nieuws

Inhaalslag autoverkoop na de eerste zes maanden over, of niet?

Ondernemen 81

Na het eerste halfjaar blijft het spannend hoe de autoverkoop zich zal ontwikkelen. Er is herstel, maar hoe ver zal dat gaan? RAI en Bovag houden het voorzichtig op hun prognose van 8,5 % groei, afgegeven begin dit jaar. Dan zouden de ‘hamstermaanden’ nu voorbij moeten zijn. Geeft de juni-verkoop het eerste teken daarvan?

Inhaalslag autoverkoop na de eerste zes maanden over, of niet?
Tweederde van zijn verkoopwinst dankt Toyota aan de modieuze C-HR, ook Tesla en Maserati bijvoorbeeld winnen specifiek kopers op hun nieuwe suv-model.

Nu nog is de tegenstelling best groot: over het eerste halfjaar 16,8 % stijging in de nieuwverkoop, in juni maar 5,2 %. Als de autoverkoop over het hele jaar die 16,8 % nog bijna gaat halveren naar 8,5 % zou het de komende tijd rustig blijven in de showrooms.

Of niet? Januari was heel druk, februari nog best gezellig, maart weer heel druk, april rustig. Mei weer heel druk, juni weer niet. Nog geen peil op te trekken. Stimuleert de aantrekkende economie, worden uitgestelde aankopen nu ingehaald? Zijn het de zakenrijders die sinds dit jaar (eindelijk) zonder bijtellingszorgen uit vrijwel alle autoklassen kunnen kiezen?

Verkoopresultaat per merk verschilt behoorlijk

Autoverkoop laat een grillig beeld zien

Het is niet zo dat de autoverkoop gelijkmatig verdeeld per merk aantrekt. Zelfs niet bij merken die vergelijkbaar zijn qua status en programma. Neem de ‘betere’ merken, waar Volvo en Mercedes 24 % vooruit gaan, Audi 20 %, maar BMW bescheidener 14,5 % wint.

Gaat Honda met de nieuwe Civic een verschil maken in de Nederlandse Autoverkoop?

Alleen een nieuw model geeft nog geen groei, de organisatie moet kloppen. Zou je zeggen, als Honda met zijn Civic niet uit dalende verkoopresultaten komt. Of gaat deze sedan het verschil maken?

Of de populairste, waar Peugeot 8,3 % vooruitgang boekt, Volkswagen 12,4 %, Ford 15 %, Opel 22 % en Renault liefst 31,7 %. En zo gaat het in elke klasse. Bentley en Porsche zien anderhalf maal zoveel verkoop als vorig jaar, Maserati kan meer dan verdubbelen, Aston Martin doet het nog beter met verdriedubbelde verkoop. Maar Ferrari halveert.

Echt niet goed gaan Honda (-20,5 %) en Infiniti (-47 %), zorgen bij Fiat (-6,9 %) en Dacia dat vaak plussen scoorde maar nu 0,8 % inleverde. Heel anders dan het fors herstellende Toyota met zomaar 50,5 % verkoopwinst. Een beetje vreemd ook dat het bij Hyundai nog steeds niet zo wil vlotten (+ 5,5 %),vergeleken bij het nauw verwante Kia (+ 28,2 %).

Strijd aan de top in nieuwverkoop

Overigens moest Kia wel de vijfde plaats bij de meest verkochte merken inleveren, die ze in mei nog hadden. Ford is hen nu net voorbij, Toyota ligt inmiddels vlak achter ze. Volkswagen als grootste kan wel een opkikkertje gebruiken, want Renault komt als tweede aardig dichtbij.

Of kan nummer drie Opel nog een greep naar de topposities doen, met twee nieuwe suv-modellen op komst? Alleen Peugeot op de vierde plaats lijkt niet gauw hoger of lager te gaan uitkomen.

Modelkeuze varieert nogal

In grote lijnen heeft de stortvloed aan suv/crossover s en dergelijke nieuws flink invloed op het verkoopsucces. Elk merk met nieuws in die modelsoorten wint aanhang. Van de Bentley Bentayga en Maserati Levante, via een Audi Q2 en BMW X1, naar een Ford Kuga, VW Tiguan en Toyota C-HR, tot aan een Suzuki Ignis.

Maar dat is niet het hele verhaal. Bij Kia doet naast de Niro compact-suv ook de Picanto het nog steeds goed. Opel scoort met de nieuwe Astra, maar ook met de niet nieuwe kleine Karl. Peugeot haalt zijn groei wel weer uit de stoere 3008, concernzuster Citroën gaat goed met de gewone gezinswagen C3. Porsche groeit niet alleen met de suv Macan maar evenzeer met de sedan Panamera.

Hoewel Hyundai geen verkooprecords breekt trekken ze flink aandacht met de hybride Ioniq (dik negenhonderd weggezet). Zelfs nu daar geen zakelijke attractie meer in zit. Terwijl gedoodverfd concurrent Toyota Prius weinig volk meer trekt. Maar de ook veelal hybride Toyota  Auris gaat weer wel goed. Vandaar: nog geen peil op te trekken, hoe het verder gaat dit jaar.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels