artikel

RI&E-scan stoomt Premio Tilburg klaar voor personeel

Ondernemen 1059

Gerard Laurenssen en Ties Weijtmans startten twee jaar geleden met een Premio-vestiging in ­Tilburg. “Met nul euro en heel veel energie.” Inmiddels hebben de mannen de zaak lekker aan het draaien en denken ze aan groeien met personeel. En daar hoort een veilige werkomgeving bij. ­Hoogste tijd voor een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E).

RI&E-scan stoomt Premio Tilburg klaar voor personeel
Tijdens de rondgang door het bedrijf maakt Henny Deden foto’s van de verschillende situaties die hij ziet. De foto’s worden aan de rapportage toegevoegd om de ondernemer bewust te maken van de onveilige situatie en hem te helpen deze op te lossen.

Mede-eigenaar Ties Weijtmans van Premio Tilburg draait er niet omheen nadat hij Innovam-adviseur Henny Deden stevig de hand heeft gedrukt. “Je gaat zo ons bedrijf doorlichten op veiligheid, maar ik kan je op voorhand vertellen dat we nog heel wat werk te doen hebben. We zijn twee jaar geleden met helemaal niets gestart en hebben in die tijd alleen maar keihard gewerkt, zijn heel zuinig geweest en hebben geïnvesteerd in bruggen en gereedschappen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar een lekbak, extra brandblussers en goede werkverlichting hadden toch minder prioriteit. Nu we de zaakjes op orde hebben, willen we groeien en met personeel gaan werken. Omdat we kwaliteit hoog in het vaandel hebben, willen we het ook qua arbeidsomstandigheden en veiligheid gewoon goed doen.”

Henny Deden knikt begripvol en springt gelijk in op de kanttekening die Ties zet bij de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). “Ik snap jullie helemaal en kom deze situatie vaker tegen. Het is in elk geval heel verstandig dat jullie de veiligheid voor elkaar willen hebben vóórdat je met personeel gaat werken. Met de RI&E heb je straks een handige lijst van actiepunten die je moet oppakken om hier veilig te kunnen werken.”

‘Met de RI&E heb je straks een handige lijst van actiepunten’

 

Scans dagelijkse kost

De RI&E-check begint met een open gesprek over veiligheid tussen adviseur Henny Deden van Innovam (links) en de ondernemers Gerard Laurenssen en Ties Weijtmans (rechts). Tijdens het gesprek heeft Henny al heel veel praktische tips en adviezen voor de ondernemers paraat.

Henny Deden voert als gespecialiseerd adviseur bij Innovam dagelijks RI&E-scans uit bij garagebedrijven. Hij bezoekt dealerbedrijven met grote werkplaatsen, maar ook kleinere bedrijven zoals Premio waar bandenservice en auto-onderhoud centraal staan. “Allereerst ga ik met de ondernemer of de chef werkplaats om tafel voor een gesprek over de bedrijfsveiligheid. Vervolgens maken we samen een rondje over het bedrijfsterrein en door de werkplaats.”

Nadat Henny met de ondernemer rond is geweest, werkt hij gelijk een en ander uit in het digitale programma dat Innovam speciaal voor de RI&E ontwikkelde. “Van opvallende situaties waar ik het bedrijf graag op wil wijzen maak ik dan nog foto’s en bij vragen schiet ik de ondernemer of chef werkplaats even aan. Daarna rond ik de rapportage thuis of op kantoor af.”

Enkele werkdagen na het bezoek stuurt Henny de ondernemer of chef werkplaats een linkje naar de digitale RI&E-omgeving van Innovam. “Hier kan de RI&E-verantwoordelijke de rapportage met aanbevelingen inzien of downloaden. Direct daarna bel ik om mijn bevindingen toe te lichten. En dan kan het bedrijf actief met de veiligheid aan de slag.”

Open gesprek

De kantine van Premio Tilburg is het decor voor stap één van de RI&E-scan. Aan de hand van een vragenlijst start Henny een gesprek met Gerard en Ties over veilig werken bij het bedrijf. “Ik begin het gesprek altijd door te stellen dat ik geen politieagent ben en geen oordeel vel. Wel vertel ik wat ik zie en wat anders zou moeten. Wat de ondernemer er vervolgens mee doet, is zijn pakkie-an.” Ties en Gerard knikken bevestigend bij de kaders die Henny stelt.

“Dan gaan we nu verder met een reeks vragen over zaken die spelen op bedrijven die met personeel werken. Vragen als ‘zijn jullie aangesloten bij een Arbodienst en zijn jullie verzekerd voor ziekteverzuim’ zijn nu niet aan de orde, maar spelen wel als jullie straks personeel hebben. De vraag of er een bhv’er binnen het bedrijf is, is trouwens wel actueel.” Gerard kijkt verbaasd. “We hebben toch geen personeel!” Henny schudt zijn hoofd. “Hier komen toch ook klanten over de vloer? Een klant kan struikelen, onwel worden of weet ik wat. Een bedrijfshulpverlener is dan de aangewezen persoon om als eerste bijstand te verlenen.” Henny vertelt dat er altijd een bhv’er op het bedrijf moet zijn. “In praktijk is het handig dat twee mensen bhv hebben. In geval van afwezigheid is er dan altijd een bhv’er present. Het is overigens ook prima wanneer je qua bhv samenwerkt met de buurman.”

De volgende serie vragen gaat over de persoonlijke beschermingsmiddelen die bij Premio Tilburg worden gebruikt. “Jullie werken met gehoorbescherming?” Ties knikt. “Veiligheidsbrillen, veiligheidshandschoenen, veiligheidsschoenen?” Ook Gerard knikt. Henny wijst op de schoenen van Gerard. “Dat zijn geen veiligheidsschoenen!” Gerard lacht als een boer met kiespijn. “Die kan ik niet aan hebben. Last van mijn voet.” Henny stelt dat het essentieel is om daar toch actie op te ondernemen. “Straks hebben jullie personeel en eis je dat zij veiligheidsschoeisel dragen. Wanneer je als werkgever geloofwaardig wilt zijn, moet je zelf wel het goede voorbeeld geven.” Gerard knikt, Henny heeft gelijk.

Aangebroken verbanddoos

Op een kast op kantoor staat de verbanddoos. De deksel staat iets open. “Vaak zie ik dat een EHBO-doos in de werkplaats staat en onder het stof zit. Als je hem open doet, zitten alle verbandmiddelen ook gelijk onder het vuil. Daar wil je natuurlijk niet mee verbonden worden. Het beste is de doos zoals hier in de kantine te plaatsen, maar dan in de kast. Plak op de kast dan een grote sticker met de tekst dat zich hier de EHBO-doos bevindt. Toch plaats ik enkele kanttekeningen bij deze doos. De openstaande deksel verraadt het al: ze is niet meer compleet. Daarnaast is van enkele producten de houdbaarheidsdatum verstreken. Beste en goedkoopste is om de hele trommel te vernieuwen.”

De mannen van Premio willen met de RI&E aan de slag om klaar te zijn voor het moment dat ze met personeel gaan werken. “Een advies wat ik jullie nu al wil meegeven, is huisregels op te stellen”, benadrukt Henny. “Veel ondernemers doen dat niet. In de huisregels zet je alle zaken die van belang zijn voor de medewerkers. Waar de EHBO-doos staat bijvoorbeeld, maar ook dat ze verplicht zijn om persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken. Laat de medewerker wel tekenen dat de huisregels zijn ontvangen en gelezen. Gaat er iets fout, dan sta je richting verzekeraar veel sterker.”

Verdere vragen die Henny in petto heeft betreffen het werken aan hybride-voertuigen –’daar moet je voor gecertificeerd zijn’ – en het gebruik van een luchtsleutel. “De meeste luchtsleutels produceren geluid boven de norm. Gebruik gehoorbescherming en wijs je medewerkers daar straks ook op.” Waar Henny in het bijzonder op wijst, is het belang van een vlucht- en een noodplan. “Waar ligt de EHBO-doos, waar hangen de brandblussers en de brandslang? En waar zijn de nooduitgangen? Met duidelijke bordjes en noodverlichting zorg je dat er in geval van brand of een calamiteit actie kan worden ondernomen en dat iedereen een veilig heenkomen vindt.”

De RI&E in vogelvlucht

Veilig werken in en om het bedrijf begint met een goede Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Behalve voor zzp’ers is de RI&E – onderdeel van de Arbowet – verplicht voor alle ondernemers. In een RI&E beschrijft het bedrijf hoe ze haar veiligheid op de werkvloer en rond het bedrijf heeft geregeld en wat de aanpak is in geval van calamiteiten. Ondernemers moeten er zelf voor zorgen dat de RI&E volledig is en actueel blijft. Wanneer de RI&E ontbreekt, niet geldig of niet meer actueel is, kun je als bedrijf een groot probleem hebben wanneer je onverhoopt een controle krijgt van de Inspectie SZW of wanneer er een ongeval gebeurt. De Inspectie kan een boete opleggen of het bedrijf zelfs sluiten, de verzekeraar kan de ondernemer aansprakelijk stellen met alle gevolgen van dien.

 

Waardevolle tips en adviezen

RI&E-adviseur Henny Deden wijst Ties Weijtmans (links) op de onderhoudssticker op een van de overheaddeuren van de werkplaats. Ze is het bewijs voor jaarlijks onderhoud. Verplicht in het kader van de RI&E.

Tijdens het gesprek aan tafel krijgen Gerard en Ties volop tips en adviezen om de veiligheid voor medewerkers én bezoekers aan het bedrijf te waarborgen. In zijn rapportage zet Henny ze nogmaals duidelijk op een rij, met waar nodig extra info en handvatten als voorbeeldformulieren. “Dan heb je straks een handige en complete leidraad om actief met de bedrijfsveiligheid aan de slag te gaan. Maar goed, dan wordt het nu tijd om eens een kijkje te nemen in de werkplaats, het magazijn en de andere ruimtes.” Ties loopt met Henny mee, die buiten wil beginnen. De ruime, verharde parkeerplaats, parkeerplekken en de toegang tot de grote overheaddeuren zijn perfect. Via één van de overheaddeuren gaat de rondgang binnen verder. Henny controleert de sticker die op elk van deuren is geplakt. “Jullie laten ze elk jaar onderhouden. Perfect. Keuren is geen verplichting, jaarlijks onderhoud wel.” Henny loopt naar de verschillende bruggen in de werkplaats en speurt naar de APK-sticker. “Als die sticker er niet op zit, stapt geen enkele RDW-medewerker onder de brug. Maar jullie hebben het perfect voor elkaar!”

In een hoek van de werkplaats staat een elektrisch lasapparaat, ligt op de werkbank een batterij handgereedschap, staan enkele accu’s op de grond en staan verschillende aangebroken bussen vloeistoffen. In dit hoekje scoort Premio minder goed. Henny: “De laskap bij het lasapparaat is ingebrand, daar zie je niets meer door. Het handgereedschap moet je niet met de stekker in het contact wegleggen. Wanneer je collega de haakse slijper pakt en hem per ongeluk aanzet kan hij zich levensgevaarlijk verwonden. Verder horen accu’s in een accubak en de vloeistoffen op een lekbak. Je wilt immers niet uitglijden over de vloeistof die uit een jerrycan lekt.”

Voldoende brandblussers?

Bij Premio hangt een brandhaspel. Helemaal goed, al laat de toegankelijkheid nog wel te wensen over.

