nieuws

Verkoop je meer auto’s dankzij het ‘100% onderhouden’-label?

Ondernemen 1189

Hoe koopt een consument een gebruikte auto? Naast merk, model en kilometerstand let hij meer en meer op de onderhoudshistorie. Dus neemt het belang van een goed ingevuld onderhoudsboekje toe. En het 100% onderhouden-label, helpt dat ook?

Verkoop je meer auto’s dankzij het ‘100% onderhouden’-label?
Is de historie gecheckt? En is de auto altijd volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden? Dan en alleen dan verdient hij het 100% onderhouden-logo.

Een jaar geleden startte de stichting 100% onderhouden met steun van Bovag een label voor auto’s die altijd volgens het boekje onderhouden zijn. Een mooi moment om directeur Anton Pluim (ex-Bovag) te vragen hoe het gaat: “De automatisering staat en ons netwerk groeit. Autokopers willen onverwachte reparatiekosten beperken. Ze vragen naar de onderhoudshistorie. De tijd is nu rijp voor dit label.”

Meer dan 100 bedrijven

Vinden autobedrijven dat ook? Pluym denkt van wel: “Aan het eind van dit jaar gaan we door de honderd deelnemende bedrijven.” Maar het gaat Pluym niet alleen om kwantiteit: “Als een consument een auto met het label spot, moet hij er ook van op aankunnen dat die auto ook echt al het onderhoud heeft gehad dat de fabrikant voorschrijft. Dus stellen we eisen aan de deelnemende autobedrijven. Er moet één persoon verantwoordelijk zijn voor het label. En voor die persoon hebben we een online training ontwikkeld.”

Waarom moet deze mooie Seat van Autobedrijf Otten het zonder 100% onderhouden-logo doen? Antwoord: het onderhoudsboekje mist een vinkje bij ‘long life olie’.

Kwaliteitstool

De proef op de som, even bellen met een van de aangesloten bedrijven: “Wij staan voor kwaliteit”, zegt Arjan Otten namens Autobedrijf Otten uit Hoogeveen. “We proberen altijd zo’n 10 tot 15 auto’s op voorraad te hebben. En dat vullen we aan met zoekopdrachten voor onze vaste werkplaatsklanten. Onze prijzen zijn echt niet het laagst, wij concurreren op kwaliteit. Dus elke tool die daarbij helpt pakken we aan.”

Twijfel

En is 100% onderhouden zo’n tool? “Daar twijfel ik nog wel aan”, zegt Otten. “Mensen vragen er niet naar. Ik benadruk altijd wel dat een auto 100% onderhouden is, maar klanten zien dat niet als doorslaggevend argument. Aan de andere kant, zo is het met NAP, de Nationale Auto Pas die aangeeft of de kilometerstand logisch is, ook begonnen.”

Is er iets onduidelijk? Dan moet de expert van het autobedrijf op onderzoek.

 

Geen label voor de Leon

Even kijken op de website van Otten. Veel occasions daar dragen het label. Een mooie Seat Leon uit 2014 niet: “Nee, die auto heeft netjes al zijn beurten gehad. Maar hij is volgens het tweejaarsschema onderhouden, en in het onderhoudsboekje zie ik geen vinkje bij Long Life olie staan. Dus mag ik hem het label niet geven.”

Onderzoeksplicht

Otten ziet daar wel een probleem: “Bij sommige merken zie je in het onderhoudsboekje precies welke werkzaamheden zijn uitgevoerd, bij andere staat er alleen een stempel. Moet ik in dat laatste geval dan dat autobedrijf bellen om te vragen of de bougies zijn verwisseld?”

“Als je daaraan twijfelt wel”, zegt Anton Pluim. “De expert binnen het bedrijf heeft een onderzoeksplicht. En wij controleren bij de deelnemende bedrijven of ze die serieus nemen.”

Autoscout24

Ok, we horen van Anton Pluim dat autoconsumenten op Autoscout24 kunnen selecteren op 100% onderhouden. Dus gaan wij ook op onderzoek. We kiezen voor een Ford Focus, bouwjaar niet ouder dan 2013. Kijk, dat levert een ruime keuze op: 1711 stuks. Nu gaan we onze keuze verfijnen. We scrollen naar beneden, terwijl de vakjes van alle mogelijke opties en kleuren onaangevinkt laten. Kijk daar bijna helemaal onderaan staat het vakje met ‘100% onderhouden’. Dat vinken we wel aan.

AMT gaat ook op onderzoek. Van de 1711 Ford Focussen vanaf 2013 op Autoscout24…

Het zijn er niet veel

Oef, van de 1711 Ford Focussen zijn er nu nog maar vijf over. De eerste twee zijn van 2017 en hebben nog nauwelijks kilometers achter de wielen, logisch dat die 100% onderhouden zijn. De derde is van januari 2014. Hé, deze Focus is wel 100% onderhouden, maar heeft niet het NAP-label. Daar willen we meer van weten.

Zo nodig bellen

“Ingevoerde auto”, zegt Jos Bouw van Autobedrijf Jos Bouw uit Nijkerk. “Het onderhoudsboekje is ingevuld door een betrouwbaar bedrijf in Duitsland, dus op basis daarvan kunnen wij hem het label geven.” Hij geeft toe dat het systeem daarmee niet helemaal waterdicht is: “Nee, maar als het nodig is zijn wij altijd bereid een paar belletjes te plegen.”

…zijn er 5 (vijf!) 100% onderhouden. Oef, dat zijn er nog niet zoveel. Uitdaging voor de stichting 100% onderhouden.

Toch 100% onderhouden!

Soms leiden die telefoontjes ertoe dat een auto toch niet voor het label in aanmerking komt, maar soms gebeurt ook het omgekeerde: “Pas met een Mercedes Citan. Ik kon zien dat de auto helemaal bij was met zijn onderhoud en dat de distributieriem recent was vervangen. Maar in het onderhoudsboekje vond ik daar niets van terug. Had het bedrijf niet ingevuld.”

Geen probleem met digitaal onderhoudsboekje

In dit geval ging het om een digitaal onderhoudsboekje: “Voor ons geen probleem”, zegt Bouw. “Wij zijn vrij ver met de Euro 5-automatisering. De digitale onderhoudsboekjes van onder meer Mercedes, BMW en de VW-groep kunnen wij gewoon aan.” Wie dat niet kan, moet een beroep doen op een bevriende dealer of de handleidingen van 2ndBit.

Landelijke bekendheid?

Blijft over, het probleem dat Arjan Otten ook al noemde: “Klanten vragen er niet naar.” Anton Pluim weet het: “Alleen als mensen in de markt zijn voor een occasion staan ze open voor de boodschap van een volledig onderhouden auto. Het heeft dus weinig zin om elke Nederlander hiermee te confronteren, maar uitleg rond het moment van aankoop werkt wel degelijk. We zorgen gericht dat autokopers in hun aankoopproces niet om het 100% label heen kunnen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels