8 %. Daarin gaan ook mini-mpv’s mee, 18,9 % meer geëxporteerd.

Minder grote en meer kleine auto’s het land uit

Een echte trendbreuk in de occasionhandel

De grootste cijfers maken natuurlijk de meeste indruk, en dat is op detailniveau de exportgroei in de auto’s van het A-segment. Een stuk minder hard gaat het in een maatje groter, B-segment, al groeide de export daar wel wat.

Occasionhandel: Ontwikkeling export per segment

VWE’s overzicht van vier maanden occasionexport. In langjarige overzichten daalt de export ook, maar niet zo sterk als in dit staatje. Verder bleek daarin dat binnenlandse vraag naar A-segment auto’s niet heel sterk is.

Voegt VWE de mini-mpv’s (L-segment, zoals Opel Meriva) toe, waar de export ook fors toeneemt, dan hebben we 10,3 % exportgroei over het totaal van kleine auto’s. Maar omdat VWE ook cijfers geeft van een jaar eerder zien we van 2015 op 2016 (vier maanden) een vergelijkbare groei, met 10,36 %.

Alleen groeide toen ook de totale export een paar procent, die van 2016 naar 2017 juist daalt. Het meest (-18,5 %) in de grotere D-segment auto’s, formaat VW Passat, Ford Mondeo, BMW. In aantallen het meest geëxporteerd worden nu kleinere middenklassers in het C-segment, waar een VW Golf of Opel Astra thuishoren. Eerder zat de grootste export in het D-segment.

Alle auto’s samen laten 10,1 % exportdaling zien. Dit totaalbeeld schetst een trendbreuk: minder totale export, maar meer kleine auto’s de grens over.

Oudjes willen we niet?

Als verklaring voert VWE aan dat al jaren veel kleine auto’s worden verkocht in ons land, waardoor steeds meer kleintjes een forse kilometerstand opgebouwd hebben. Daar ziet de Nederlandse occasion consument weinig in, dus die gaan dan maar in de export.

In dezelfde redenering kopen we al lang minder nieuwe grote auto’s. Dus neemt nu ook zichtbaar het aanbod af in de export? Waarbij ondanks ruime verkoop van nieuwe kleine auto’s hun aandeel in de export naar verhouding bescheiden blijft, gegroeid van nog geen 9 % in 2015 en 2016 naar bijna 11 % dit jaar.

Top 10 meest geëxporteerde kleine auto's

Top-tien meest geëxporteerde kleintjes, met nogal wisselend beeld. Sommige populaire kleinen houden we binnen, andere mogen massaal naar buitenlandse gegadigden.

Volg de markt

Zo simpel is het niet, toont VWE’s lijstje van de tien meest geëxporteerde kleintjes. Bovenaan de Volkswagen Polo, waarvan er echt veel zijn verkocht. Maar de export groeit nauwelijks. Heel anders bij de Opel Corsa, Renault Clio, Ford Fiesta en Fiat Punto. Daarvan werden er 30 tot 60 % meer het land uit gebracht.

Je zou zeggen: modellen die teveel jaren niet duchtig vernieuwd werden. Zodat die versies van een paar jaar oud er naast de nieuwste variant echt verouderd uitzien. Maar waarom treft dat dan niet de Peugeot 206, goed verkocht dus ruim beschikbaar, naast 207 of 208 zichtbaar van een andere generatie?

Of deze, export van de Toyota Starlet (kent u hem nog?) loopt sterk terug. Is dat dan omdat nette exemplaren gewoon op raken? Waarom loopt de export van Skoda Fabia’s sterk terug, maar die van Volkswagen Polo’s niet? Ruilen Skoda rijders niet in en VW-eigenaren wel?

Is het zo dat andere landen nu ook liever kleine dan grote auto’s willen? Of was die vraag er al, maar hebben we nu pas genoeg oudere kleintjes over om aan zo’n vraag te voldoen? Eind juni presenteert VWE het Nationaal Occasion Onderzoek 2017, met meer cijfers over import en export.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels