artikel

Elektrische mobiliteit: EV als huur- of leenauto: wel of niet doen?

Ondernemen 1301

Ondanks een procentueel zeer bescheiden marktaandeel raken elektrische auto’s langzaam maar zeker ingeburgerd in het Nederlandse wagenpark. Maar hoe interessant is het om elektrische mobiliteit in te zetten als leenauto of huurauto voor een autobedrijf? “Onze Renault Zoe is een uithangbord voor de werkplaats.”

Elektrische mobiliteit: EV als huur- of leenauto: wel of niet doen?

De meeste autobedrijven die met elektrische mobiliteit bezig zijn, doen dat omdat autofabrikanten en importeurs het stimuleren. Voor automerken die elektrische modellen in het leveringsprogramma hebben, is de verkoop van ev’s een normaal onderdeel van het verkoopproces geworden, merkt Elske van de Fliert van adviesbureau Zero-e.

“In het merkgebonden kanaal worden elektrische leenauto’s, huurauto’s en demo’s daardoor steeds meer gemeengoed.” Dat beeld wordt gedeeld door e-coördinator Roel van Tongerlo van Volkswagen- en Audi-dealer Van den Udenhout. “Voor een autobedrijf zijn er verschillende afwegingen om elektrische leen- of huurauto’s in te zetten. Voor ons is het een logische keuze omdat we zelf ev’s verkopen. We merken dat de aandacht die we geven aan elektrisch rijden positief is voor ons imago. Het is een manier om te laten zien dat we niet alleen praten over duurzame mobiliteit, maar dat we er ook echt iets mee doen.”

Het kip-en-ei-verhaal

Objectief advies

Zakelijke en particuliere klanten die de aankoop of lease van een elektrische auto overwegen, hebben volgens Roel van Tongerlo behoefte aan objectief advies. “Veel mensen kennen wel de nadelen van elektrisch rijden, maar niet de voordelen. Daarom hebben we binnen Van den Udenhout een apart verkoopproces voor ev’s opgezet. In onze showroom in Eindhoven hebben we een afzonderlijke ruimte waar we geïnteresseerden meenemen in de wereld van elektrisch rijden. Klanten die voor een ev kiezen, doen dat vanuit een bepaalde filosofie. In dat opzicht is een ev echt een lifestyleproduct. Daar passen wij het verkoopproces op aan. We informeren en enthousiasmeren, maar we laten de keuze bij de klant.”

Behalve e-coördinator is Van Tongerlo samen met een collega verantwoordelijk voor fleetsales. Hij vertelt dat het verkoopproces van elektrische auto’s sterk afwijkt van traditionele auto’s. “De vraag moet echt uit particulieren en bedrijven zelf komen. Een ev laat zich niet in de markt pushen met kortingen of aanbiedingen.

Onze doelstelling is op dit moment niet om zoveel mogelijk elektrische auto’s te verkopen, maar om zoveel mogelijk mensen en bedrijven ermee kennis te laten maken.” Elektrische leenauto’s en huurauto’s zijn een middel om dit doel te bereiken. “Mensen die met een ev rijden, worden vanzelf enthousiast.”

Van den Udenhout heeft momenteel drie elektrische auto’s in het wagenpark, twee e-Golfs en een e-up!. “Klanten kunnen een proefrit van een dag maken, of drie dagen een elektrische auto huren voor € 100,-. Dat geld krijgen ze terug als ze een elektrische auto kopen of leasen.”

De inzet van een elektrische leen- en huurauto bij Volkswagen- en Audi-dealer Van den Udenhout is logisch. Het bedrijf verkoopt tenslotte zelf ook de ev-uitvoeringen van de Golf en Up!. “Het is ook positief voor ons imago”, zegt Roel van Tongeren, e-coördinator bij deze dealer.

De inzet van een elektrische leen- en huurauto bij Volkswagen- en Audi-dealer Van den Udenhout is logisch. Het bedrijf verkoopt tenslotte zelf ook de ev-uitvoeringen van de Golf en Up!. “Het is ook positief voor ons imago”, zegt Roel van Tongeren, e-coördinator bij deze dealer.

De Huur- en shortleasemarkt

Vanuit de huur- en shortleasemarkt is de vraag naar elektrische huurauto’s op dit moment nog gering. Volgens Van Tongerlo is dat een kip-en-ei-kwestie. “Er is weinig vraag omdat er weinig aanbod is. Wat ook een rol speelt, zijn de gebruikskosten.

