blog

AMT onderzoekt: Acht redenen voor elektrisch rijden

Ondernemen 2209

Leuk stukje op MT.nl: “Elektrisch rijden voor dummies”. Het bericht geeft acht redenen waarom ieder bedrijf elektrisch moet gaan rijden. Altijd spannend: overtuigen die redenen?

AMT onderzoekt: Acht redenen voor elektrisch rijden
Artikel of advertentie?

“Eén ding is zeker: er is echt geen weg meer terug”, lees ik in de kop en in het intro van het bericht op MT.nl. Kan zijn, maar ik zie graag de argumenten. Hoho, niet zo ongeduldig, daar komen ze al. De eerste twee gaan over fiscaal voordeel, geld dus. Kopers van volledig elektrische auto’s betalen geen BPM, bedrijven investeren er voordelig in via de MIA, eigenaars betalen geen motorrijtuigenbelasting en leaserijders profiteren van de bijtelling van slechts 4%.

Geen olie meer

Geweldig allemaal, toch? Nou ja, op de AMT-redactie hebben we nog steeds de ‘Keuzegids Elektrisch autorijden’ uit 2012 liggen. Ook daarin lazen we al uitgebreid over de vele financiële voordelen van elektrisch rijden. Grappig dat toen behalve de fiscale voordelen ook de ‘voortdurend stijgende olieprijs’ veel aandacht kreeg…

Elektrisch rijden op benzine

Ook tussen 2012 en nu is er continu aandacht geweest voor de vele fiscale voordelen van elektrisch rijden. Tot de fiscale stekker eruit ging, gaf dat wel een stormloop op benzine-auto’s met elektromogelijkheid. Maar tot een doorbraak van elektrische auto’s zonder verbrandingsmotor heeft dat nooit geleid.

Natuurlijk is er toekomst voor elektrische mobiliteit. Toch verdienen publicaties die doen alsof deze vorm van mobiliteit het walhalla met grote stappen dichterbij brengt enig gezond wantrouwen.

Echt voordeel?

Eigenlijk is dat wel vreemd. Immers, als er echt voordeel te halen is, hoef je daar absoluut geen reclame voor te maken. Als bijen op de honing komen mensen daar vanzelf in hele zwermen op af. Vraag maar eens meubelboer Leenbakker, die per ongeluk een kinderbedje afprijsde van 319 voor 24 euro…

Overal opladen

Ok, volgende argument: “Je kunt bijna overal opladen”. Wow, dat is echt super! Als je benzine of diesel rijdt, is het altijd weer zoeken naar een pomp, toch? Maar serieus, opladen is wel een dingetje. De vrije laadpalen staan vooral op plaatsen waar je niet wilt laden, en daar waar je dat wel wil, staat een laadpaalklever, zagen we bij AMT toen we ons verdiepten in het laden in Amsterdam en Doetinchem.

Twee auto’s

MT.nl geeft zelf een sprekend voorbeeld: “Al meer dan 60 laadstations van marktleider Fastned”. Bij zo’n station (investeringskosten € 215.000) staan gemiddeld 2 (zegge twee) auto’s per dag, die allebei stroom afnemen ter waarde van € 4,25, berekende FTM.nl. Ik heb dan ook zomaar het idee dat de “vergunning voor nog eens 140 laadpunten”, bij Fastned voorlopig in een hele diepe la blijft liggen.

Trots op Nederland

Argument vier: “We mogen trots zijn. Nederland is voorloper in Europa als het gaat om elektrisch rijden.” Ok, bedrijven moeten hun medewerkers elektrisch laten rijden om Nederland trots te maken… Juist ja.

Met de laadpas van Eneco

“Hoe ver kun je gaan?”, vraagt MT.nl zich bij argument 5 af? Ver genoeg, is het antwoord. Lees maar mee: “Hoewel de Nederlander gemiddeld maar 37 kilometer per dag rijdt, is het toch fijn als de auto ook een ritje van Amsterdam naar Rotterdam aan kan.” En yes, dat kan! Sterker: “En moet je toch eens verder dan 300 km, dan kun je met de laadpas van Eneco bij alle laadpunten je auto opladen.” Vreemd, alleen met die van Eneco?

Geen keus

Maar eigenlijk is dat niet relevant, want argument zes maakt alle andere overbodig: “Je hebt geen keus.” Waarom niet? “In Engeland mogen in 2040 alleen nog elektrische auto’s de weg op.” Ook in Frankrijk streven ze dat na, en Noorwegen wil het nog eerder, zegt MT.nl. En in Nederland? “Nederland moet nog beslissen, maar er ligt al een plan om vanaf 2025 alleen nog maar de verkoop van elektrische auto’s toe staan.” Indrukwekkend! Er ligt ook een plan om in 2027 een ruimtekolonie op de planeet Mars te stichten…

Niet voor Jan Modaal

Moet ik na dit ijzersterke argument nog aandacht besteden aan de laatste twee? Nou vooruit, nummer zeven: “Je loopt niet achter de meute aan.” Dat kun je wel zeggen! Tot nu toe zijn de fiscale voordelen van de elektrische auto terecht gekomen bij een select groepje rijkere automobilisten. Het is niet eenvoudig een fiscale maatregel te noemen die nóg denivellerender werkt dan de fiscale ondersteuning van Tesla’s en andere elektrische bolides, die zich ver buiten bereik van Jan Modaal bevinden.

Alternatieve toiletreiniger

Argument acht gaat over het rijden zelf. De zin: “Op de eerste plaats zijn elektrische auto’s voorzien van een automatische versnellingsbak”, helpt niet echt mee aan de geloofwaardigheid van dit artikel. Maar dan heb je de laatste zin nog niet gelezen: “En als je tot slot alles wilt weten over het aanschaffen van een Eneco laadpaal, klik dan hier.” Was dit eigenlijk wel een artikel? Of adviseert WC-eend hier de elektrische WC-eend?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels