artikel

December nekt groei autoverkoop 2017

Ondernemen 2392

We zijn eruit, geheel zoals Bovag en RAI Vereniging verwachtten is de nieuwverkoop van auto’s in 2017 hersteld met een plus van 8,4 procent. Daarmee werd het nog geen goed verkoopjaar, over langere termijn gezien. Misschien dit nieuwe jaar beter, als weer de prognose van 8 % groei uitkomt. Na de ontnuchtering van afgelopen december.

December nekt groei autoverkoop 2017
Symbolisch, zou je haast zeggen: de best verkochte auto van 2017 was de Renault Clio. Net voor de Volkswagens Golf en Up! en de Opel Karl. Niet langer zijn Opels en Volkswagens de eerste keus.

Laten we wel wezen, heel het jaar 2017 leek een voorspelling van rond 8 % groei in de nieuwverkoop te voorzichtig. Nog eind november lagen we 14,5 % voor op rampjaar 2016. Elke maand van 2017 was iets tot véél beter dan een jaar eerder.

Tot december, 50 % slechter dan diezelfde maand in 2016. Met als gevolg ineens zes procentpunt minder verkoopwinst over heel 2017. Niet normaal, zo weinig reuring? Of juist wel, het gewone effect dat iedereen liever in januari dan in december registreert?

Dit is weer autoverkoop zonder belastingverstoring

Zakenauto-markt stilgevallen

Waar werd het in vergelijking met eerdere jaren eng stil in de showrooms? Dat is in de statistiek snel te zien, bij de typische zakenautomerken. Grofweg bij al die merken hetzelfde, van een dikke tweeduizend december-registraties terug naar een paar honderd.

Bij Audi, BMW, Mercedes, Volvo, maar ook bij Opel en Volkswagen zie je meteen waarom december 2017 zwaar onder de maat bleef. Zij het dat Peugeot en Renault, ook zakelijk goed in beeld, zo’n zware teruggang bespaard bleef.

Normaal effect

Recent berichtten we dat de occasionmarkt in het afgelopen jaar een haartje kromp. Ook weer nadat eind november nog een recordniveau en 2 % groei tegenover 2016 werd geregistreerd. Ofwel, ook particuliere kopers verwenden zichzelf in december niet echt veel met aankoop van een andere gebruikte (of nieuwe) auto.

Viel het economisch vertrouwen in de laatste maand van vorig jaar ineens in een putdiepe kuil? Nee, eindelijk gedroeg de markt zich normaal. Vier jaar achtereen zorgden belastingperikelen dat in december zwaar werd gehamsterd. Om hogere belasting vanaf januari te ontlopen.

Kijken we verder terug, dan zien we dat decemberregistraties van vijftien- tot twintigduizend auto’s normaal is. En daarna minstens het dubbele in januari.

Het is ver terug zoeken, deze grafiek van Bovag laat in 2011/2012 zien wat normale verkopen in december waren, de bovenste blokjes. In volgende jaren zijn die blokjes veel groter door invoering van bijtellings- en BPM-wijzigingen. Het is ver terug zoeken, deze grafiek van Bovag laat in 2011/2012 zien wat normale verkopen in december waren, de bovenste blokjes. In volgende jaren zijn die blokjes veel groter door invoering van bijtellings- en BPM-wijzigingen.

Toyota veert op, Volkswagen lijdt

Maar goed, de meeste merken mogen over hun resultaten in 2017 niet ontevreden zijn. Behalve dan Honda, dat ruim 20 % kromp in een groeiende markt. En Fiat heeft het niet makkelijk, maar hield de schade beperkt tot 8 %.

Volkswagen

Marktleider Volkswagen noteerde een min, al is het maar 1,8 %.

Toch wel opmerkelijk is dat ook marktleider Volkswagen een min noteerde, al is het maar 1,8 %. Door reputatieschade, zou je zeggen, als alle andere grote verkoopmerken dikke plussen schrijven. Waardoor Toyota, met 30 % groei, zorgt dat Ford net niet meer in de top-vijf staat. Al houdt Ford (zesde) met 11,5 % groei nog wel Kia (zevende) net achter zich.

Renault dikt 16,2 % aan en staat stevig tweede. Niet heel ver achter Volkswagen. Peugeot haalde er 10,6 % bij, maar brengt het hiermee toch niet verder dan de vierde plek. Achter Opel op drie, hoewel die maar 7,1 % meer verkocht dan in 2016.

Beste wensen voor 2018!

En nu weer gewoon aan de slag. Bijna 415.000 nieuwe auto’s erbij in 2017, dit jaar hoop op 430.000. Zonder ongewone sprongen of dalen in de verkoop.

We kunnen het weer niet laten, gaat de elektrische doorbraak dan niet echt de markt helemaal overhoop gooien? Tja. Volgens de laatste cijfers is een Honda nu even exclusief als een Jaguar, zoveel daalt de een en stijgt de ander in verkoop! Nog meer groeit Tesla, met liefst 60 %.

Ah, zie je wel, Tesla laat zien dat de toekomst elektrisch is. Nou, nog niet helemaal. Ze zijn op weg naar de omvang van Dacia, of Mitsubishi nu zonder Outlander hype. Dus met enig vertrouwen wensen we je een heel normaal verkoopjaar in 2018.

Reageer op dit artikel