artikel

Wat doen de bandenservicebedrijven na de bandenwisselweken?

Ondernemen 2795

De wisselweken zijn voor bandenservicebedrijven een groot succes, maar wat doe je om de werkplaats te vullen na dit ‘seizoenswerk’? Sommige bedrijven kiezen voor glasservice en branchevreemde activiteiten. Waarom blijft Karelsen Banden zich specialiseren in banden en wielen?

Wat doen de bandenservicebedrijven na de bandenwisselweken?
De broers Rob en Martijn de Winter zijn eigenaar van Karelsen Banden, dat zojuist 75 jaar is geworden. “Specialistische bandenservicebedrijven zullen er altijd blijven.”

Karelsen Banden in Soest is het bedrijf van de broers Martijn en Rob de Winter. Het bandenservicebedrijf bestaat 75 jaar en is opgericht door hun grootvader aan moederskant. In het magazijn staan achttienhonderd bandensets, die twee keer per jaar gewisseld worden. Daarnaast zijn er nog zo’n vijfhonderd klanten die ook hun banden gewisseld willen hebben, maar geen gebruik van het bandenhotel maken.

Rob helpt een klant aan de balie. In vergelijking met autobedrijven blijven de klanten in bandenservicebedrijven veel vaker wachten. Een bandenwissel is zo gepiept.

Rob helpt een klant aan de balie. In vergelijking met autobedrijven blijven de klanten in bandenservicebedrijven veel vaker wachten. Een bandenwissel is zo gepiept.

Martijn de Winter: “Enerzijds betekenen de wisselweken voor ons dat we achter elkaar moeten rammen, anderzijds willen wij service en kwaliteit bieden.”

Binnen twee weken een afspraak

Hoe druk het ook is tijdens die acht tot tien wisselweken, Martijn en Rob willen de klanten binnen veertien dagen met een wisselafspraak helpen. Ze moeten een beetje lachen om de grote ketens die hun klanten rustig zes weken laten wachten.

De broers hebben zich ook eens bij zo’n keten aangesloten. “Maar je staat het hoofdkantoor te spekken en de korting betaal je zelf. Wij waren er gauw klaar mee”, aldus Martijn. Toch zorgen de ketens er ook voor dat de leasemaatschappijen hun klandizie bij de leden onderbrengen. Maar ook daar zitten ze bij Karelsen Banden niet op te wachten.

‘Kwaliteit blijven bieden tijdens de hectische wisselweken’

“Wij werken niet voor leasemaatschappijen, want dat kost geld. Ik heb liever tien particuliere klanten, dan één leasemaatschappij. Ook onze truckklanten zijn lieve, mooie, kleine bedrijven. Grote bedrijven breken je nek”, aldus Martijn.

Vierseizoenenbanden: geen oplossing

Er zijn bandenservicebedrijven die tijdens de bandenwissel ook ‘s avonds de werkplaats openen. Sommige bandenservicebedrijven hebben zelfs vijf dagen in de week een reguliere avondopening, iets dat transportbedrijven zeer op prijs stellen.

De rechter zijvleugel van de werkplaats bestaat uit acht overheaddeuren. Efficiënt bij het in- en uitrijden. Op de voorgrond de neus van een BMW M5.

De rechter zijvleugel van de werkplaats bestaat uit acht overheaddeuren. Efficiënt bij het in- en uitrijden. Op de voorgrond de neus van een BMW M5.

Martijn en Rob zijn er geen voorstander van. “Het is intensief werk om tijdens de wisselweken bijna 2,5 maand achter elkaar volgas te geven. We hebben nu twee seizoenen zonder avondopening achter de rug, dus het lukt met de huidige planning goed.

Wij vinden rust en regelmaat ook belangrijk, daarom doen we de zaak tussen de middag ook even dicht”, aldus Rob de Winter.

De broers nemen vooral tijdens de najaarswissel (van zomer- naar winterbanden) veel moeite om de wissels zo gespreid mogelijk binnen te laten komen: mailen, bellen, acties. Dat helpt een beetje, totdat een sneeuwbuitje de wereld ineens op z’n kop zet en iedereen direct geholpen wil worden.

Geen wintersport zonder winterbanden

In deze ‘Silence’-band heeft de fabrikant aan de binnenkant wit schuim geplakt, want minder bandenlawaai is niet alleen een thema bij geruisloze elektrische auto’s.

In deze ‘Silence’-band heeft de fabrikant aan de binnenkant wit schuim geplakt, want minder bandenlawaai is niet alleen een thema bij geruisloze elektrische auto’s.

Vierseizoenenbanden zouden het probleem van de wissels kunnen oplossen. Volgens Kwik-Fit winnen die banden aan populariteit. Inmiddels rijdt 7,2 procent van het wagenpark op vierseizoenenbanden en het goede nieuws is dat die groei niet ten koste gaat van de winterbanden, maar van de zomerbanden.

Toch zijn de vierseizoenenbanden bij Karelsen Banden niet populair. Martijn: “Wij zitten hier op een plek in het land waar mensen wat centjes hebben.

Onze klanten rijden over het algemeen in wat duurdere auto’s en als die op wintersport gaan, willen ze geen compromis. Ze willen de beste banden tijdens de winter en geen herrie in de zomer. Bovendien zijn niet voor alle auto’s vierseizoensbanden te vinden.”

Tesla-rijders let op

Het belang van goede wielen wordt met de elektrische auto’s pijnlijk duidelijk. Neem Tesla. Veel Tesla-rijders willen bredere wielen dan Tesla zelf verkoopt, of ze willen een afwijkend model voor de winterbanden. Rob: “Op Marktplaats is veel troep beschikbaar. Sommige wielen passen niet goed, de wielen zijn niet sterk genoeg en loadindexen worden genegeerd. Door het hoge gewicht van de auto en door de enorme acceleratiekrachten scheuren wielen uit het hart. Het is niet voor niets dat wij Tesla-rijders adviseren na het monteren van nieuwe banden de eerste paar dagen even rustig aan te doen. Het bandenvet moet even opdrogen, want als je direct vol gas geeft, dan draait het wiel en de band staat stil. Tegen dat vermogen kan geen Ferrari of Porsche op.” Rob en Martijn hebben zich met een aparte website (teslavelgen.nl) gespecialiseerd in de verkoop van zo’n tien verschillende merken, die aan alle eisen voldoen. En omdat niet iedereen deze wielen verkoopt, kan Karelsen Banden er een fatsoenlijke marge op maken.

 

De marge op banden is weg

De voorjaarswissel (van winter- naar zomerbanden) gaat met veel minder stress gepaard, omdat de wissels over langere tijd verspreid kunnen worden. Evenzogoed is de werkplaats twee keer per jaar stampend vol en daarna is het rustig.

De gedemonteerde banden worden willekeurig in het magazijn gezet. Aan het eind van het wisselseizoen loopt iemand door het magazijn en scant de stellingen en de sets, zodat duidelijk is welke banden waar staan.

De gedemonteerde banden worden willekeurig in het magazijn gezet. Aan het eind van het wisselseizoen loopt iemand door het magazijn en scant de stellingen en de sets, zodat duidelijk is welke banden waar staan.

De broers vangen die rustige periode op met andere activiteiten, zoals groothandelsactiviteiten (‘vooral een kwestie van gunnen’), het oplossen van onderstelproblemen voor collega-garagebedrijven en het repareren, lassen, richten, spuiten en polijsten van wielen.

Rob: “Veel mensen willen hun wielen laten opknappen. Na het wisselseizoen halen wij de setjes uit het bandenhotel en knappen de wielen op, zodat ze weer netjes klaarstaan voor de volgende wissel.”

Online bandenverkoop nekt de marges

Dit soort activiteiten is inmiddels hard nodig, want de marge op banden neemt steeds verder af. Een belangrijke oorzaak daarvan is de online verkoop door webshops.

Rob demonstreert het automatisch uitschuifbare de- en montageapparaat van de servicebus. De bus wordt ingezet voor pech onderweg (truckklanten) en is uitgerust met een compressor en lederen bekleding (makkelijk schoonmaken).

Rob demonstreert het automatisch uitschuifbare de- en montageapparaat van de servicebus. De bus wordt ingezet voor pech onderweg (truckklanten) en is uitgerust met een compressor en lederen bekleding (makkelijk schoonmaken).

Zelfs de bandenketens en franchiseformules moeten schakelen en verbreden hun assortiment met de verkoop van accessoires, fietsdragers, trekhaken en het uitvoeren van glasreparaties. Martijn: “Iedereen wil alles doen, omdat er geen winst meer uit de banden komt.

Veel auto- en bandenservicebedrijven melden zich aan als montagepunt voor een webshop, maar daar kun je echt niets mee verdienen.

Sommigen hebben ook nog een busje rondrijden om aan huis te monteren. Dat kan al helemaal niet uit en toch doen ze het. Belachelijk! Wij gebruiken onze servicebus voor vrachtwagenservice en weten dat zo’n bus serieus geld kost.”

Lage vaste kosten

Een goede manier om de winst te verhogen is het verlagen van de vaste kosten. Bij Karelsen Banden doen ze dat met 450 zonnepanelen (meer ruimte is er niet op het dak), een aardwarmtepomp en warmtewisselaars. Er is gekozen voor drie boringen. Het is een gesloten systeem, waarbij een pomp water met antivries naar beneden pompt en diezelfde vloeistof iets warmer weer oppompt.

Door de korte doorlooptijden gaan de overheaddeuren vaak open en dicht. Vloerverwarming is dan ideaal. Rechts op de voorgrond de Hunter 600.

Door de korte doorlooptijden gaan de overheaddeuren vaak open en dicht. Vloerverwarming is dan ideaal. Rechts op de voorgrond de Hunter 600.

Drie warmtewisselaars en de zonnepanelen zorgen ervoor dat de vloerverwarming de warmte door het hele pand pompt. De technici werken in een warme, comfortabele werkplaats en de vloer is altijd droog.

In bandenservicebedrijven zijn de doorlooptijden van de werkorders kort, waardoor de overheaddeuren veel vaker open en dicht gaan dan in autobedrijven.

Om die reden heeft vloerverwarming de voorkeur boven de warmte van een luchtverwarming (zoals een heater), want die warmte vervliegt snel en komt bovendien nauwelijks op werkhoogte.

Het pand van Karelsen Banden in Soest heeft geen gasaansluiting en is bijna zelfvoorzienend. Martijn: “We moeten in de winter nog bijspringen, maar we besparen 75 procent op onze normale verwarmings- en elektriciteitsrekening. De aanschafprijs van de installatie is er na zeven jaar inmiddels uit. De volgende stap is de ombouw naar ledverlichting.”

Ook Karelsen doet nu APK

Dat is dus de uitgavenkant. Aan de inkomstenkant moest ook wat gebeuren om de geringe marge op banden te compenseren. Karelsen Banden is APK’s gaan doen.

De APK- en onderhoudswerkzaamheden worden in een aparte ruimte uitgevoerd, waar ook de remmentestbank staat.

De APK- en onderhoudswerkzaamheden worden in een aparte ruimte uitgevoerd, waar ook de remmentestbank staat.

Martijn geeft volmondig toe dat APK ‘niet zijn ding’ is. “Ik wil het eigenlijk niet, maar we moeten wel, want van de marges op banden kunnen we niet leven. Vooral de markt voor motorfietsbanden is steeds minder interessant aan het worden.

Ik kan soms nauwelijks inkopen voor de prijs die particulieren voor hun banden betalen.” Er kwamen bij Martijn en Rob altijd al klanten over de vloer die wilden weten of hun banden nog goed genoeg waren voor de APK. Die klanten wilden niet achteraf verrast worden door hun eigen garage.“

Het gros van de mensen heeft geen verstand van auto’s. Ze vertrouwen op hun garagebedrijven, maar daar zit ook wel eens een boefje tussen.” Die voorcontrole is nu dus niet meer nodig, want sinds twee jaar voert Karelsen Banden zelf de APK’s uit.

Martijn: “We hebben elf mensen in dienst en dan zijn APK, klein onderhoud en het herstellen van wielen hard nodig. Dankzij die activiteiten draait het bedrijf ook in de rustige tijden lekker door. Als wij dat niet gedaan hadden, zouden er hier drie of vier man uitmoeten. Punt.”

Géén APK voor een tientje

De broers hebben een keurmeester aangenomen, die ook klein onderhoud uitvoert en hulp krijgt van de andere mannen in de werkplaats. Martijn: “We doen zo’n zeshonderd APK’s per jaar. Dat groeit.Er komt ook wel werk uit voort, maar veel van onze klanten rijden in zulke jonge auto’s dat ze of nog niet APK-plichtig zijn of moeiteloos door de APK komen. We kijken nog even de kat uit de boom of we nog een tweede APK-meester aannemen.

Een APK voor een tientje? Prima, maar niet bij ons. Wij rekenen op veertig euro en ik leg graag uit waarom we dat niet voor een tientje doen.” Martijn en Rob geloven niet dat de verbreding van het assortiment het einde is van de VACO-erkende bandenservicespecialisten. “Nee hoor, er zullen altijd specialistische bandenservicebedrijven blijven.”

Elke technicus z’n eigen apparatuur

Werken zonder montagestraat heeft als nadeel dat er tien balanceerapparaten en tien de- en montageapparaten nodig zijn. Het voordeel is dat niemand hoeft te wachten op een ander

Werken zonder montagestraat heeft als nadeel dat er tien balanceerapparaten en tien de- en montageapparaten nodig zijn. Het voordeel is dat niemand hoeft te wachten op een ander

In een montagestraat tilt een wiellift de band/wiel-combinatie op horizontale rollenbanden, zodat de technici efficiënt na elkaar de werkzaamheden kunnen uitvoeren.

Veel bandenservicebedrijven hebben zo’n montagestraat, maar bij Karelsen Banden is gekozen voor een individuele aanpak: geen montagestraat, maar aparte werkplekken.

Bij elke brug staan een balanceerapparaat en een de- en montageapparaat. In totaal zijn er tien balanceerapparaten en tien de- en montageapparaten, inclusief de werkplekken voor vrachtauto’s en motorfietsen.

Het uitgangspunt is dat iedereen z’n eigen werkplek en zijn eigen apparatuur heeft om aan zijn eigen klantenauto te werken. Heen en weer lopen is nauwelijks nodig.

Het uitgangspunt is dat iedereen z’n eigen werkplek en zijn eigen apparatuur heeft om aan zijn eigen klantenauto te werken. Heen en weer lopen is nauwelijks nodig.

De werkplaats telt zeven stempelbruggen, een schaarbrug, een put (vrachtwagens), twee vierkolommers (uitlijnbruggen) en een brug voor motorfietsen.

Het uitgangspunt in de werkplaats is dat iedereen z’n eigen werkplek heeft en ruimte voor zijn eigen klantenauto. Elk van de zeven wisselbruggen heeft dan ook een eigen overheaddeur (er zijn meer overheaddeuren), zodat de technici bij werkzaamheden of bij het in- en uitrijden van de auto’s in de werkplaats niet op anderen hoeven te wachten.

Wielen wassen

Deze machine wast met hoge druk een band/wiel in twee minuten schoon. Er zijn machines die wassen met kunststofballetjes, maar de balletjes blijven steken in het profiel en rollen daarna door de werkplaats.

Deze machine wast met hoge druk een band/wiel in twee minuten schoon. Er zijn machines die wassen met kunststofballetjes, maar de balletjes blijven steken in het profiel en rollen daarna door de werkplaats.

Er wordt dan ook nauwelijks heen en weer gelopen, al valt dat niet helemaal te vermijden. Zo is er bijvoorbeeld één automatische wasmachine, waar alle technici gebruik van maken. Die wasmachine wordt niet elke keer gebruikt, want lang niet alle klanten laten hun wielen wassen.

Dat is jammer, want werken met gewassen banden/wielen scheelt ontzettend veel stof in de werkplaats. Bovendien zijn de banden/wielen in de winter lekker warmgewassen, waardoor ze veel minder stug zijn en zich makkelijker laten de- en monteren.

Werken voor de concurrent

Bij Karelsen Banden zijn twee Hunter-uitlijnapparaten in gebruik: de Hawkeye Elite (foto) en de 600.

Bij Karelsen Banden zijn twee Hunter-uitlijnapparaten in gebruik: de Hawkeye Elite (foto) en de 600.

Karelsen Banden heeft twee Hunter-uitlijnapparaten: een 600 en een Hawkeye Elite. Met beide machines kunnen auto’s driedimensionaal uitgelijnd worden en dat doen ze bij Karelsen Banden niet alleen voor de eigen klanten, maar ook veel in opdracht van de dealerbedrijven in de regio.

De meeste van die bedrijven hebben onder druk van hun importeur weliswaar zelf een uitlijnapparaat gekocht, maar ze nemen volgens Martijn en Rob niet de tijd om daarmee de problemen aan de auto’s op te lossen.

De technici krijgen daardoor ook niet de ervaring en ontberen de vakkennis die nodig is. Ze gaan liever alsnog naar Karelsen Banden.

Oefenen met de uitlijnapparatuur

Uitlijnspecialist Marius controleert of de speling binnen de toleranties valt. Vooral sportieve auto’s met lichte onderstelconstructies zijn gevoelig voor onvolkomenheden.

Uitlijnspecialist Marius controleert of de speling binnen de toleranties valt. Vooral sportieve auto’s met lichte onderstelconstructies zijn gevoelig voor onvolkomenheden.

Martijn: “Het gaat natuurlijk niet alleen om de uitlijner, maar ook om de vakman die ermee kan uitlijnen. Dealers zetten meestal geen vaste man aan de uitlijner, waardoor niemand echt vertrouwen in de uitlijnbank krijgt.”

Volgens Rob komt het ook omdat ze bij veel dealers ‘sleutelen met stekkers’. Martijn en Rob vinden het niet erg dat ze opgezadeld worden met de probleemgevallen waar een ander niet uitkomt.

Integendeel. “Dat is juist ons specialisme: we lossen iets op, wat een ander niet kan. Daar betalen ze ons immers voor,” aldus Rob.

Meetkoppen versus reflectoren

Om kleine slagen in de wielen (zoals mogelijke bevestigingsfouten of verontreinigingen op de velgranden) te compenseren slinger je een auto uit door het heen en weer draaien van elk wiel. Bij driedimensionale uitlijncomputers worden geen meetkoppen met projectoren aan de wielen gehangen (rechts), maar gecodeerde reflectoren (links). Door de auto een stukje achteruit en weer vooruit te rollen (dit vervangt het uitslingeren) herkennen de digitale camera’s de reflectoren en zijn direct alle wielstanden duidelijk.

Uitlijnen door goed balanceren

Trillingen worden veroorzaakt door onbalans, maar ze kunnen ook veroorzaakt worden door montagefouten. Misschien sluit de hiel van de band niet goed op de velgrand aan, of zijn bij het opspannen op het balanceerapparaat (of door slechte wielcentrering op de auto) centreerfouten gemaakt.

De kans is echter groter dat de productietoleranties van de banden iets te ruim zijn. Vooral de sportieve en exclusieve auto’s die dagelijks bij Karelsen Banden binnenkomen, hebben onderstelconstructies van lichte metaallegeringen. Prachtige techniek, maar het nadeel is dat alle onvolkomenheden in wiel/band combinaties worden doorgegeven, met als gevolg een trillend stuurwiel of een auto die naar één kant trekt.

Karelsen Banden gebruikt een Hunter GSP9700 om deze problemen op te lossen. De ervaring leert dat lang niet alle banden en wielen perfect rond zijn. Ovale banden en wielen zijn echter wel te matchen, bijvoorbeeld door het hoogste punt van het wiel bij het laagste punt van de band te plaatsen, zodat een zo rond mogelijke combinatie ontstaat.

Velg en band matchen

Nog zo’n twijfelgeval in productietoleranties zijn de banden met een zijslag of met een niet-homogene structuur. Die laatste categorie banden hebben harde of zachte plekken in het rubber of teveel materiaal bij het begin en eind van een koordlaag. Dat resulteert in stijfheidsverschillen, en dat kan dan weer voor trillingen zorgen.

Dankzij de Roadforce-techniek van de Hunter GSP9700 kan technicus Tijmen een maximale druk van 680 kg op de band duwen. Het benadert praktijkomstandigheden zo goed mogelijk.

Dankzij de Roadforce-techniek van de Hunter GSP9700 kan technicus Tijmen een maximale druk van 680 kg op de band duwen. Het benadert praktijkomstandigheden zo goed mogelijk.

De Hunter meet de hoogte en zijslag van band en wiel tegelijk en geeft automatisch aan of de slag band- of wielgerelateerd is. Het lost de problemen op van goed-uitgelijnde auto’s die naar één kant trekken.

Banden trimmen

Om de praktijkomstandigheden zo goed mogelijk te benaderen, drukt een rol tot maximaal 680 kg op de band. Deze Roadforce-techniek meet met een wielslagsensor de zijslag en de hoogteslag tot op 0,05 mm nauwkeurig.

Met een rechtuitmeting constateert de Hunter of een band/wielcombinatie uit zichzelf van de rechte lijn wil afwijken en, zo ja, waarheen en hoe sterk. De machine geeft vervolgens aan welk wiel waar gemonteerd dient te worden (bijvoorbeeld linksvoor of rechtsachter) om het geheel op koers te houden.

Cuppende banden

Trekken in het stuur is dus niet altijd een uitlijnprobleem. Bij Karelsen Banden doen ze dit niet bij elke auto, maar alleen als auto’s blijven trillen. En dan zijn we er nog niet, want perfect gebalanceerde en uitgelijnde auto’s kunnen last krijgen van ongelijke slijtage op de band.

Cuppen ontstaat vooral aan de buitenkant van het loopvlak van hele brede banden. Martijn: “Het vindt z’n oorzaak in het wringen van het rubber. Vooral banden met grove profielen zijn er vatbaar voor, zoals brede winterbanden met open profielen en veel lamellen. Het leidt tot een hoger afrolgeluid en tot trillingen in het stuur.

Tijmen monteert de wielen op een Audi RS6 en heeft een voorkeur om de banden/wielen op borsthoogte te monteren.

Tijmen monteert de wielen op een Audi RS6 en heeft een voorkeur om de banden/wielen op borsthoogte te monteren.

Het klinkt alsof een wiellager kapot is.” Met de bandentrimmer die Karelsen Banden gebruikt, zijn cupvorming, hoogteslag en remplekken op te lossen. Door het rubber te slijpen wordt een deel van het loopvlak afgedraaid, wat de band weer perfect rond maakt. Daarmee los je dus niet het probleem, maar wel de gevolgen op.

Eigen ontwerp CNC-bank

Karelsen Banden is één van de weinige banden- en wielenspecialisten die bijvoorbeeld de 911 Turbo centerlocks kan herstellen. Rob: “We krijgen nogal wat klanten binnen die schade hebben gereden met hun Porsche of met een andere exclusieve auto.

“Met de investeringen in apparatuur zijn we nooit klaar. Stilstand is achteruitgang.”

“Met de investeringen in apparatuur zijn we nooit klaar. Stilstand is achteruitgang.”

Als het wiel niet meer nieuw verkrijgbaar is, stoten de klanten vaak hun neus bij de dealer, die hen dan adviseert om vier nieuwe wielen te kopen. Wij denken daar anders over.”

Om schade aan deze en andere wielen te herstellen, om naafspeling op te lossen, om wielen aan te passen tot op een honderdste nauwkeurig per naaf en om ET’s aan te passen, heeft Rob zich gespecialiseerd in alle vormen van wielherstel.

Wielen afdraaien

Denk bijvoorbeeld eens aan de wielen met een gepolijste voorkant, die lelijk worden door pekel, steenslag en beschadigingen. Rob: “Wij kunnen wielen volledig CNC afdraaien. Met een conventionele draaibank is het niet mogelijk om bolle of holle spaken af te draaien vanwege de radius van het wiel. Bij ons leest de computer door middel van een 3D-taster of voeler de volledige bolling van het oppervlak van de spaak in en geeft dat door aan de draaibank. Na het inlezen gaat de draaibank het oppervlak met hoge precisie afdraaien.”

Rob heeft de draaibank grotendeels zelf aangepast. De beitels zijn onder alle hoeken in te stellen en de motor is traploos regelbaar, zodat bij het draaien van binnen naar buiten sneller gedraaid kan worden.

Rob heeft de draaibank grotendeels zelf aangepast. De beitels zijn onder alle hoeken in te stellen en de motor is traploos regelbaar, zodat bij het draaien van binnen naar buiten sneller gedraaid kan worden.

Rob heeft de draaibank grotendeels zelf aangepast. De beitels zijn onder alle hoeken in te stellen en de motor is traploos regelbaar, zodat bij het draaien van binnen naar buiten sneller gedraaid kan worden.

Als finale kunnen de wielen gepoetst, gepolijst of gespoten worden; ook daar heeft Rob weer diverse machines voor. “Met de investeringen in apparatuur zijn we nooit klaar. Stilstand is achteruitgang.” Tegen de tijd dat Rob het werk heeft afgerond, is het ook weer tijd voor de wisselweken.

Reageer op dit artikel