artikel

‘PSA Groep sjoemelt niet’

Ondernemen 2590

Of wij PSA Groep-topman Gilles Le Borgne willen spreken als hij een dagje in Nederland is? Bien sûr, die kans krijg je niet vaak. Hoe zit het met sjoemel-software bij PSA Groep en hoe ziet het concern de toekomst van de werkplaats? Dat en meer komt aan bod tijdens ons gesprek.

‘PSA Groep sjoemelt niet’
PSA sjoemelt niet met diesel, zegt Le Bornge. Hij vertelt niet alleen uit wat de uitkomsten van de testen zijn geweest, maar tekent ter verduidelijking ook even voor ons uit wanneer de afstelling van de motor verandert tijdens het rijden, en wat dat betekent voor de NOx- en CO2-uitstoot.

Sinds de VW-sjoemeldiesels staat diesel in een kwaad daglicht. Voor PSA Groep, de Franse markt en voor het halen van de EU CO₂-doelstelling is diesel van belang. Hoe staat PSA Groep hierin?

PSA Groep heeft altijd voorop gelopen wat betreft CO₂-uitstoot en emissietechnologie. In 2000 hebben wij het roetfilter en in 2013 de SCR-technologie geïntroduceerd. Die laatste is de meest efficiënte technologie wat betreft NOx-reductie en is toegepast op al onze diesels. Diesel is belangrijk voor ons om de 95 gram uitstoot te kunnen bereiken in 2020. Naast diesel hebben wij ook volop aandacht voor benzine-uitvoeringen en werken we aan elektrificatie, BEV en PHEV. Kortom: PSA Groep loopt voorop als het gaat om vermindering van CO₂-uitstoot en vervuiling, en diesel blijft deel uitmaken van ons portfolio.

Is er volgens u nog toekomst voor diesel?

In Europa zie je het aantal diesels afnemen. Maar als je kijkt naar lichte bedrijfswagens, dan rijdt 75 procent nog steeds op diesel en zijn er nog steeds veel langeafstandrijders. Dat deel van de markt zal nog vast blijven houden aan diesel. PSA Groep biedt als alternatief voor diesel goede, zuinige benzinemotoren aan. Onze Puretech-motor is twee jaar op rij verkozen tot ‘Engine of the Year’ in zijn klasse. Wij zijn erg trots op onze benzinetechnologie en we zullen daarnaast elektrische oplossingen aanbieden. Diesel zal een rol blijven spelen, maar een veel kleiner aandeel hebben dan in het verleden het geval was.

Terwijl de concurrentie al volop elektrische auto’s biedt, lijkt PSA wat achter te lopen. Wat is er aan de hand?

Je kan niet zeggen dat we achterlopen. PSA Groep biedt elektrische modellen zoals de Peugeot Partner Tepee en de Citroën Berlingo. Deze modellen hebben we in samenwerking met anderen, voornamelijk Mitsubishi, gebouwd. We gaan nog voor de 2020/21-mijlpaal onze eigen technologie introduceren. Wij zijn dan in staat om 50 procent van onze modellen als BEV of PHEV aan te bieden, in 2023 zelfs
80 procent. En dat zal nodig zijn om CO₂-doelstellingen te kunnen halen. Wij hebben daar een strategie voor die niet uniek, maar wel slim is. We richten ons platform flexibel en modulair in. Zo zijn we in staat om bijvoorbeeld de Peugeot 208 te leveren als diesel-, benzine- of elektrische uitvoering, geheel naar de wens van de klant.

Dieselhybrides zijn niet langer beschikbaar bij PSA Groep, waarom niet?

We hebben de switch gemaakt van Full Hybrid naar PHEV. Bij Full Hybrid is diesel logisch, want het grootste deel van de reis wordt gebruikgemaakt van de verbrandingsmotor, en het verbruik is laag. Bij PHEV is dat anders. Een PHEV heeft tien keer meer energie aan boord en de actieradius in de elektrische modus is groter dan die van de Full Hybrid. Je rijdt dus veel minder kilometers op de verbrandingsmotor, en dan is bij PHEV benzine logischer dan diesel.

Europese autofabrikanten staan bekend als de beste motorenbouwers. Batterijen worden echter in Azië geproduceerd. Maakt dat Europese autofabrikanten kwetsbaar?

Helaas is het nog niet zo dat er partijen in Europa zijn die batterijen produceren, en wordt 95 procent van de batterijen in Azië geproduceerd. Dat is een bedreiging voor de Europese industrie, want geen van de motorenbouwers produceert batterijen. Wij zijn er op gebrand dat Europese chemische bedrijven ons oplossingen kunnen bieden zodat we dat wel in Europa kunnen doen. Het is complexe technologie die veel research en investeringen vereist. Dat heeft tijd nodig. Als we Europese batterijen willen aanbieden, moeten we daar zo snel mogelijk mee beginnen.

Gilles Le Borgne, Executive Vice President Quality & Engineering bij PSA Groep, wordt gezien als één van de meest ervaren experts op het gebied van engineering en design. Zo heeft hij onder andere het EMP2-platform van PSA Groep ontwikkeld.

Franse autoriteiten doen onderzoek naar PSA Groep in verband met sjoemelsoftware in diesels. Wat gebeurt er?

In alle landen waar wij actief zijn, houden we ons strikt aan de daar geldende wet- en regelgeving. Vlak na het VW-schandaal zijn we in Frankrijk, Duitsland en in Engeland aan drie testen onderworpen. Wat betreft Euro 6 is er niets aan de hand. Bij de Euro 5-testen kwamen we bij twee van de testen, waarbij de eerste lijkt op de homologatietest, erg goed uit de bus. De NOx-uitstoot moet onder de 1.5 blijven. Bij de derde test lieten drie van de acht auto’s een minimale afwijking in NOx-uitstoot zien. En we weten waarom.

Na het starten van de auto rijdt deze het eerste stuk vooral in stadsverkeer. We starten met lage NOx-afstelling, in afwachting van de motor die opwarmt. Als deze na enige tijd is opgewarmd en je met snelheden van boven de 120 km/u op de snelweg rijdt, verandert de afstelling van de motor minimaal om de CO2-prestaties iets te verbeteren ten opzichte van de NOx-uitstoot. 85 procent van het wagenpark rijdt na het starten van de auto gemiddeld minder dan 15 minuten en minder dan 10 kilometer in stadsverkeer. Dat is het reële gebruik van onze klant. Dus na een tijdje op de snelweg veranderen we onze afstelling in het voordeel van de CO2-uitstoot ten opzichte van de NOx-uitstoot.

Dit hebben we anderhalf jaar geleden al uitgelegd aan de Franse autoriteiten. Zij hebben aan het Institute Français de Petrole et Energy Nouvelle (IFPEN) gevraagd dit onafhankelijk te testen met onze Euro 5-norm auto’s. Zij hebben onze uitleg ook bevestigd en geconcludeerd dat er geen sprake is van sjoemelsoftware. Het is aan de openbaar aanklager om daar nu een beslissing over te nemen, maar eerlijk gezegd ben ik niet bezorgd over de uitkomst. Zeker niet als je kijkt naar de bevindingen van IFPEN.

Opel beschikt over uitstekende elektrische aandrijftechnologie. Is deze technologie eigendom van Opel of van GM?

We hebben de rechten om gebruik te maken van deze aandrijftechnologie. De huidige Opel-modellen zijn gebaseerd op dit intellectuele eigendom van GM. Toekomstige modellen zullen gebouwd worden op het IP (Intelligence Platform) van PSA. Toekomstige modellen van de Opel Corsa, Insignia en Astra zullen zonder twijfel gebruik gaan maken van ons platform, onze motoren en modules.

PSA Groep werkt met het EMP2 en CMP-platform. Gaan we Opel op deze platforms terugzien?

Dat is al het geval. We hebben nu drie programma’s op ons platform lopen en twee daarvan zijn al op de weg te zien: de Opel Grandland en Crossland. De Opel Combo wordt gebaseerd op hetzelfde platform als de Citroën Berlingo. Uiteindelijk gaan we alle Opel-modellen uitbreiden naar het PSA-platform.

Welke vooruitgang heeft PSA Groep geboekt op het gebied van autonoom rijden en wat kunnen we nog verwachten?

We hebben net de DS7 Crossback gelanceerd en deze kan autonoom rijden. Ik heb dat zelf afgelopen zomer mogen proberen, en dat was echt een geweldige rijervaring. Dit jaar komt de nieuwe generatie Peugeot 508 op de markt, met tal van nieuwe kenmerken als autonoom rijden op de snelweg, ‘night vision’, waarbij je beschikking hebt over een infraroodcamera, en advanced emergency braking. En er komt meer aan, zoals rendabele demping, waarbij een camera hobbels op de weg detecteert en vervolgens de schokdempers daarop aanpast. Dus we hebben al auto’s op de markt voorzien van autonome cruise control, een tweede lichting met de DS7 Crossback en we zijn bezig met de voorbereidingen van de volgende lichting, die we in 2020 verwachten.

Wat betekenen connectiviteit, elektrische en autonome auto’s voor de werkplaats?

Connectiviteit en onderhoud op afstand maken het leven voor aftersales makkelijker. Updates, software-aanpassingen en storingen uitlezen kan je op afstand doen. Natuurlijk zal de auto voor specifieke reparaties of schades in de werkplaats blijven komen. Alhoewel er minder schades zullen zijn dankzij autonoom rijden, maar als je tegen een paaltje aanrijdt, zal je bumper gerepareerd moeten worden. Onderhoud wordt transparanter voor dealers, klanten en werkplaats.

Merkdealer of universele garages: wie heeft volgens u het beste toekomstperspectief?

Onze eigen mensen kennen onze auto’s als geen ander en zijn getraind op complexe en vooruitstrevende techniek. Dus logischerwijs adviseren wij onze klanten om voor onderhoud en reparaties naar onze eigen dealers te gaan.

Reageer op dit artikel