De afweging die wij maken voor de inzet van een ev als huurauto is dezelfde afweging die onze zakelijke klanten maken als ze kiezen tussen een conventionele, een hybride of een elektrische auto. Voor zakelijk gebruik draait alles om de total cost of ownership.

Op dit moment is de kilometerkostprijs van een ev sterk afhankelijk van de laadkosten. Als we pieken en dalen in de stroomprijs kunnen opvangen met een laadabonnement, kan een elektrische auto per kilometer goedkoper uitvallen dan een conventionele auto.”

Universele garage onderscheidt zich met EV huurauto

Aan de slag gaan met elektrische mobiliteit is niet alleen interessant voor merkdealers. Ook voor merkonafhankelijke autobedrijven is het een goed idee, vindt Elske van de Fliert. “Consumenten verwachten minder snel dat een universeel autobedrijf elektrische auto’s verkoopt en onderhoudt. Door elektrische auto’s in te zetten, kan je dat vooroordeel wegnemen en laten zien dat je bezig bent met de toekomst.”

Vakgarage Maashorst heeft een laadpunt voor hun elektrische leen-Zoe. De auto dient als uithangbord voor de werkplaats.

Vakgarage Maashorst heeft een laadpunt voor hun elektrische leen-Zoe. De auto dient als uithangbord voor de werkplaats.

Een van de onafhankelijke autobedrijven die een voorschot heeft genomen op elektrisch rijden, is Vakgarage Maashorst in Meterik. “We bedienen zowel particuliere als zakelijke rijders”, zegt eigenaar Sander Cuenen.

“Van beide groepen kregen we regelmatig de vraag of we ook hybride en elektrische auto’s kunnen onderhouden en repareren. Dat kunnen we, alleen hoe laat je dat aan de buitenwereld zien? Ik ben gaan rondkijken en heb een Renault Zoe als leenauto neergezet.”

Voor Cuenen heeft de volledig elektrische leenauto een dubbele functie. “Het is een uithangbord voor onze werkplaats, want zo laten we zien dat we met de tijd meegaan en dat we verstand hebben van de nieuwste techniek. Daarnaast is het een manier om ons te onderscheiden. Het levert veel mond-tot-mondreclame op.”

Voor klanten is elektrisch rijden even wennen. De meeste mensen pakken het snel op, constateert de ondernemer. “De eerste keer moet je duidelijk uitleggen hoe het werkt. Dat is meteen een kans om te laten zien dat je er verstand van hebt. Klanten die belangstelling voor nieuwe technologie hebben, pakken het wat sneller op, maar iedereen kan er mee overweg.”

De nieuwe dealer

Autobedrijf Van den Udenhout is officieel aangesteld als Volkswagen e-dealer. Dit betekent onder meer dat het bedrijf alle elektrische Volkswagenmodellen op voorraad heeft en dat de organisatie is opgeleid voor het verkopen en onderhouden van de e-modellen. “We hebben de keuze voor het e-dealerschap gemaakt omdat we voorop willen lopen met nieuwe ontwikkelingen. Elektrische auto’s zijn voor ons een manier om onszelf als ‘De nieuwe dealer’ te profileren”, zegt Roel van Tongerlo. “Op dit moment is de vraag naar ev’s sterk afhankelijk van de aanschafprijs en de actieradius. De prijzen zullen voorlopig niet dalen, maar ik verwacht dat de actieradius wel heel snel gaat toenemen. Als dat gebeurt, kan de vraag naar ev’s heel snel heel hard groeien. Daar bereiden wij ons nu alvast op voor.”

Actieradius voor de meeste klanten voldoende

Over Zero-e

Elske van de Fliert van het onafhankelijke adviesbureau Zero-e (www.zero-e.nl) helpt bedrijven met groener, schoner en slimmer rijden. Dat varieert van het berekenen van de kosten en CO₂-emissies van complete wagenparken tot advies over rijden op groengas en elektriciteit en praktische zaken zoals het implementeren van veiligheidsrichtlijnen voor werkplaatsen die willen werken aan ev’s en groengasvoertuigen.

Net als Roel van Tongerlo merkt Sander Cuenen dat klanten zelf laten rijden de beste reclame is voor een ev. “De meerderheid van onze klanten is positief over de elektrische leenauto. Alleen de wat traditioneler ingestelde klanten klagen dat ze het geluid van een verbrandingsmotor missen.”

