artikel

Waarom doen transportbedrijven steeds langer met hun nieuwe trucks?

Ondernemen 1187

Gebruikte trucks? Die gaan toch naar Polen? Mis, ‘das war einmal’. In 2017 gingen er tweemaal zoveel gebruikte Scania’s vanuit Nederland naar de Filipijnen als naar Polen”, zegt directeur Scania-Benelux Janko van der Baan. Hoe komt dat en waarom rijden vervoersondernemers steeds langer door met hun nieuw gekochte trucks?

Waarom doen transportbedrijven steeds langer met hun nieuwe trucks?
Op het terrein van Scania Used Car Trucks staan zo’n 250 tot 300 trucks. 40 % van de gebruikte trucks blijft in de Benelux, de rest is export.

Scania Benelux heeft een eigen Used Truck Center. “We hebben daar in Wychen zes full-time medewerkers en er staan altijd zo’n 250 tot 300 gebruikte Scania’s op het terrein”, vertelt Janko van der Baan daarover. En: “40 % van de gebruikte trucks verkopen we in de Benelux, de rest is export.”

Polen koopt nieuw

Naar welke landen die trucks gaan? De Scania Benelux-directeur toont een staatje. Links de top 10 van exportlanden in 2011, rechts de situatie in 2017. In 2011 voerde Polen nog fier de lijst aan. “En dat was toen al vele jaren zo.” Inmiddels is de situatie veranderd: “In 1995 zijn we begonnen een eigen dealernetwerk op te bouwen in Polen. Nu kopen de Poolse transporteurs ook nieuw en hebben ze daar hun eigen gebruikte voertuigen.”

Jarenlang gingen gebruikte trucks vooral naar polen. Inmiddels staan de Filipijnen bovenaan.

Minstens zes jaar oud

En dus zocht Scania’s Used Car Center naar nieuwe afzetmarkten voor gebruikte trucks. Die vonden ze op de Filipijnen. Daar gaat inmiddels een vijfde van de gebruikte-Scania-export naartoe: “Maar let op, voor trucks boven de € 25.000 hebben ze daar geen belangstelling. Dat betekent dat het om voertuigen gaat die minimaal zes jaar oud zijn.”

Om Euro 5 en 6-trucks voor export om te bouwen naar Euro 3 zijn ‘downgrade-pakketten’ beschikbaar

Marktaandeel kopen

En dat heeft consequenties voor kopers en leasers van nieuwe trucks: “Sommige vervoerders hebben graag contracten van twee jaar. Als de truck tegen zijn gegarandeerde inruilwaarde teruggaat naar de dealer, zijn de banden op, de remmen aan vervanging toe en moet er nog veel meer aan onderhoud gebeuren”, legt Van der Baan uit. Met zulke tweejaarscontracten kopen truckmerken marktaandeel. “Bij Scania is dat verleden tijd”, zegt Van der Baan.

Waarom zo kort?

Bovendien: “Onze trucks voldoen aan de nieuwste Euro 6-norm, en Euro 7 komt er niet. Dus waarom zou je een nieuwe Scania na drie jaar alweer willen verkopen?” En zo blijven nieuwe Scania’s inmiddels gemiddeld 78 maanden bij hun eerste eigenaar.

Scania’s op LNG, 200 zijn er inmiddels in de Benelux. “Je moet er echt 6 à 7 jaar mee rijden”, zegt Janko van der Baan. “Anders is het restwaarderisico veel te groot.”

Monteurs en brandstof

Qua prijs zijn ze dan interessant voor vervoerders op de Filipijnen, qua techniek nog niet: “Wij hebben ‘downgrade-pakketten’ beschikbaar om Euro 5 en 6-trucks om te bouwen naar Euro 3. Niet omdat het milieu ons niets kan schelen, wel omdat de monteurs op de Filipijnen, en in tal van andere landen, niet overweg kunnen met de nieuwste emissiesystemen.” Zelfs als je die op zou kunnen leiden, blijft een nog veel groter struikelblok over: “De brandstof daar bevat 5000 ppm aan zwavel. Daar kunnen de emissiesystemen in de uitlaat van moderne trucks absoluut niet tegen.”

Reageer op dit artikel