Effectieve website? Zeven tips voor de juiste landingspagina

Effectieve website? Zeven tips voor de juiste landingspagina

Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe prettiger de klantervaring en hoe groter de kans dat mensen niet alleen rondkijken maar daadwerkelijk iets kopen of in actie komen. Elke doelgroep heeft zijn eigen wensen. Waar moet je op letten? DTG geeft zeven tips over de juiste landingspagina.

Sponsored content door DTG

Sommige foefjes zijn logisch te beredeneren. Oudere mensen zien bijvoorbeeld liever grotere letters dan jongeren. Andere ideeën kun je testen. De landingspagina is daarin een sleutelelement. Dit is de pagina waar een bezoeker terechtkomt na het klikken op een advertentie via een link in je nieuwsbrief of een post op social media. Vaak de eerste indruk van jouw bedrijf. Hier staat of valt je campagne mee. Een goede landingspagina bevat deze elementen:

1. Relevantie

Zorg dat de inhoud van je landingspagina naadloos aansluit bij de aanleiding van de klant om je website te bezoeken. Zocht je bezoeker naar gele schoenen, maar ziet hij of zij op de landingspagina alleen blauwe schoenen? Dan is de ‘terugknop’ snel gevonden. Funest voor je kwaliteitsscore.

2. Duidelijke tekst

Zorg voor een korte, bondige tekst, met een informatieve kop. Zet er duidelijk in wat een product of dienst inhoudt. Wees hier niet terughoudend met het vermelden van de prijs. Gebruik een opsomming om specificaties of belangrijke eigenschappen te benadrukken.

3. Afbeeldingen

Maak het visueel: zet niet alleen een producttekst op de landingspagina maar zet er ook altijd een afbeelding bij. En wil je je echt onderscheiden? Kies dan geen stockfoto, maar laat een professionele fotograaf langskomen om foto’s te maken van jouw product.

4. Eenvoud

Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Minimaliseer banners, links en navigatie. Zo voorkom je dat mensen de landingspagina verlaten voordat ze een goed beeld hebben van je bedrijf of product.

5. Een goede call-to-action (CTA)

Dat is meestal een knop om iets te kopen of contact op te nemen. ‘Koop nu’, ‘Reserveer nu’ of ‘aan winkelmandje toevoegen’, bijvoorbeeld. Geef deze een opvallende kleur (liefst groen) en laat de knop op meerdere plaatsen op de pagina terugkomen.

6. Gebruik afwisselende teksten

Een eenvoudige reactiemogelijkheid Je wilt het je klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Is het echt noodzakelijk dat je om iemands postcode vraagt? Is de geboortedatum essentieel? Elke extra stap die een klant moet zetten kan hem of haar verjagen. Hou het simpel en vraag alleen om het strikt noodzakelijke. De rest kan later ook.

7. Een landingspagina voor elk kanaal

Er zijn meerdere manieren om je doelgroep en je klanten te bereiken. Denk aan een e-mail nieuwsbrief, social media en/of SEA. Klanten die via verschillende kanalen binnenkomen hebben verschillende verwachtingen. Maak daarom specifieke landingspagina’s voor elk van die kanalen. Dat biedt je de volgende voordelen:

  • Je kunt je boodschap precies aansluiten op wat en hoe je op elk kanaal communiceert;
  • Je kunt je aanbiedingen eenvoudig personaliseren. Zo kun je een nieuwsbrief met naam richten aan de ontvanger: ‘Beste mevrouw Jansen’. Als de landingspagina dan ook goed aansluit bij haar behoeftes, voelt mevrouw Jansen zich persoonlijk aangesproken;
  • Je kunt een bepaalde doelgroep aanbiedingen op maat doen. Bijvoorbeeld: ‘Speciaal voor onze facebookvrienden hebben wij een schitterende aanbieding’. Bezoekers kunnen dan alleen via dat kanaal bij deze aanbieding komen.

Hoe maak je betalende klanten van websitebezoekers?

Je hebt als ondernemer een goed beeld van de doelgroep en een heldere website. De basis is op orde. Maar nu. Je wilt meer websitebezoekers zonder daarvoor (al teveel) te betalen. En dan wil je deze bezoekers omzetten naar betalende klanten. Hoe doe je dit? Waar begin je?

Vraag nu gratis aan: ‘Maak betalende klanten van je websitebezoekers’

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...