artikel

Bovag: zoek nuttige samenwerkingen

Ondernemen 1574

Overal zingt het rond, we moeten anders omgaan met mobiliteit. Vanwege klimaat en milieu, zeker ook om groeiende mobiliteit gaande te houden. Alles wordt anders, elektrisch en autonoom, autobezit wordt autogebruik. Zo snel mogelijk, binnen tien tot vijftien jaar. Hoe moet het autobedrijf hierin mee veranderen? Aan het woord is Bovag.

Bovag: zoek nuttige samenwerkingen
Bovag wijst op het opzoeken van nuttige samenwerkingen om de veranderingen in de toekomst aan te kunnen.

We legden vijf vragen voor aan auto-importeurs, opleiders en de Bovag. Wat verandert er de komende tien jaar in de mobiliteit? Welke toekomst heeft EV? Welke mogelijkheden biedt de connected auto het autobedrijf? Welke belangrijke veranderingen voorzie je voor de komende vijf jaar voor de ondernemer? De antwoorden staan gepubliceerd in de onlangs verschenen AMT Ondernemen met het thema ‘Nieuwe Mobiliteit’. De komende weken publiceren we de binnengekomen antwoorden met vandaag de reactie van brancheorganisatie Bovag.

In de after sales wordt de komende jaren de software dominant boven de hardware.

Vaak hoor je: “De komende 10 jaar verandert er meer in de mobiliteit dan de afgelopen 100 jaar.” Welke veranderingen mogen we verwachten?

Er gaat qua technologie veel veranderen. Auto’s worden slimmer, schoner en veiliger. Auto’s praten met elkaar, met hun omgeving, met het autobedrijf en met de fabrikant. Maar het is over tien jaar nog zeker niet zo ver dat je met je armen over elkaar de auto zijn gang kan laten gaan. De volledig autonome auto laat nog wel op zich laten wachten.
De verstedelijking zet door en de eisen aan leefbaarheid in de stad worden steeds hoger. Daardoor zal je innovatie mobiliteitsconcepten zien opkomen in de stad. Een combinatie van vermoermiddelen zal eerder regel dan uitzondering zijn. Bezit van een eigen auto is niet langer vanzelfsprekend. Aan de andere kant zal de regio te maken krijgen met minder mensen en dus ook minder voorzieningen. Het OV wordt minder rendabel en zal zich aanpassen. Deels zal het OV wegvallen, deels zal het slimmer worden, meer op afroep. Dit zal ook de opkomst van autodelen en ritdelen versnellen.

 

Elektrische aandrijving staat volop in de belangstelling. Welke toekomst heeft de EV? Wat is het marktaandeel van de EV over 5 jaar? En over 10 jaar?

Het gerenommeerde onderzoeksbureau UBS houdt wereldwijd rekening met een marktaandeel EV in de nieuwverkoop van 14 procent in 2025. In Europa zal dat 30 procent zijn. In Nederland zullen in 2025 pakweg 150.000 nieuwe EV’s per jaar verkocht worden. Op een wagenpark van dik 8 miljoen.

 

Moderne auto’s zijn connected. Welke voordelen biedt dat de automobilist? Welke mogelijkheden biedt dat het autobedrijf? Ontwikkelt zich een strijd om de data, en hoe verloopt die?

Door de connected vehicle ontstaan er nieuwe diensten voor de automobilist. Problemen met bijvoorbeeld pech onderweg kunnen worden voorkomen. Het autobedrijf kan gemakkelijker en meer op maat met zijn klanten communiceren. Wat Bovag betreft is het zaak dat Europees wordt vastgelegd dat de autobezitter/bestuurder eigenaar is van de data die een auto produceert, dat hij of zij daarvan weet heeft én bepaalt naar wie die data toegaat.

 

Wat zijn de twee belangrijkste veranderingen voor ondernemers in het autobedrijf (dealer en universeel) voor de komende vijf jaar?

Vijf jaar is een vrij korte periode, daarna zullen de ontwikkelingen sneller gaan. De komende vijf jaar zal je zien dat in de after sales de software dominant wordt boven de hardware. Op salesgebied zal private lease doorzetten, zodat het autobedrijf met andersoortige eigenaren/berijders te maken krijgt.

 

Welke drie tips heb je voor ondernemers van het dealer en universele autobedrijf?

Zorg dat je aangesloten blijft. Mis de boot niet, zorg dat je weet wat de veranderende klant wil. Zorg dat je klantdata op orde is. Wees goed vindbaar online, want de klantreis speelt zich voornamelijk online af. Wees eerder in die klantreis relevant. Zorg dat je bijblijft op gebied van kennis en nieuwe technologie. Dat kan door te specialiseren, samenwerking, of door aan te sluiten bij een organisatie die je daarbij kan helpen. Veel van wat nodig is om de boot niet te missen kun je niet alleen.


Eerder gaven ook BMW Nederland, Mercedes-Benz en Bosch hun kijk op de vragen. Hieronder vind je de link naar de antwoorden.

Bosch: online aanwezigheid noodzaak

Mercedes-Benz: kloof tussen dealer en universeel

De toekomst in vijf vragen aan: BMW Nederland

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels