nieuws

WLTP-geteste auto’s meer waard?

Ondernemen 1761

Heb je het al gehoord? Vanaf september is de WLTP test voor uitlaatemissie en verbruik in plaats van NEDC gekomen. En omdat auto’s die deze test doorstaan schoner zijn zullen ze meer waardevast blijven, schijnt inruilwaardebepaler Autotelex te menen. De NEDC test wordt “waardeloos” en er dreigt een tweedeling in de automarkt! O ja, hoe dat zo?

WLTP-geteste auto’s meer waard?
Die moderne Automatisierungstechnik mit automatischer Testablaufsteuerung und -überwachung ermöglicht einen Betrieb des Antriebsintegrationszentrums (AIZ) rund um die Uhr ; Advanced automation technology with automatic test sequence control and monitoring allows round-the-clock operation of the Powertrain Integration Centre (AIZ);

Een opiniestuk op de website van het veelgebruikte Autotelex doet deze verontrustende voorspelling. Maar van de gebruikte argumenten is alleen waar dat nieuw op de markt verschijnende autotypes sinds september met de WLTP-procedure getest moeten worden.

Verbanning van ‘ouderwetse’ NEDC Euro 6

Waarom zouden met de NEDC cyclus geteste auto’s binnenkort de paria’s in het autobedrijf worden, wat verkoopwaarde betreft? “Zelfs de huidige NEDC Euro 6 norm valt in het niet vergeleken bij de nieuwe WLTP Euro 6c en later de Euro 6d-TEMP en uiteindelijk de Euro 6d norm. Misschien niet eens zozeer qua grenswaarden, maar wel qua betrouwbaarheid en maximaal haalbare aansluiting met praktijkverbruik”, lezen we.

WLTP zou namelijk: “Het enorme gat sluiten tussen theoretische emissies en praktijkwaarden.” Koopt dus uitsluitend nog nieuwe auto’s met typekeur volgens Euro 6c of 6d-Temp! Er zouden in Duitsland al signalen zijn dat NEDC Euro 6c auto’s ‘straks’ niet meer in stedelijke milieuzones toegelaten worden. “Andere landen zullen volgen”, komt er dreigend achteraan.

Meting op de weg met PEMS apparatuur aan de auto moet sjoemelen met uitstootnormen voorkomen, wat alleen voor een deel van de dieselauto’s echt verschil zou gaan maken. (foto AVL)

NOx problemen voor benzine-auto’s?

Waar dat toe zal leiden laat zich raden: “Nieuwverkopen van Euro 6-modellen komen onder druk als er genoeg Euro 6c of 6d-Temp modellen voorhanden zijn.” Natuurlijk werkt dat door in de restwaarden: “WLTP auto’s hebben absoluut een streepje voor”. Lees het hier.

Voor zover dat nog niet gebeurd was, vallen we echt van onze stoel bij de afsluitende alinea: “Euro 6 diesels kunnen vrij gemakkelijk de WLTP-grenswaarden halen, maar bij benzinemotoren zal nieuwe technologie nodig zijn om NOx-uitstoot onder controle te krijgen.”

Iemand is hier ernstig het spoor bijster. Hebben wij het nou altijd verkeerd begrepen, dat juist diesels flink in de NOx problemen zitten? Alleen oplosbaar met SCR-katalysatoren, en vooral daarbij niet besparen op AdBlue-inspuiting? Was het niet zo dat een driewegkatalysator bij benzinemotoren al schone uitlaatgassen oplevert, tenzij ze op zeer arm mengsel lopen?

Was het ook niet zo dat direct ingespoten benzinemotoren een heel ander probleem krijgen, met deeltjesuitworp? En bij Euro 6c aan roetfilters moeten, bekende dieseltechniek?

Iemand is hier ernstig het spoor bijster

 

NEDC, WLTP, RDE en Euro 6

Is het zo dat de WLTP test ‘enorme gaten dicht’ tussen wat auto’s volgens hun typekeur uitstoten en verbruiken, en wat daarvan in de praktijk terecht komt? Nee. WLTP is meer realistisch dan NEDC, maar het blijft een laboratoriumtest. Daarom wordt daarnaast de RDE test op de weg toegevoegd, die is pas echt reëel.

Moeten auto’s in WLTP veel schoner en zuiniger zijn dan in NEDC, beide volgens Euro 6-norm? Nee. De uitstootwaarden in de Euro 6-norm blijven gebaseerd op NEDC. Er is een omrekeningsfactor vastgesteld wat die waarden dan in een WLTP-test moeten zijn. En: Euro 6 zegt niets over CO2 en dus brandstofverbruik.

Autofabrikanten testten al dat WLTP voor de meeste auto’s geen groot probleem is. Ze worden niet onmiddellijk buiten de NEDC-cyclus zoveel vuiler dat ze het WLTP-examen niet kunnen halen. De RDE-test op de weg is een heel ander verhaal, maar die gaat alleen over NOx en roetuitstoot. Voor diesels een uitdaging, niet ‘vrij gemakkelijk te halen’. En een Euro 4 benzine-auto haalde al de NOx eisen die sinds Euro 6 voor diesels gelden. Diesels mochten ten tijde van de oudere Euro-normen  veel meer NOx uitblazen dan benzinemotoren.

 

Onbegrijpelijk voor autokopers

De schrijver van dit opiniestuk is al het levend bewijs dat autokopers geen flauw benul zullen hebben van wat nou het verschil is tussen Euro 6 tot en met 6d, en wat de testmethode ermee te maken heeft. Daar komt die schrijver zelf al niet uit.

Het is voor regelgevers van milieuzones al moeilijk te volgen. Totale onzin dat in Duitsland Euro 6 auto’s uit steden geweerd zouden worden. Juist andersom, misschien dat in binnensteden alleen Euro 6 toegelaten wordt, waar nu de milieustickers ophouden bij Euro 4. Er is zeker nog geen sprake van dat daarbij alleen de strengste variant 6d goed genoeg zou zijn.

Voor de duidelijkheid

Even heel kort. Bij Euro 6 was er nog een probleem over roetuitstoot. Daar wilde men behalve de massa ook het aantal roetdeeltjes begrenzen, maar aantallenmeting was nog niet praktisch realiseerbaar. Dat ging pas in Euro 6b meetellen. Met een marge voor DI-benzinemotoren, die in Euro 6c volgend jaar vervalt. Betere meting met WLTP en RDE is nu ingevoerd in Euro 6d-temp. Met tijdelijk extra marge op NOx en roetuitstoot in RDE. Die marge wordt lager in Euro 6d, vanaf 2020/2021. Pas over een jaar moeten alle nieuwe auto’s WLTP en RDE getest zijn. Vanaf 2019 moeten op nieuwe auto’s CO2-cijfers altijd uit WLTP-meting worden aangegeven.

Heel bijzonder, sommige media nemen het Autotelex-bericht klakkeloos over…

Wishful thinking

Veel autobedrijven gebruiken de Autotelex lijsten als waardebepaling voor gebruikte auto’s. Gebaseerd op praktische marktcijfers, niet op opinies. Zie je daar nu een indeling naar Euronorm? Vraagt de klant daarnaar bij het uitzoeken van een auto? Nee.

Hebben wij milieuzones gebaseerd op Euronorm? Nee, het gaat om bouwjaar en brandstofsoort. Is het dan waarschijnlijk dat nu of over een jaar alles wat minder is dan Euro 6c moeilijk verkoopbaar wordt? Niet echt.

De opinieschrijver zal wel graag willen dat stadsbesturen en stadsbewoners vreselijk bezorgd zijn over stikstofoxiden en fijnstof in de lucht. En daarom liefst autovrije steden zien, waar alleen bewezen superschone WLTP/RDE geteste Euro 6d types misschien nog mogen. Al het andere moet je niet willen, en dus niet kopen? Blijf dromen, dat de WLTP-meting in de ogen van het volk definitief het verschil maakt tussen vieze en schone auto’s.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels