artikel

Dag zes van Grip op je Autobedrijf: laat 27 autobedrijven beter presteren

Ondernemen 313

Ondernemen is een vak. Natuurlijk, het moet in je zitten, maar ondernemen kun je ook leren. De 27 auto-ondernemers die begin dit jaar van start gingen in de Grip op je Autobedrijf-trainingscyclus leerden van de trainers, van andere ondernemers, van elkaar én van het zelf doen tijdens de praktijkoefeningen. Voor we verslag doen van de laatste trainingssessie, blikken we kort terug op de eerste vijf.

Dag zes van Grip op je Autobedrijf: laat 27 autobedrijven beter presteren
Ondernemen kun je (nog beter) leren. Deze auto-ondernemers zetten in het afgelopen half jaar reuzestappen voorwaarts.

Grip op je autobedrijf start op de laatste dag van februari. 27 ondernemers ontmoeten elkaar op de Automotive Academy in Amsterdam. Ze maken kennis met ervaren auto-ondernemer en coach Hans Zonneveld en ze gaan samen op pad met onder meer een bezoek aan schadebedrijf ABS Splinter. Dat bedrijf straalt kwaliteit uit in ieder detail.

Grip op je autobedrijf begint met een nulmeting

ABS Splinter word geleidt door Stephan Gamelkoorn, een ondernemer die weet wat er onder zijn medewerkers leeft en ze verantwoordelijkheid geeft. Heel inspirerend. De uitreiking van de rapporten van het eerste bezoek van de mysteryshopper laat zien hoe een buitenstaander naar de bedrijven van de 27 kijkt. Zie het als een nulmeting.

Deelnemers worden beter leiders

De tweede sessie is in Veenendaal. Inspirator en AMT-columnist Ronald Dingerdis helpt de deelnemende ondernemers om (nog) betere leiders te worden. Hij helpt ze de antwoorden te vinden op vragen als: welke stijl van leidinggeven past bij het vakmanschap en de motivatie van je individuele medewerkers? En: hoe inspireer je je mensen om als team tot topprestaties te komen?

Omzet per kenteken

De derde sessie gaat over de bedrijfseconomie van het autobedrijf. Beleidsadviseur Eric-Jan van der Berg belicht de marktontwikkelingen, toen, nu, straks, lokaal, regionaal en nationaal. Business controller Bryan Smaal speelt met de cijfers van balans en resultatenrekening. Hij laat zien hoe je een jaarverslag leest en hoe je de waarde van een bedrijf kunt bepalen. En Jeroen Kraan van Wesp toont nog meer cijfers. Wat is de gemiddelde omzet per kenteken? En wat gebeurt er met bedrijven die dat cijfer weten te verhogen? Lopen de klanten dan weg, of worden ze juist loyaler?

Eind april is Grip op je autobedrijf alweer toe aan zijn vierde sessie. Nu zijn beleving en gastvrijheid de onderwerpen. Want natuurlijk wil de klant van een autobedrijf dat zijn auto in goede handen is. Maar als hij (of zij) daarnaast ook nog eens vriendelijk ontvangen wordt, door behulpzaam personeel dat van een garagebezoek een prettige ervaring maakt…

Hoe organiseer je gastvrijheid?

Maar hoe organiseer je gastvrijheid? Daar weet horecaspecialist Milo Berlijn alles van. En de manier waarop hij dat overbrengt is een beleving op zich. Maar hoe gaan de ondernemers deze kennis overbrengen op hun medewerkers? Zij moeten het doen tenslotte. Ook daarbij schiet Berlijn te hulp: “Als jullie een ruimte regelen, geef ik een presentatie voor al jullie personeel.”

Waar maak jij met je bedrijf het verschil voor je klanten?

Sessie 5 staat in het teken van marketing. Trainer Michel van Roon geeft dat begrip ook echt inhoud. “Waar maak jij met je bedrijf het verschil voor je klanten? Welke kanalen gebruik je om dat je klanten duidelijk te maken, en hoe verpak je dat in een boodschap die blijft plakken?”

Huiswerk

Steeds doen de deelnemers voor iedere sessie een voorbereidende opdracht en na iedere sessie krijgen ze een huiswerkopdracht mee. Die dwingt ze om de verworven kennis en vaardigheden direct toe te passen in hun bedrijf. Stok achter de deur is coach Hans Zonneveld, die aan het begin van iedere nieuwe sessie de deelnemers stuk voor stuk vraagt naar de resultaten van hun huisvlijt.

Laatste sessie Grip op je autobedrijf bij Fource

De laatste trainingssessie van Grip op je autobedrijf (eind juni) start bij het enorme logistiek centrum van onderdelenleverancier Fource in Schiedam. Voordat manager Jaap Harteveld met de rondleiding begint, wil hij weten of er nog vragen zijn. Ondernemer Marck Wassink heeft er wel een: “Hebben jullie hier echt iemand die de garantieafhandeling doet, of hebben jullie alleen maar een standaard brief?”

Hebben jullie hier echt iemand die de garantieafhandeling doet, of hebben jullie alleen maar een standaard brief?

Hilariteit bij de collega-ondernemers. Maar Harteveld belooft dat hij de garantieafdeling in zijn rondje opneemt. En dus lopen we door 60.000 m2 aan hallen met 185.000 verschillende artikelen. Deels zitten die in traditionele rekken, deels in zogenoemde paternosterkasten met plateauliften en deels in ‘pick to light’-straten.

40.000 orderregels per dag

370 medewerkers zijn hier in twee ploegen actief om onderdelen efficiënt via balieservice, Same Day Delivery of nachtlevering bij de grossier te krijgen. Het gaat om 40.000 orderregels per dag, die allemaal goed zijn voor een product dat vanaf hier via de grossier naar een autobedrijf gaat. Behalve de mens speelt ook de computer daarbij een grote rol. “Heb je een order ingeschoten en bel je meteen daarna om ‘m te cancellen? Kan niet meer, er komt geen mens meer aan te pas.”

Fource, voorheen Van Heck, zit al heel lang op deze plaats en dat is te zien. “Het doet pijn aan mijn logistiek hart, maar om de groei bij te houden zijn hier steeds panden bijgekocht. En de ruimte tussen deze hallen…, dat was vroeger openbare weg.” Dan komen we in de hal met retouren. Niet minder dan 26 medewerkers maken hier alle dozen open. “Dat moet wel. De grossier filtert al veel, maar we krijgen toch van alles binnen: blokken hout, gebruikte delen…”

200 garantieklachten per dag

Hij bestaat echt, de garantieafdeling. “We werken hier met vier man”, vertelt Jeff. Hij en zijn collega’s handelen honderd tot tweehonderd garantieklachten per dag af. “Veel remschijven, waterpompen en koppelingen.” Een deel van die producten gaat door naar de leverancier, een ander deel testen ze hier zelf. “Daarvoor gaan we maandelijks op training.”

Verkeerde montage

Maar onderdelen met productiefouten zijn in de minderheid: “90 procent van de onderdelen die we hier krijgen, zijn verkeerd gemonteerd. Het gaat wel eens fout in de montage”. Hij noemt een voorbeeld: “Remschijf van een BMW 5 Serie. Het autobedrijf klaagt dat de auto blijft trillen met remmen. Wij controleren dan de slingering. Brembo staat 0,07 mm toe, wij sturen al een nieuwe als het meer is dan 0,05. Maar vrijwel altijd ligt de oorzaak elders. Die ophanging van zo’n 5 Serie is verschrikkelijk. Zit er ergens speling, dan trilt de rem. Ook is het heel belangrijk hoe de schijf op de naaf ligt”.

90 procent van de onderdelen die we hier krijgen, zijn verkeerd gemonteerd. Het gaat wel eens fout in de montage

Even verderop in Schiedam ligt feestlocatie Sint Joris Doele. Dat is een passende locatie voor de laatste loodjes van deze ondernemerstraining. Daar grijpt salesdirector Marcel Karlas van Fource zijn kans om na de rondleiding door het distributiecentrum nog wat extra info over zijn bedrijf te geven. “Fource wil zo veel mogelijk relevante data kopen en delen, zodat jullie de reparaties en het onderhoud aan de moderne auto’s kunnen blijven doen. Maar ook met garageconcepten en de Automotive Academy streven we dat doel na.”

Grip op je autobedrijf geslaagd

Meer over Grip

Meer weten over de eerste vijf sessies van Grip op je autobedrijf? Lees het terug op: www.amt.nl/8-2017.

Ook Niek Koning van mysteryshopperorganisatie Secret View krijgt het woord. Alle deelnemers krijgen het rapport van het tweede bezoek van de mysteryvisitor. Koning legt uit dat het deze keer om een klant ging die zijn auto APK wilde laten keuren. Hij toont de gemiddeld gescoorde resultaten. En die mogen er zijn. Zeker op ‘ontvangst’, ‘beleving’ en ‘website’ is er flink progressie geboekt in vergelijking met de nulmeting. Kortom, missie geslaagd, de 27 ondernemers hebben meer grip op hun autobedrijf gekregen. Dan smaakt zo’n afsluitende barbecue extra goed.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels