artikel

Einde aan gesjoemel met bandenprijzen?

Ondernemen 5400

Sinds eind 2016 moeten autobedrijven onvermijdbare kosten vermelden. En omdat afleveringskosten onvermijdbaar zijn, moeten die in de prijs van een auto zitten. Behalve voor auto’s, geldt dat ook voor andere producten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft er nu voor gezorgd dat ook de bandenbranche zich aan die regel houdt. Even checken.

Einde aan gesjoemel met bandenprijzen?
25 euro per band! Maar kun je die band ook werkelijk voor dat bedrag kopen? ACM belooft het, AMT onderzoekt het.

Stel, je bent op zoek naar een elektrische auto. Je oog valt op een leuk modelletje van net over de € 20.000 en je denkt: “Dat is wel wat!” Tot je op de laatste pagina van de prijzenfolder ineens ontdekt dat je er voor dat geld geen hoogvoltagebatterij bijkrijgt. Die moet je apart huren tegen een vorstelijk maandbedrag.

Renault op de vingers getikt

Kijk, dat mag dus niet meer sinds 1 november 2016. En omdat Renault dat vorig jaar nog wél deed, trok AMT aan de bel bij ACM. Die reageerde meteen: “Wij zullen Renault hierop aanspreken. Dit zal concreet betekenen dat Renault de prijs moet aanpassen. Om het correct te doen, zal Renault de prijs van deze auto moeten vermelden inclusief de kosten van de batterij.” Gevolg: in een mum van tijd lagen er stapels Zoe-prijslijsten bij het oud papier en nieuwe in de rekken.

Vorig jaar onderzochten we dat al eens. Kon je die Conti’s echt voor 44 euro kopen?

Kleine lettertjes

Nog steeds vorig jaar, maar een maandje later, kregen we de mei-aanbiedingen van Kwik-Fit onder ogen. Even kijken, de Conti Premium Contact 5 in de maat 175/65R14 82T van 55 voor 44 euro. Dat is toch betaalbaar rijden in je Fiat 500, Ford Fiesta of Skoda Citigo! Wel even goed de kleine lettertjes bekijken natuurlijk: “Bandenprijzen per stuk inclusief BTW en garantie, exclusief bandenmontagepakket (vanaf € 19,90 per band) en verwijderingsbijdrage (€ 3 per band)”.

Drie euro mag niet

Dat laatste is een beetje vreemd. De verwijderingsbijdrage is namelijk wettelijk bepaald op € 1,50. Die mag je vragen, maar je mag daar geen marge op zetten. Net zomin als dat je pak ‘m beet 25 % BTW mag vragen.

Onvermijdbaar?

Tja, en dan banden dat ‘bandendemontagepakket’. Even uitzoeken of dat onvermijdbaar is.

“Met Kwik-Fit.”

“Goedemiddag, die Conti Premium Contact 5 in de maat 175/65R14 82T van 55 voor 44 euro, zijn die er nog?”

“Jazeker.”

“Fijn, dan kom ik er zo even twee halen, montage bij jullie vind ik namelijk te duur.”

“Ja, maar meneer, zo werkt dat niet. Deze aanbiedingsprijzen zijn zo scherp, die kunnen wij onmogelijk aanhouden zonder montage.”

Onvermijdbaar dus. Toch had een telefoontje naar de ACM niet hetzelfde effect als bij de elektrische Renault: “We zijn bezig met de bandenbranche.”

Nee, dat kon dus niet. Montage was verplicht. Net als een extra hoge verwijderingsbijdrage.

En nu?

Maar dat was vorig jaar. Nu meldt ACM: “We hebben ervoor gezorgd dat verkopers van autobanden hun prijzen nu vermelden inclusief onvermijdbare kosten. Dit zijn kosten die je sowieso moet betalen, zoals de verwijderingsbijdrage. De brancheorganisaties Vaco, Bovag en RecyBEM waren actief betrokken bij de aanpak.”

13 inch

Even controleren of dat echt zo is. Op Kwik-Fit.nl zien we een geweldige aanbieding: Banden van het merk ‘Arrowspeed’ voor € 25 per stuk. Even ‘pijlsnel’ kijken wat daar nog allemaal bijkomt. Ok, het is een piepklein maatje en met de waarden op het bandenlabel gaan de Arrowspeeds geen bandentests winnen, maar we kunnen ze wel voor 25 euro bestellen in de Kwik-Fit-webwinkel.

Maar dat was vorig jaar. Hoe is het nu? Kunnen we deze Arrowspeed-band na de actie van ACM daadwerkelijk voor 25 euro kopen?

Afhalen zonder montage

Volgende stap: “Kies jouw montagepakket”. Er is keuze uit vier. Het duurste pakket heet ‘Veilig en zeker’. Wie wil dat nou niet? Die keuze is ook nog uitgelicht. Maar ook vermijdbaar. Kijk maar onderaan de webpagina. het is een onopvallend lettertje, maar we kunnen ook kiezen voor: ‘Banden afhalen zonder montage’.

Montage duurder

Die keuze maken we, en dan zien we dat de verwijderingsbijdrage al in de 25 euro zit. Of eigenlijk, in de montagekosten, want de montagepakketten zijn ten opzichte van vorig jaar mei gewoon 4 tot 7 euro duurder geworden… Maar dat is niet verboden en we kunnen de band gewoon voor 25 euro afhalen bij de Kwik-Fit-vestiging in de buurt.

Ja dat kan, kijk maar onderaan de afbeelding. We kunnen de: ‘Banden afhalen zonder demontage’. Ook de (te hoge verwijderingsbijdrage is verdwenen. Opvallend: de montagepakketten zijn nu 4 tot 7 euro duurder dan vorig jaar. Maar dat is niet verboden.

Worsteling

Bij bestelling in de webshop moeten we ons nog wel door een reeks invulvelden worstelen. Tijdens die worsteling merken we dat ‘Banden afhalen zonder montage’ voor Kwik-Fit zelf ook een worsteling is. De website vraagt om kenteken, merk en type van de auto. We moeten een werkplaatsafspraak maken en krijgen de waarschuwing: “Deze vestiging kan de werkzaamheden alleen uitvoeren als jouw voertuig aan de volgende eisen voldoet: Maximale hoogte: 178 cm.” Uh, welke werkzaamheden?

Klus geklaard

Maar eerlijk is eerlijk, het kan. De ACM heeft samen met Vaco, Bovag en RecyBEM de klus geklaard. En dat is belangrijk voor het vertrouwen dat de consument heeft in bandenbedrijven. Goed werk!

Reageer op dit artikel