De aanschaf van een elektrische huurauto heeft de ondernemer zelf ook enthousiast gemaakt voor elektrische mobiliteit. “In het begin was ik zo positief dat ik een tweede Zoe wilde inzetten. Daar heb ik toch nog even mee gewacht, want de actieradius is in de praktijk wat minder groot dan ik had gehoopt.

Gemiddeld kom je met een acculading 100 tot 120 kilometer ver. Voor de meeste klanten is dat ver genoeg, maar als een onderhoudsbeurt onverwachts uitloopt, moet de klant de accu soms bijladen.”

Met een lege accu staan?

In de praktijk levert dat geen problemen op. Tot nu toe heeft geen enkele klant met een lege accu gestaan. Behalve hijzelf, voegt hij daar lachend aan toe. “Dat was een leermoment, maar dat hoort er bij als je iets nieuws uitprobeert.” De beperkte actieradius van ev’s wordt in de toekomst vanzelf beter, verwacht Cuenen.

Een groter nadeel vindt hij de maandelijks terugkerende kosten van de accuhuur. “Persoonlijk zou ik het accupakket liever kopen. Aan de andere kant zijn de gebruikskosten van de Zoe gunstig. We houden het niet exact bij, maar de kilometerkosten zijn vergelijkbaar met een gewone leenauto.”

Juiste vakkennis

Elektrische huurauto’s, leenauto’s en demonstratie-auto’s zijn op dit moment een echte nichemarkt. Als de groeiprognoses voor elektrische voertuigen uitkomen, zou daar weleens snel verandering in kunnen komen. Toch merkt Elske van de Fliert dat veel autobedrijven huiverig zijn voor elektrische auto’s. “Ik denk dat dat niet nodig is. Training voor en onderhoud aan ev’s is niet wereldschokkend ingewikkeld. De techniek is betrouwbaar en minder complex dan veel mensen denken. Het is vooral een kwestie van het volgen van de voorschriften en er gewoon mee beginnen.”

Ziet de toekomstige leenautovloot er zo uit? Bij Van den Udenhout kunnen klanten een proefrit van een dag maken, of drie dagen een elektrische auto huren voor €100,-.

Ziet de toekomstige leenautovloot er zo uit? Bij Van den Udenhout kunnen klanten een proefrit van een dag maken, of drie dagen een elektrische auto huren voor €100,-.

Sander Cuenen onderschrijft dat. Hij benadrukt dat grondige productkennis een vereiste is wanneer je als autobedrijf elektrische voertuigen inzet. “Het begint ermee dat je ev’s zelf leuk moet vinden. Daarnaast moet je zorgen dat je vragen van klanten kan beantwoorden en dat je in de werkplaats technici met de juiste vakkennis hebt.

Daarom hebben onze jongens een hybride- en ev-training bij Innovam en Automotive Academy gevolgd. Als je jezelf als specialist presenteert, moet je dat ook waarmaken, vind ik.”

EV kopen: subsidies en fiscale voordelen

Autobedrijven die zelf een elektrische auto aanschaffen, kunnen zoals alle ondernemingen gebruik maken van verschillende stimuleringsmaatregelen. De bekendste zijn de Milieu Investeringsaftrek (MIA), de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL) en de Kleinschaligheids Investerings Aftrek (KIA). Deze regelingen leveren fiscaal voordeel op bij investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen.

Hieronder vallen ook ev’s, laadpalen en zonnepanelen. Daarnaast bestaan in sommige (grote) gemeentes en regio’s subsidieregelingen voor elektrisch rijden. “Fiscale stimulering geeft elektrische auto’s een extra duwtje in de rug”, zegt Elske van de Fliert van Zero-e. “Naast de verschillende fiscale regelingen betaal je voor een volledig elektrische auto geen wegenbelasting.

Voor eventueel privégebruik geldt het laagste bijtellingstarief van 4 procent.” Ook de gebruikskosten vallen mee. Een volle acculading kost gemiddeld een paar euro aan stroom. Zelf stroom opwekken met zonnepanelen is een andere mogelijkheid. Voor een eerlijke berekening van de laadkosten is het wel belangrijk om de bijkomende kosten van een laadpaal en zonnepanelen in de kostprijscalculatie op te nemen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels