artikel

Europa over op elektrisch rijden?

Ondernemen 3009

Een persbericht over de Europese autoverkopen van ACEA: 38 % meer personenauto’s op alternatieve brandstof in tweede kwartaal 2017. Dat is dan vergeleken met dezelfde periode in 2016. We schakelen als Europeanen dus over op andere dan benzine- of dieselauto’s? Zien we daar iets over “elektrisch oplaadbaar”? Geef ons die cijfers, is een omslag gaande?

Europa over op elektrisch rijden?
Steeds meer en betere elektrische auto’s op de markt trekken in Europa nog geen grote kopersgroep. Bij de net voorgestelde Leaf 2 meldt Nissan dat er in zeven jaar van de Leaf 1 wereldwijd 280.000 zijn verkocht, niet veel als de belangrijkste wereldmarkten per jaar zo’n 45 miljoen auto’s opnemen.

Het is natuurlijk politiek correct, als fabrikantenclub ACEA turft hoeveel nieuwe auto’s niet op traditionele brandstoffen rijden. Ongeveer alle EU-landen zouden graag een doorbraak zien van schonere, liefst elektrische auto’s. Fabrikanten doen hun best om heel snel een ruim aanbod van zulke auto’s op te zetten.

En dat heeft nu al effect in de markt? Met grote regelmaat wordt de doorbraak van elektrisch rijden afgekondigd. Als dat gebeurt moet de autobranche zich aanpassen, zeker ook de werkplaats voor onderhoud en reparatie. Opleiden en investeren. Of loopt het toch zo’n vaart nog niet?

In Nederland winnen nu hybrides het meest terrein

1,2 % oplaadbare auto’s

Onder ‘alternatieve brandstof’ valt bij de ACEA statistiek alles wat niet uitsluitend op benzine of diesel rijdt. Dus ook hybrides, of auto’s op gas (CNG, LPG). Dat alles bijeen vertoonde in het tweede kwartaal 38 % verkoopgroei, net nog iets meer dan in het eerste kwartaal.

Het lijkt dat overheden allereerst aanleg van veel laadpunten moeten stimuleren (lees: subsidiëren), eerder dan aankoop van stekkerauto’s. Anders blijven hybrides populairder dan stekkerhybrides of pure elektrisch

Het lijkt dat overheden allereerst aanleg van veel laadpunten moeten stimuleren (lees: subsidiëren), eerder dan aankoop van stekkerauto’s. Anders blijven hybrides populairder dan stekkerhybrides of pure e-auto’s.

Lijkt een flinke aanwas, tot je aan het zinnetje komt waar de verhouding tot de totale autoverkoop in Europa wordt genoemd. Hiervan was in het tweede kwartaal 5,1 % geschikt voor alternatieve brandstof. Oplaadbaar was 1,2 % van alle nieuwe personenauto’s.

 

Toch nog niet zo heel veel. Daarnaast zijn de meeste ‘alternatieve’ auto’s die ACEA telde stekkerloze hybrides, die een beetje op stroom rijden en het meest op benzine of diesel.

Hoe doen wij het?

Per land verschillen de (groei)cijfers nogal. Positief is dat de oostelijke EU-lidstaten oplaadbare en hybride auto’s aardig beginnen te ontdekken. Maar veelbetekenend is dat niet, bijvoorbeeld 550 % groei bij oplaadbare auto’s in Bulgarije. Twee verkocht in het eerste halfjaar van 2016, dit jaar liefst dertien exemplaren.

Echt zoden aan de dijk zet een ruime verdubbeling bij oplaadbare auto’s in Duitsland, naar 22.465 in het eerste halfjaar. In de twee andere grote Europese markten gaat het lang zo hard niet, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk laten hier nog geen 15 % groei zien.

En Nederland? Maar 2,6 % groei in oplaad-auto’s, omdat dit jaar de verkoop van plug-in hybrides bijna geheel is weggevaagd. Europees nam de verkoop van PHEVs met 27,5 % toe, bij ons nam die 78 % af. Met puur elektrische auto’s haalden we nog wat in: in Europa dit jaar 49,5 % gestegen, in Nederland 118 %. Zo komen wij toch aan 2,6 % meer stekker-auto’s.

Meer elektro-auto’s compenseren bij ons wegvallen van PHEV’s

De verkoop van hybrides zonder stekker groeit nog harder. In alle EU-landen samen met 61 %, voor Nederland met 129 %. Alleen in Duitsland zijn hybride en oplaadbare auto’s even populair. Geheel naar verwachting ligt het in Noorwegen anders, dubbel zoveel stekkerauto’s als hybrides verkocht.

De ACEA verkoopstatistiek (kwartaal 2, 2017) bevestigt nog eens dat als alternatieve aandrijving hybrides het meest verkopen, en daar ook de grootste groei in zit.

De ACEA verkoopstatistiek (kwartaal 2, 2017) bevestigt nog eens dat als alternatieve aandrijving hybrides het meest verkopen, en daar ook de grootste groei in zit.

Het hele plaatje

Ook Italië en Spanje tellen goed mee als hybride-landen, maar nauwelijks bij de oplaad-auto’s. Een kip-en-ei verhaal? Weinig laadpunten, daarom weinig oplaadauto’s, zodat ook geen druk ontstaat om meer laadpunten aan te leggen? Italië is als enige sterk in auto’s op LPG.

En wat deed de totale automarkt in de EU? Het eerste halfjaar nam de verkoop met 4,2 % toe, naar 8,2 miljoen stuks. Waarin 418.000 op enige soort van ‘alternatieve’ brandstof, ofwel 5 %. Daarbij waren 311.000 hybrides plus stekker-auto’s, 3,8 % van de totale verkoop.

Nog geen stekker-doorbraak

Hier tellen we vooral auto’s die uit het stopcontact tanken als de (lokaal) emissieloze weg naar de toekomst. Dat waren er in de EU-verkoop dit jaar 97.000, op het totaal 1,2 %. Mogen we zeggen dat van een doorbraak nog weinig te bespeuren valt in de verkoop?

Zelfs al zitten we in Nederland al op 2,1 % stekkerauto’s in de nieuwverkoop. Tja, nog lang geen  Noorwegen, met 34,6 % stekkerauto’s in de totale verkoop. Onze oosterburen zitten precies op het Europees gemiddelde, 1,2 % stekkerauto’s.

En dat is dan nog in de nieuwverkopen. Voordat in het totale autopark op de weg één of twee procent stekkerauto’s zit zijn we nog tien of meer jaren verder.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels