nieuws

Finale autotechnicus van de toekomst op AMT Live

Ondernemen 1784

Vier praktijkopdrachten in 14 minuten, presentator Rob Kamphues die je steeds een microfoon onder de neus duwt en een veelkoppig publiek dat je op de vingers kijkt. De finale van De Autotechnicus van de Toekomst op AMT Live vroeg behalve om kennis, vaardigheid en snelheid ook om stalen zenuwen. Jesse Sassen van ROC Amsterdam had het allemaal. Hij is de Autotechnicus van de Toekomst. Gefeliciteerd Jesse!

Finale autotechnicus van de toekomst op AMT Live
Hoeveel readinesstesten lees je uit? Welke aanwezige foutcodes zijn er? ­Welke wisselende en hoeveel permanente? Wat is de betekenis van foutcode P0210? En van P0245 en van…” De EOBD-opdracht lijkt niet zo moeilijk, maar het moet echt razendsnel.

Presentator Rob Kamphues kennen we van de Formule 1 op Ziggo Sport. Voor hij de finalisten voorstelt, benadrukt hij het belang van goede autotechnici voor een autocoureur: “Zonder goede monteurs kan ook Max Verstappen helemaal niets.”

Michael Schumacher

Hij legt uit dat Max en andere goede coureurs zich dat realiseren: “Michael Schumacher kende zijn monteurs goed, hij wist zelfs wanneer hun kinderen jarig waren en nam iets voor ze mee. Zijn teamgenoot Eddie Irvine kende niet eens alle monteurs bij naam. Voor wie denk je dat ze harder liepen?”

De omstandigheden tijdens de finale van de Autotechnicus van de Toekomst lijken wel wat op die op het circuit. De tijdsdruk is bijna net zo extreem en iedereen kijkt je op de vingers. Een verschil is wel dat je op zo’n pitstop eindeloos kunt oefenen, terwijl de vier finalisten zich niet op de opdrachten hebben kunnen voorbereiden.

Maar goed, Mike Verstegen (Summa College), Rob Cornelissen (Koning Willem I College) en Bob van Driessche en Jesse Sassen (beide ROC van Amsterdam) hebben in de online voorronde en in de halve finale al bewezen over uitzonderlijke kwaliteiten te beschikken.

Een plein vol publiek, autosportpresentator Rob Kamphues en vier ­opdrachten in een kwartier. Toch houden de vier jonge deelnemers aan de ­Autotechnicus van de Toekomst-finale het hoofd koel.

Een plein vol publiek, autosportpresentator Rob Kamphues en vier ­opdrachten in een kwartier. Toch houden de vier jonge deelnemers aan de ­Autotechnicus van de Toekomst-finale het hoofd koel.

Spanning opvoeren

Kamphues vraagt de vier zich voor te stellen en geeft Jason Loonen van IBKI het woord om kort uit te leggen welke vier opdrachten de vier toppers wachten: “We hebben hier een verlichtingsbord met een storing erin, aan deze hybride transmissie moeten ze een aantal metingen verrichten, dan hebben we een reeks theorievragen en van deze auto moeten ze de EOBD uitlezen.”

Huh, EOBD? Dat begrip moet Loonen even uitleggen aan de autosportpresentator. Daarna maakt Kamphues nog praatjes met enkele docenten van de finalisten, met Pia Puijk van IBKI, die zometeen binnen no-time alle antwoordformulieren moet nakijken en met de woordvoerders van organisatiepartners Automotive Academy en ATC. Alles om de spanning voor de deelnemers nog wat verder op te voeren…

Alledaagse werkorder

 Maar die laten zich niet gek maken. Als de toeter gaat, beginnen ze aan de eerste opdracht alsof het om een alledaagse werkorder in hun werkplaats gaat. Al na drie-en-een halve minuut gaat de toeter opnieuw en hebben ze een halve minuut voor ze los moeten op de volgende opdracht. Zo duurt de wedstrijd zelf maar net iets meer dan een kwartiertje. Daarna is het wachten op Puijk.

Jesse Sassen is Autotechnicus van de toekomst, maar ook Bob van ­Driessche, Rob Cornelissen en Mike Verstegen gaan niet met lege handen naar huis. Jesse Sassen is Autotechnicus van de toekomst, maar ook Bob van ­Driessche, Rob Cornelissen en Mike Verstegen gaan niet met lege handen naar huis.

Bas Koeten Racing

Ook zij werkt in een racetempo. Innovam-directeur Herme Bruin heeft nog net de tijd om de scholenprijs uit te reiken aan Rick van der Velden van het Summa College. De Eindhovense leerling Autotechnici niveau 3 en 4 van die opleiding mogen een kijkje achter de schermen nemen bij Bas Koeten Racing. “Mijn racestal”, juicht Kamphues, die zelf ook op heel behoorlijk niveau racet.

En dan maakt Wim Donkervoort van de ATC de winnaar bekend: “Jesse Sassen van ROC van Amsterdam!” De Bose Sound Link, de Kraftwerk-gereedschapskar én de titel Autotechnicus van de Toekomst zijn voor hem. Of hij trots is? Je leest het in AMT 11, die verschijnt 24 november.

Nog geen abonnee? Sluit dan nu een jubileumabonnement af, en ontvang AMT een jaar lang voor maar 75 euro!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels