artikel

Verkoop nieuwe auto’s in augustus: Komt RAI/Bovag prognose uit?

Ondernemen 419

Hoewel de verkoop van nieuwe auto’s in augustus weer goed was (+ 10,2 %) loopt de winst tegenover 2016 geleidelijk verder terug (+ 14,5 %). Na het eerste halfjaar stonden we op + 16,8 %. Ere wie ere toekomt: de schatting van + 8,5 % die RAI/Bovag vooraf maakte voor dit jaar kon weleens de spijker op zijn kop slaan. Veel zal afhangen van welk autonieuws dit najaar leverbaar wordt.

Verkoop nieuwe auto’s in augustus: Komt RAI/Bovag prognose uit?
Het maandoverzicht van meestverkochte modellen is echt een momentopname. Staan er in augustus geen VW Polo of Up! bij, over acht maanden gekeken zijn beide meer verkocht dan de augustus-favorieten (op de Renault Clio na als populairste kleine).

Zoveel is wel duidelijk als we per merk de laatste resultaten bekijken. Wie geen nieuws in de showroom heeft ziet nu al de verkoop helemaal niet stijgen, maar dalen. Toch kun je spreken van een eindelijk gezonde markt. In die zin dat nieuwkopers weer gewoon kiezen wat ze aanstaat, zonder overheidsdruk om specifieke autosoorten te bevoordelen.

De een wil iets kleins en zuinigs, de ander een gewone gezinswagen, de derde een auto van stand. Nog steeds de meesten willen iets in suv-stijl. Het moet de overheid wel verdrieten dat het koperspubliek geen bijzondere voorkeur toont voor iets wat vooral zuinig met brandstof omspringt, dat zijn niet de suv-achtigen.

Lakmoesproef bij Opel?

Verkoop nieuwe auto’s in augustus.

Mode blijkt ook bij auto’s vergankelijk. Citroëns ‘luxemerk’ DS daalt in verkoop, blijkbaar zijn we op de DS3 waarmee het voortvarend begon uitgekeken, DS4 (foto) en DS5 maken dat niet goed.

Wie alleen kijkt naar de meestverkochte modellen krijgt de indruk dat het volk toch best zuinig aan doet. Geen Volkswagens Golf en Opel Astra’s meer, allemaal kleinere modellen. Toyota Aygo, Kia Picanto, Peugeot 108, Renault Clio, Opel Karl vormen de top-vijf.

Tjonge, en dat terwijl de Astra nieuwer is? In het jaartotaal tot heden zijn er wel net iets meer Astra’s dan Karls verkocht. Als geheel dikt Opel aan met 14,5 % meer verkoop, voor een stevige derde plaats in de merken-toptien.

Derde belangrijke model voor het merk is de mini-suv Mokka. Eens zien wat er gebeurt als Opel nu echt los gaat op de suv-klasse met de Crossland X en Grandland X erbij. De verkooplijst toont dat haast elk merk met een nieuwe suv flink extra klanten trekt, gaat Opel daarmee ook nog harder groeien?

Waarheen met Fiat?

Met kleine auto’s zit je niet altijd goed, toont Fiat. Die moet het hebben van de 500 en Panda, maar daar zit geen groei in. In totaal krimpt het merk met 3,9 %. De grotere 500L en 500X gaan niet goed. Nog een gelukje voor de Fiat-groep dat Alfa Romeo groeikampioen is met 99 % toename, dankzij de Giulia en suv Stelvio.

Anderzijds is Lancia weggevaagd. Chryslers met Lancia snoet hebben jammerlijk gefaald, van Jeep wordt de Fiat/Chrysler groep hier ook niet vet. O ja, Maserati komt wel fors op (+ 65 %) met de Levante suv, Ferrari loopt wat terug. Niet zo raar dat geruchten lopen over een mogelijke verkoop van Fiat/Chrysler, waarmee chef Sergio Marchionne net voor zijn pensioen het bedrijf in veilige haven zou willen brengen. Ferrari wordt al apart naar de beurs gebracht.

Doe maar gewoon?

Een soort van positief is de ontwikkeling bij Mitsubishi, dat niet meer verder krimpt nadat de stroom Outlander PHEV’s opdroogde. Niet alleen Opel bewijst met zijn Karl en Astra dat je met gewoon nette auto’s ook wat kunt bereiken. Zo groeit Citroën met de C3, Renault met de Clio maar ook de nieuwe Mégane, Kia met zowel Picanto, Rio als Niro.

Over Kia gesproken, die is net-aan de vijfde plaats onder de meestverkochte merken weer kwijt aan Ford. Terwijl Toyota al heel dicht achter Kia staat, met 48,1 % gegroeide verkoop. Waar Kia ‘maar’ 28 % won. Niet genoeg om Ford voor te blijven, die 12,4 % groeide.

Van de andere kant af gekeken blijft Volkswagen met wat magere 5,4 % verkoopwinst de grootste. Maar Renault loopt best hard in, met 21,9 % groei. Dat haalt Opel (+14,5 %) op plek drie nog niet, ze doen het wel beter dan hun nieuwe eigenaar Peugeot (+9,7 %) als vierde.

Opmerkelijk

Hoewel er geen fiscaal voordeel meer valt te halen met hybrides doet Hyundai het heel niet slecht met 1178 verkochte Ioniqs. Nou ja, particulieren hadden toch al geen voordeel toen er nog lage bijtelling was voor hybrides. Ter vergelijking zette BMW maar half zoveel i3’s weg. Die telt dan weer als elektrisch, waar Renault bijna evenveel Zoe’s kwijtraakte. Ruim drie keer zoveel als vorig jaar, nu een krachtiger batterij meer actieradius biedt.

Wat bij Hyundai ook blijft opvallen is dat zustermerk Kia, met technisch nauw verwante modellen, zestig procent meer auto’s afzet. Dankzij de styling van Kia ontwerpchef Peter Schreyer? Moeilijk te zeggen, want Hyundai verkocht wel meer Tucsons (+ 400), waar Kia minder (- 700) van de zeer vergelijkbare Sportage deed.

Nog een merk dat kan aantonen hoe belangrijk een suv-model is hebben we met Dacia. Dat loopt wat terug in verkopen, maar krijgt binnenkort een nieuwe Duster suv. Zal dat de verkoopgroei voor Dacia terugbrengen?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels