'De GastvrijheidsCheck laat zien dat we op de goede weg zitten'

'De GastvrijheidsCheck laat zien dat we op de goede weg zitten'
Joost van Loenen: “De OOMT GastvrijheidsCheck is een leerzame ervaring”.

Steeds meer ondernemers melden zich aan voor de OOMT GastvrijheidsCheck. Eigenaar Joost van Loenen van Vakgarage Newo in Soest twijfelde over deelname maar besloot er toch voor te gaan. Door het bedrijfsbezoek van de mystery guest weet hij nog beter waar hij op het gebied van gastheerschap staat. "Het is een bevestiging dat we op de juiste weg zitten."

Toen Joost van Loenen werd gebeld over de OOMT GastvrijheidsCheck was zijn eerste reactie ‘liever niet’. Daar had hij een goede reden voor, vertelt hij vanuit de werkplaats van zijn autobedrijf. “Ik heb het bedrijf net overgenomen en vond het eigenlijk te vroeg voor een mysterybezoeker. Ik wil alles eerst goed op de rit hebben. Later heb ik er nog eens over nagedacht en besloten om toch mee te doen. Als iemand anders met de ogen van een klant naar jouw bedrijf kijkt, kun je daar wat van leren. Dat is leerzaam, want zo weet je meteen waar de knelpunten zitten.”

Van Loenen wist vooraf dat er iemand langs zou komen maar niet wie of wanneer. “Na een aantal weken dacht ik: ‘gaat er nog wat gebeuren?’ Vlak daarna belde coach René Bestevaer voor een afspraak. De mystery guest had ons al bezocht en René kwam het rapport met ons doornemen.”

Korte reactietijd

Uit het rapport blijkt dat de jonge ondernemer de bedrijfsvoering goed op orde heeft. “We kregen complimenten voor de snelheid waarmee we de telefoon beantwoorden, voor de vriendelijke ontvangst en voor de korte wachttijd bij de receptie”, vertelt Van Loenen. “Ik heb een duidelijke visie op gastheerschap en die visie proberen we als team uit te dragen. Dankzij de OOMT GastvrijheidsCheck weten we dat we alles goed op de rit hebben.”

Voor de check is het autobedrijf ook online beoordeeld. De mystery guest was positief over de reactietijd en de persoonlijke toon van e-mails. Ook de planmodule op de website en de foto’s van het bedrijfspand en de werkplaats vielen in de smaak. “Nieuwe klanten vinden ons meestal via internet. Het geeft vertrouwen als ze op de website zien hoe ons pand en de werkplaats eruitzien.”

Twee verbeterpunten in het rapport zijn de online vindbaarheid via Google en het ontbreken van een koppeling tussen de website en Facebook. “De slechte online vindbaarheid was voor ons geen verrassing. Vorig jaar is de website vernieuwd en er stonden een aantal instellingen verkeerd. Het probleem was lastig boven water te krijgen, maar het is opgelost en we zijn weer goed vindbaar.”

Eén keer per week

Dat de OOMT GastvrijheidsCheck verder kijkt dan alleen het fysieke bedrijf vindt Van Loenen een goede zaak. “Online marketing is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Mensen zoeken op internet dus moet je daar goed vindbaar zijn. Een slimme website en social media vergroten de online aanloop.”

Een adviespunt waar hij voorlopig niets mee doet, is de tip om wekelijks twee tot drie keer nieuwe berichten op Facebook te posten. “Meer dan één bericht per week is voor ons op dit moment niet haalbaar, want we zijn hartstikke druk. Ik let wel op dat ik wekelijks een leuk of nuttig bericht op Facebook zet. Bijvoorbeeld een foto van een ingewikkelde reparatie of een bijzondere auto in de werkplaats.”

Terugblikkend is Van Loenen blij dat hij heeft meegedaan aan de OOMT Gastvrijheidscheck. “Veel dingen wisten we al, maar er staan ook handige nieuwe tips in het rapport. Ik vond het een leerzame ervaring om mee te doen. Je steekt er altijd iets van op.”

OOMT GastvrijheidsCheck: meten is weten

De GastvrijheidsCheck van OOMT is dé gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Deelnemers krijgen in drie stappen inzicht in de klantbeleving van hun bedrijf – ook online. De OOMT GastvrijheidsCheck bestaat uit een intake, een bezoek van een mystery guest en terugkoppeling met advies voor een vervolg.

Nieuwsgierig geworden?

Kijk snel op www.oomt.nl/bemyguest of bel 030-6087755 voor meer informatie.
Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...