nieuws

‘Social media zijn onmisbaar voor autobedrijf

Ondernemen

“Traditionele advertenties plaatsen op social media werkt niet”. Dat zegt Carlo Hensgens in zijn IVA-afstudeerscriptie over social media. Online netwerksites zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid. Wat betekent dat voor het autobedrijf?

‘Social media zijn onmisbaar voor autobedrijf

In de periode van 1995 tot 2004 was internet sterk in opkomst. Dat betekende een nieuw advertentiekanaal voor het autobedrijf. Alle occasions werden gefotografeerd en online geplaatst op de website van het autobedrijf of een occasionsite. Sinds 2004 zijn social media in opkomst. Dat betekent dat het autobedrijf een groter takenpakket krijgt, want actief bezig zijn op internet kost tijd.

Actief op social media?

Hoe zit het met het gebruik van social media binnen het autobedrijf? Carlo Hensgens onderzocht dat bij verschillende autobedrijven in het kader van zijn afstudeerstage. CRM Automotive Retail ondersteunde hem hierbij. Voor het onderzoek deed Hensgens eerst deskresearch en daarna bezocht hij 22 bedrijven.

Internet is belangrijke bron

“Onderzoeken naar het gebruik van social media zijn er genoeg, maar niet specifiek voor de autobranche”, zegt Hensgens. “Een consument is drie tot vier maanden bezig met een aankoopproces. Het online oriëntatiemoment is onmisbaar. Veel mensen weten precies wat ze willen als ze naar een autobedrijf gaan. Vroeger ging alles via mond-tot-mond reclame, tegenwoordig zijn social media een belangrijke bron van informatie.“

Youtube is ook sociaal medium

“41% van de consumenten vertoont digitaal gedrag op Facebook, plaatst een blog, een tweet of een review na de aankoop van een auto”, zegt Hensgens. Maar wat doet het autobedrijf daarmee? “Facebook is een populaire website, maar wordt niet centraal gesteld door het autobedrijf. Ook Youtube heeft miljoenen hits per maand. Toch maakt slechts 9% van de geïnterviewde bedrijven er gebruik van. Bedrijven die actief zijn op Youtube, eindigen ook hoger in de zoekresultaten. Win-win dus.”

Tijd voor interactie

Waar kan een autobedrijf social media voor gebruiken? Het brengen van nieuws of promoten van acties. “Klassiek adverteren via nieuwe media werkt niet”, zegt Hensgens. “Je krijgt daar geen reactie op. Het doel is dat mensen gaan reageren op je berichten. En al heb je een paar honderd vrienden of volgers, dat zegt niets. Het is de bedoeling dat er interactie ontstaat.”

Verhoog organische vindbaarheid

Hoe moet het dan wel? “Stel doelstellingen op, wat wil je bereiken met social media? Creëer draagvlak binnen de organisatie. Uit de interviews bleek dat 30% van de managers niet betrokken is bij social media. En ruim een derde heeft geen verantwoordingsplicht over social media aan het management. Er wordt wel geld uitgegeven aan online vindbaarheid. Autobedrijven investeren in Google Adwords. Maar zodra je stopt met betalen, verdwijn je uit de zoekresultaten. Organische vindbaarheid is belangrijk. En social media dragen daar aan bij”, zegt Hensgens.

Wie is je doelgroep?

“Het autobedrijf moet rekening houden met het tijdstip waarop het een bericht plaatst. Wanneer is je doelgroep online? En houd rekening met de lengte van de berichten. Op Twitter is een maximum aantal tekens aangegeven. Plaats relevante berichten en beperk het aantal commerciële berichten tot maximaal 25%, anders haken consumenten af. Plaats leuke en interessante berichten. Ga met je klanten in gesprek”, zegt Hensgens.

Stel vragen

Als voorbeeld noemt Hensgens een bericht waarop het autobedrijf kan reageren: “Stel een klant plaatst op Facebook dat er een kindje op komst is. Past het kinderzitje wel in de Ford Ka? Ga met elkaar in gesprek en luister naar je klanten.”

Meten is weten

Hoe meet je het succes van social media? Daar zijn applicaties zoals HubSpot voor. “Investeren in social media is duurzaam. Het is investeren op de lange termijn. Een doel en strategie hebben is dan wel noodzakelijk”, zegt Hensgens. “Er is nog een hoop online potentieel voor autobedrijven”.

Voorbeelden op Facebook

Op de Facebookpagina van AMT staan gedeelde berichten van andere autobedrijven. Like AMT en blijf op de hoogte van leuke, leerzame of opmerkelijke autogerelateerde berichten op Facebook.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels