blog

Rijd je een Fiat of reis je met Waymo?

Ondernemen 1242

Waymo, het autonomous driving car project, van Google, maakte bekend een uitrol te doen van maar liefst 62.000 autonomome Chryslers. Je leest het goed, liefst 62.000 Pacifica Hybrid Minivans zijn besteld bij FCA, Fiat Chrysler Automobiles, een van Detroits grootste automakers. Wat betekent dat voor de autobranche?

Rijd je een Fiat of reis je met Waymo?
Waymo (Google) had al 600 van deze Fiat Chrysler hybride Pacifica’s, maar nu komen er nog 62.000 bij. Op commando van de Waymo-app komen ze voorrijden.

Waymo had reeds 600 FCA-minivans in hun vloot. Die maken deel uit van het ‘Early Rider Program’ in Arizona. Met dit programma verzamelt Waymo informatie over hoe on-demand autonome voertuigen, het leven van de gewone mens kunnen beïnvloeden.

Autonome Jaguars

Fiat Chrysler gaat dus Waymo’s technologie gebruiken op de FCA-voertuigen. Voorheen was Google’s Waymo ook al een samenwerking aangegaan met Jaguar. Het eerste prototype van de I-pace met Waymo’s technologie zal nog eind dit jaar getest worden op de publieke weg. De deal met Jaguar? 20.000 Jaguar Land Rover autonome elektrische voertuigen.

De eerste robotaxi’s

Als Waymo zijn parcours verder blijft afleggen, is deze in partner met Fiat-Chrysler, de allereerste in de markt, die een vloot van volledige autonoom rijdende taxi’s, ‘robotaxi’s’ op de markt brengt. Waymo heeft al een kort maar stevig verleden opgebouwd, met maar liefst 6 miljoen mijl aan autonoom rijden op publieke wegen. Met dit alles bij elkaar, zitten ze op een rechte lijn om zelfs later dit jaar nog de eerste autonome ‘transportservice’ te worden. Met deze service kunnen passagiers de Waymo-app gebruiken, om een voertuig op te roepen.

Waymo doet in hoog tempo ervaring op met autonoom rijden.

Self learning

Met die 6 miljoen mijl aan data en het gebruik van AI (Artificial Intelligence), zit Waymo straf in de bestuurderszetel van de toekomst. Ontelbare keren hebben Waymo’s voertuigen iets geleerd in het verkeer en het compleet ‘doorgeleerd’ aan de andere Waymo-voertuigen. De mate waarin deze voertuigen slimmer worden is gigantisch. Deze self-driving technologie leert bij aan een reusachtig exponentieel tempo, welke amper nog ingehaald kan worden.

Constructeur én provider

Maar ook concurrent General Motors staat te trappelen om vol gas te gaan lanceren, en heeft als streefdoel 2019. Het Japanse Softbank investeerde 2,2 miljard in Cruise, het GM-kind dat ook werkt aan de technologie voor autonoom rijden. Hier hebben we een unicum, want GM is de enige constructeur die ook mobiliteitsprovider wil worden, op korte tijd al, in 2019.

Waymo!

Waymo’s plan om voertuigen te gaan verkopen met de self-driving technologie, kan een gigantische hefboom zijn in het toekomstplan om voertuigen zonder bestuurder in de markt te zetten. In de nabije toekomst zullen we een Waymo-voertuig kunnen gaan aankopen. Jawel, een ‘Waymo’ in plaats van een ‘Jaguar’ of ‘Chrysler’…  Een duidelijk verschil in point of view.

Twee bedrijven

Wat opvalt in deze nieuwe ontwikkelingen in automotive, is dat de constructeur van het voertuig en de ontwikkelaar van de zelfrijdende technologie en service, twee verschillende bedrijven zijn. Je hebt enerzijds de producent van de auto en langs de andere kant staat de ‘mobility provider’.

Welke is het belangrijkst?

Hierdoor wordt straks het belang van de constructeur, voor de consument, van ondergeschikt belang. De consument zal immers intekenen op een service aan mobility, in plaats van op een merk.

 

Maar hij zal je nooit het model van Boeing geven

 

Waarmee ga je op vakantie?

Als je aan de consument vandaag vraagt, hoe hij op zijn vakantiebestemming is geraakt aan de Azurenkust, zal hij je antwoorden: “Met Tui”, of: “Met Thomas Cook”. Of misschien zegt hij: “Met KLM”, of: “Met Ryan Air”. Maar hij zal je nooit het model van Boeing geven.

Europa?

Merken we ook op dat de klassieke Europese constructeurs voorlopig nog ontbreken in deze veranderende automotive wereld: Fiat-Chrysler is in USA handen, Uber werkt met Volvo en dat is in Chinese handen, General Motors actief in de USA, en Jaguar-Landrover is in Indiase handen.

Machtsstrijd

Diegene die in de toekomst de ‘mobility provider’ is, is compleet aan zet. De groep met het grootste netwerk zal de macht overnemen. Er zal een battle of power komen tussen Uber, Waymo, Lyft, en zelfs Facebook. Bij allen is hun businessmodel gebaseerd op het netwerk. Jawel, het netwerk.

Directeur Sergoyne Diagnostics Jeroen Vertongen nam begin 2018 deel aan een automotive tour door Silicon Valley. Hij kwam terug met een hoofd vol ideeën om zijn bedrijf klaar te maken voor ‘the day after tomorrow’.

Wie doet het onderhoud

De boodschap zal zijn, ‘fleetisize or get Kodaked’. Als we even terugkoppelen naar de klassieke autoverkoop en de manier waarop er nu wordt omgegaan met service & repair, dan zet die de hele automotive branche overhoop. Alles begint straks bij de mobiliteitsprovider. Die bepaalt welke constructeur zijn wagen bouwt, als hij dat al niet zelf doet. En hij zal bepalen wie er gaat instaan voor ‘cleaning, charging, maintenance en repair.’

Niet meer de consument

De consument zal in de toekomst niet langer een auto bezitten, maar met een abonnement mobiliteit afnemen. Het zal dus niet de consument meer zijn die kiest waar hij zijn voertuig zal kopen en laten herstellen. De werksturing zal starten bij de mobility provider.

De toekomst is ACES

Kortom, een nieuw tijdperk voor de automotive branche is nu reeds aangebroken.  Benieuwd…? Onder het kopje ‘De toekomst is ACES’ vind je in het Maanddossier van AMT 5 meer over Autonomous, Connected, Electrified en Shared, de vier letters die letterlijk alles in de mobiliteit gaan beïnvloeden. En wil je echt alles weten over ACES? Lees hier het uitgebreide artikel in AMT 5.

Reageer op dit artikel