artikel

De toekomstvisie van toeleverancier Valeo

Ondernemen 3009

Valeo voorziet dat het in de nabije toekomst om drie revoluties gaat: elektrificatie, autonomie en digitale diensten zoals autodelen. Kwestie van gewoon napraten wat autofabrikanten al roepen? Of zijn het juist bedrijven als Valeo die deze toekomst helpen ontsluiten?

De toekomstvisie van toeleverancier Valeo
Met steeds meer sensors en overal hele kleine cameraatjes kan de auto vanzelf remmen voor alles wat rondom in de weg zou komen, daarvoor zorgt Valeo’s 360AEB.

Nogal voor de hand ligt dat elektrificatie als belangrijkste revolutie wordt aangegeven. Dat omvat in de visie van Valeo veel meer dan elektromotoren die deels of geheel de aandrijving overnemen. Als primeur is er bijvoorbeeld lichter materiaal, glasvezelversterkte kunststof in plaats van staal.
Scheelt 30 procent in gewicht, tegen vergelijkbare kosten, met behoud van sterkte en de buigzaamheid die voor botsveiligheid nodig is. Gewichtsbesparing betekent winst in actieradius. Zeer belangrijk omdat actieradius nog altijd telt als een zwak punt van elektrische aandrijving.

Frontmodule uit de nieuwe vezelversterkte kunststof, net zo goed als staal, en met een nette uiterlijke afwerking die niet verborgen of gelakt hoeft te worden.

Frontmodule uit de nieuwe vezelversterkte kunststof, net zo goed als staal, en met een nette
uiterlijke afwerking die niet verborgen of gelakt hoeft te worden.

Je kunt auto’s ook lichter maken met koolstofvezel composiet, aluminium of magnesium. Maar dat is te duur voor massaproductie, klonk het pas nog op een symposium over materialen uit de mond van Volkswagens chef materiaalonderzoek en fabricagemethoden dr. Schauerte. Dus als Valeo lichte glasvezel kunststof delen kan aanbieden met dezelfde prijs en eigenschappen als staal, is dat mooi.

Elektrische ondersteuning

Valeo gaat ervan uit dat elektrificatie niet meteen synoniem staat voor hele nieuwe, puur elektrische automodellen. Verlagen van CO₂-uitstoot kan en zal ook geleidelijk gebeuren met aanpassing aan bestaande modellen en motoren.

Gehalveerde levensduur bij een 10 °C te warm accu-pakket

Daarvoor wijst Valeo op zijn programma starter/generatoren met riemaandrijving, voor 12 of 48 volt. Makkelijk in plaats van een gewone generator toe te passen, voor een snel reagerend stop/startsysteem en op 48 volt ook goed voor ‘milde hybridisering’. Die kan via elektrische ondersteuning van een verbrandingsmotor, plus terugwinning van remenergie, 10 procent verbruiksreductie opleveren, schat Valeo.

Klaar voor verzending, een voorraad elektrische Valeo-turbo’s voor de Audi A8.

Klaar voor verzending, een voorraad elektrische Valeo-turbo’s voor de Audi A8.

Nog een voorbeeld is de elektrische turbo die we hier en daar al zien opduiken naast een grote turbo die bij lage motorlast niet snel genoeg reageert. “Vanaf 2016 toegepast”, zegt Valeo, dan hebben we het over levering aan Audi. Bij de autoverkopen van nu is duidelijk dat lagere gemiddelde CO₂-uitstoot (nog) niet komt van elektrische hoofd- of hulpaandrijving, maar van zuinige downsize-turbomotoren. Daar kan een elektrische (hulp)turbo zorgen voor beter motorgedrag bij belastingtoename vanuit laag toerental.

Overigens zit Valeo sinds eind 2016 ook in sterke hybrides (gedefinieerd als boven 60 volt), via de joint-venture met Siemens. Valeo Siemens eAutomotive verzorgt het elektrische aandrijfdeel van de Volvo S90 en XC90 plug-in hybrides.

Grote besparing met warmtepomp

Ook een primeur bij Valeo is hun warmtepomp, die werkt op R744 ofwel CO₂. Het is meer dan een airconditioning, dit systeem kan ook verwarmen. Hierdoor hoeft minder beroep te worden gedaan op elektrische verwarming voor het interieur. Nog dit jaar komt een automodel met dit R744-systeem.
Scheelt tot 15 procent in elektrische actieradius bij 0 tot 15 °C buitentemperatuur, en tot 30 procent meer bij vorst tot -20 °C, volgens Valeo. Met als aanwijzing dat in winters stadsverkeer de interieurverwarming net zoveel energie gebruikt als de elektrische aandrijving.

CO₂-airco met een vierwegklep, waarmee de circulatie door de radiator (links) en verdamper in het klimaatsysteem omgekeerd kan worden. Dan keert ook koeling om in verwarming.

CO₂-airco met een vierwegklep, waarmee de circulatie door de radiator (links) en verdamper in het klimaatsysteem omgekeerd kan worden. Dan keert ook koeling om in verwarming.

Je hebt ook nog een klimaatvriendelijk aircosysteem, ‘zonder chemische stoffen’, voegt Valeo toe. Een ingewijde snapt deze toevoeging meteen. Het belangrijkst is niet dat R744 een Global Warming Potential GWP van maar 1 heeft, tegen 4 voor HFO1234yf.

Het gaat om de F-gas-regeling die een oplopende beperking voor het aanbieden van koelmiddelen voorschrijft, op basis van hun GWP. Koelmiddel voor airco’s wordt schaarser en duurder, maar daar heb je met R744 weinig last van.

Warmtehuishouding erg belangrijk

De truc is dat in een R744-airco de circulatie omgekeerd kan worden, waarbij de verdamper-koeler in het klimaatsysteem als verwarmer gaat werken. Speciaal met R744 als koelmiddel gaat dat goed, omdat de werkdruk in zo’n systeem heel hoog is. In de compressor wordt het CO₂ op 150 bar gebracht, waarbij het fors opwarmt. Die warmte kun je gebruiken als interieurkachel.

Een aardige is dat Valeo nog even wijst op zijn koelsysteem voor accupakketten. Daarin kan koelmiddel uit het aircosysteem circuleren, of glycol in een afzonderlijk lagetemperatuur koelsysteem. Bij laden en ontladen warmen de batterijen op. “Alle accucellen in een pakket moeten op gelijke temperatuur, tussen 15 en 45 °C gehouden worden voor optimale levensduur en prestaties. Warmen ze 10 °C op boven de voorgeschreven temperatuurzone, dan halveert de levensduur.”

Meten met lasersensor

Een primeur die betrekking heeft op rij-assistenten en uiteindelijk autonoom rijden is de everView sensorcleaner. Deze sluit aan op een ander Valeo-nieuwtje, de Scala-laser-scanner. Naar eigen zeggen is het bedrijf de eerste en enige die hiermee een LiDAR-scanner vanaf dit jaar in serieproductie heeft.
Omdat met een laserstraal nauwkeuriger waargenomen kan worden dan met radargolven, zien we bij auto’s die autonoom kunnen rijden vaak LiDAR in plaats van radar, om afstand, richting en relatieve snelheid van objecten in de omgeving te meten. Maar dan is wel belangrijk dat de LiDAR-scanner een schone lens heeft, die het laserlicht ongestoord doorlaat.

Een soort verbeterde koplampsproeier houdt met veel straaltjes en weinig vloeistof sensors zoals de SCALA LiDAR van Valeo schoon. Onmisbaar voor alle sensors bij autonome voertuigen?