In zijn rondgang speurt Henny ook naar brandblussers en brandslangen. Er moeten voldoende gekeurde blussers zijn, die gemakkelijk te pakken zijn en met een bordje aangeduid worden. “Vaak zie ik dat blussers zijn weggestopt achter een banner of doek. Die lelijke dingen wil je toch niet in beeld. Maar je zult maar eens brand krijgen…” Henny controleert ook de nooduitgangen. “Nooddeuren – zeker in showrooms – zitten nogal eens op slot. Dat snap ik wel vanuit het oogpunt van insluiping en de angst voor inbraak, maar als een auto in de showroom in brand vliegt ben je als bezoeker én als medewerker heel blij wanneer je snel naar buiten kunt.”

In een aparte ruimte hebben Ties en Gerard gevaarlijke stoffen als remmenreiniger opgeslagen. Prima. Henny vraagt naar de infobladen voor de verschillende stoffen. “Wanneer je straks medewerkers hebt, moet je die wel hebben. Handigste is ze geprint in een map te doen. Als er wat gebeurt – iemand krijgt iets in zijn oog bijvoorbeeld – neem je de klapper mee naar de eerste hulp en weet de arts gelijk met welke stof hij te maken heeft en wat hij moet doen.”

Magazijn met mankementen

Premio wisselt veel banden. Deze worden opgeslagen in het magazijn dat twee verdiepingen telt. Ties: “De verlichting in deze ruimte gaan we nog aanpassen. Het is hier te donker. Verder komen hier nog extra brandblussers te hangen.” Henny knikt, helemaal goed. Via de trap gaan ze naar de verdieping. “Deze trap is top! Breed, stevig, goede leuningen.” Ties lacht zuinig. “Maar over de afscheiding boven ben je minder positief, daar moeten we nog flink mee aan de slag.” Ties heeft niets teveel gezegd: tussen de verdieping en de ruim
3 meter lager gelegen garagevloer zit geen hekwerk of andere valbescherming. Henny: “Je wilt niet dat daar straks een medewerker naar beneden valt. De gevolgen zijn niet te overzien. Het kan de medewerker zijn leven en jullie het bedrijf kosten.”

Een eindje verderop staan op de zolder van het toiletgedeelte een handvol dozen. Het zoldertje is alleen met een ladder te bereiken en heeft geen afscheiding. “Hier kun je absoluut geen medewerker op laten kruipen. Óf je maakt het goed voor elkaar, óf je plaatst er een bordje bij dat hier alleen de eigenaar op mag. Die verplichting neem je vervolgens ook op in de huisregels.”

Ties Weijtmans: ‘Deze scan is confronterend, maar o zo nuttig!’

 

Blij met de RI&E

Henny heeft de verschillende ruimtes van het bedrijf samen met Ties doorlopen. De zwakke punten op het gebied van veiligheid zijn in kaart gebracht. Henny voert ze nu in het digitale RI&E-systeem van Innovam in, er rolt over enkele dagen een complete rapportage uit. Ties en Gerard zijn er nu al blij mee. Ties: “De punten zoals Henny die in zijn rapportage noemt, zijn voor ons de things-to-do. We moeten ze gewoon oplossen en vervolgens afvinken. Het gaat tijd en geld kosten, maar daarna hebben we de zaakjes perfect voor elkaar. Zowel voor onze toekomstige medewerkers, onze groeiende stroom klanten als onszelf. Deze scan is confronterend, maar o zo nuttig!”

Dit artikel is eerder verschenen in AMT Ondernemen 01-2018.
Wil je de hele uitgave lezen? Kijk op www.amt.nl/digitaal-magazine of neem een abonnement


Meer weten over arbo in het autobedrijf?

Bekijk deze reportage bij Autobedrijf Schoolderman omtrent arbo-regels

Of lees het artikel Stel jij de juiste PBM-middelen beschikbaar?

Reageer op dit artikel