nieuws

Overheid trekt stekker uit PHEV

Ondernemen

Het aantal verkochte PHEV’s is de afgelopen jaren fors gestegen. Autofabrikanten zagen de groeiende vraag en leverden complete productievoorraden auto’s met stekker soms alleen aan Nederland. Over twee jaar komt daar verandering in. De autobelastingen gaan op de schop. Dat raakt niet alleen de leaserijder.

Overheid trekt stekker uit PHEV
De Mitsubishi Outlander was een leasetopper. Autobedrijven draaiden eind 2013 overuren om alle auto’s op tijd af te leveren. Nu de autobelastingen op de schop gaan wordt het rijden in een PHEV straks een stuk minder interessant.

Afgelopen week presenteerde staatssecretaris Wiebes van Financiën eindelijk Autobrief II. In dit voorstel worden de autobelastingen van 2017 tot en met  2020 gepresenteerd.  “Met de Autobrief II wordt zuinig rijden gericht en efficiënt gestimuleerd”, zegt de overheid. “En voor particulieren wordt zowel de aanschaf als het autobezit goedkoper.” Tenzij je eigenaar bent van een dieselauto die zonder fabrieksroetfilter geleverd is. Dan ga je vanaf 2019 namelijk ongeveer 15% meer betalen. “Het kabinet wil de problematiek ook niet afwentelen op de steden, die dan met zwaar geschut als milieuzones moeten werken”, staat in de Autobrief II. Einde voor de milieuzones in 2019?

Twee bijtellingstarieven

De afgelopen jaren werden auto’s met een lage CO2-uitstoot gestimuleerd. En omdat de NEDC-typegoedkeuringscyclus nogal wonderlijk werkt, waren dat vooral plug-in hybrides, van Ampera tot Panamera. Uit onderzoek van TNO blijkt dat die plug-ins in de praktijk een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch rijden dan waarmee in de verbruiksmeting van de NEDC wordt gerekend. Dat wisten we al. De overheid gooit nu het roer om en richt zich op de stimulatie van de volelektrische auto. De bijtelling gaat de komende jaren in stapjes naar een uniform tarief van 22%. Vanaf 2019 kennen we dan nog twee tarieven: 4% en 22%. Alleen volledig elektrische auto’s komen nog voor 4% in aanmerking.

In 2020 kennen we nog maar twee bijtellingscategoriën: 4 en 22%. De komende jaren worden de percentages geleidelijk naar elkaar toe getrokken.

In 2020 kennen we nog maar twee bijtellingscategoriën: 4 en 22%. De komende jaren worden de percentages geleidelijk naar elkaar toe getrokken.

Meer dan € 50.000? Meer betalen!

Alleen volledig elektrische voertuigen blijven bijtellingstechnisch nog interessant. Daarover hoef je als leaserijder maar 4% bijtelling te betalen, als je voor een auto tot € 50.000,- kiest. Kies je voor een duurdere e-auto? Dan betaal je over het bedrag boven de € 50.000,- 22% bijtelling. Of de Tesla Model S dan nog interessant is? Waarschijnlijk doet de Tesla Model 3, die $ 35.000 kost en in 2018 op de markt komt, het dan beter. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld de BMW i3, Nissan Leaf en Renault Zoe.

12% verlaging

Ook de particuliere auto moet verduurzamen, maar ons wagenpark is ouder dan dat van omringende landen. Zo’n 1,5 tot 2,5 jaar volgens Autobrief II. Nieuwe auto kopen dan maar? “De BPM, een van de hoogste aanschafbelastingen in Europa, ontmoedigt autorijders een nieuwe auto te kopen”, staat in de Autobrief. Dus stelt Wiebes voor de BPM stapsgewijs te verlagen met in 12 % in 2020. Goed nieuws? De vaste voet in de BPM stijgt van € 175 naar € 350. Het CO2-afhankelijke deel van de BPM wordt tegelijkertijd met een gelijk aandeel te verlaagd. Door de wijziging in schijven worden auto’s met een lage CO2-uitstoot meer gestimuleerd.

Wegenbelasting omlaag

De mrb gaat in 2017 met 2% omlaag. Met uitzondering van diesels zonder DPF. PHEV’s behouden tot 2018 hun mrb-korting van 50%. In 2018 gaan de plug-ins de volle mep betalen. Maar de overheid past wel een kilocorrectie toe. Dat wil zeggen dat er voor de mrb 300 kg van het voertuiggewicht afgetrokken mag worden vanwege de hoogvoltage batterij.

Run op de showroom?

Of de autobelastingen met deze wijzigingen eenvoudiger en stabieler worden zal de praktijk moeten leren. Feit is wel dat flinke verkooppieken en -dalen het de autobranche de afgelopen jaren onredelijk moeilijk maakten. “Het kabinet vindt dit ongewenst”, staat in Autobrief II. En of autorijden daadwerkelijk goedkoper wordt? Voor ondernemers met een PHEV zeker niet, voor sommige andere groepen een heel klein beetje. En wie weet zijn deze regels wel een stimulans voor de betaalbare elektrische auto.“Waar de ene autobelasting daalt, moet de andere omhoog. Deze Autobrief II kondigt geen omwenteling aan, maar vooral beheerste stappen in de goede richting. Het autobelastingstelsel is klaar voor een verdere doorbraak van ultrazuinige voertuigen”, zegt de Autobrief daar zelf over.

Reageer op dit artikel