Een soort verbeterde koplampsproeier houdt met veel straaltjes en weinig vloeistof sensors zoals de SCALA LiDAR van Valeo schoon. Onmisbaar voor alle sensors bij autonome voertuigen?

Daarvoor moet de automatisch werkende everView zorgen, een kleine telescopische sproeier die met een speciale vloeistof het raam van de laserscanner schoonmaakt. Daarvoor wordt maar 25 ml vloeistof gebruikt, die uit een gewone ruitensproeierinstallatie kan komen.

Buiten de sproeier hoeft geen extra apparatuur of reservoir ingebouwd te worden. Dit reinigingssysteem zou vanaf 2020 in een Duits automodel toegepast gaan worden. Zo heeft Valeo ook AquaBlade-ruitenwisserbladen met ingebouwde sproeiers over de hele lengte. Ook hier werkt het met speciale vloeistof die insectenresten goed wegpoetst. En er is een variant die als ruitontdooier werkt. Dan moet er alleen wel altijd Valeo-vloeistof in de ruitensproeiertank.

Geen spiegels maar camera’s buitenop de auto, en beeldschermpjes binnenin. Ook bij trucks-van-de-toekomst vaak voorgesteld, voor betere stroomlijning en eliminatie van dode hoeken.

Geen spiegels maar camera’s buitenop de auto, en beeldschermpjes binnenin. Ook bij trucks-van-de-toekomst vaak voorgesteld, voor betere stroomlijning en eliminatie van dode hoeken.

In het algemeen denkt Valeo dat zijn everView-sproeier op allerlei sensors en camera’s nuttig zou zijn. Naarmate meer assistentiesystemen gecombineerd worden, en auto’s daarmee in meer situaties zelfstandig kunnen rijden, wordt het belangrijker dat sensors optimaal gevoelig en nauwkeurig blijven werken. Konden ze best eens gelijk in hebben, dat schone sensors letterlijk van levensbelang zijn bij autonoom rijden.

Intelligentie en geheugen

Wat er allemaal kan met sensoren zoals LiDAR en camera’s, laat Valeo in een aantal toepassingen zien. Misschien nog de simpelste première is Park4U Home. Hiermee leert de auto een parkeermanoeuvre bij je thuis, die hij onthoudt als je hem een keer hebt voorgedaan. Als je tenminste een eigen oprit met eventueel een garage of carport hebt.

Het idee van MyMobius: op basis van positie en rijrichting vermoedt het systeem dat je op weg bent naar kantoor, en weet dat je dan twee bepaalde collega’s vaak belt. Dus worden die route en telefoonnummers aangeboden.

Het idee van MyMobius: op basis van positie en rijrichting vermoedt het systeem dat je op weg bent naar kantoor, en weet dat je dan twee bepaalde collega’s vaak belt. Dus worden die route en telefoonnummers aangeboden.

In dat geval kan Park4U een traject tot 50 meter in het geheugen prenten, met alles wat de sensoren van de auto hier waarnemen. Daarna kan de auto via een app op de mobiele telefoon met afstandsbediening zichzelf parkeren. LiDAR en camera’s tonen de auto hierbij of er andere obstakels bij zijn gekomen dan de vaste obstakels die in het geheugen zitten.

Dus ontwijkt de auto niet alleen op geheugen het tuinhek dat er al stond, maar ook de fiets die pas vandaag op je inrit is achtergelaten. Dit gaat weer een stap verder dan systemen waar je de auto redelijk recht voor de garage moet zetten, en dan met afstandsbediening via je mobieltje erin of eruit kan rijden.

Met Park4U kan de auto vanaf de straat zelf zijn parkeerplek vinden. Zonder navigatie die zegt waar jouw inrit ligt, want dat staat niet in navigatiekaarten. En zonder een rijbaanherkenning, want ook die heeft geen idee hoe particuliere inritten eruit zien. Park4U gebruikt twaalf sensors, vier camera’s, en een LiDAR.

Reageer op dit artikel