artikel

Mercedes-Benz: kloof tussen dealer en universeel

Ondernemen 1551

Overal zingt het rond, we moeten anders omgaan met mobiliteit. Vanwege klimaat en milieu, zeker ook om groeiende mobiliteit gaande te houden. Alles wordt anders, elektrisch en autonoom, autobezit wordt autogebruik. Zo snel mogelijk, binnen tien tot vijftien jaar. Hoe moet het autobedrijf hierin mee veranderen? Aan het woord is Mercedes-Benz Nederland.

Mercedes-Benz: kloof tussen dealer en universeel
Welke veranderingen voorziet Mercedes-Benz de komende jaren voor het autobedrijf als het gaat om connectiviteit, elektrisch rijden en klantcontact?

We legden vijf vragen voor aan auto-importeurs, opleiders en de Bovag. Wat verandert er de komende tien jaar in de mobiliteit? Welke toekomst heeft EV? Welke mogelijkheden biedt de connected auto het autobedrijf? Welke belangrijke veranderingen voorzie je voor de komende vijf jaar voor de ondernemer? De antwoorden staan gepubliceerd in de onlangs verschenen AMT Ondernemen met het thema ‘Nieuwe Mobiliteit’. De komende weken publiceren we de binnengekomen antwoorden met vandaag de reactie van Lydia Altena namens Mercedes-Benz Nederland.

 

Vaak hoor je: “De komende 10 jaar verandert er meer in de mobiliteit dan de afgelopen 100 jaar.” Welke veranderingen mogen we verwachten?

De strategie van Daimler is gericht op vier thema’s: CASE – connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijvingen (Electric).

Het marktaandeel van elektrische auto’s gaat absoluut toenemen

Elektrische aandrijving staat volop in de belangstelling. Welke toekomst heeft de EV? Wat is het marktaandeel van de EV over 5 jaar? En over 10 jaar?

Mercedes-Benz heeft met EQ een nieuw productmerk ontwikkeld voor het programma elektrische auto’s. De eerste EQ wordt tegen 2020 verwacht. Mercedes-Benz wil voor 2025 meer dan tien elektromodellen lanceren in alle segmenten, van smart tot grote SUV’s. Mercedes-Benz gaat ervan uit dat het aandeel van elektroauto’s in de totale afzet tot 2025 tussen de 15 en 25 procent zal liggen.

Moderne auto’s zijn connected. Welke voordelen biedt dat de automobilist? Welke mogelijkheden biedt dat het autobedrijf? Ontwikkelt zich een strijd om de data, en hoe verloopt die?

De automobilist heeft direct toegang tot allerhande informatiesystemen. De connectiviteit zal er toe leiden dat autorijden veiliger wordt. Merkgebonden dealerbedrijven, ondersteund door de fabrikant, vergaren additionele kennis waarmee ze zich kunnen onderscheiden van het universele autobedrijf. Het is nog te vroeg om iets te zeggen over de ontwikkeling op datagebied. Het is echter duidelijk dat Mercedes-Benz Cars hier onderscheid maakt tussen het beheer van voertuiggebonden data en persoonlijke data.

Wat zijn de twee belangrijkste veranderingen voor ondernemers in het autobedrijf (dealer en universeel) voor de komende vijf jaar?

De kloof tussen merkgebonden dealers en universele autobedrijven wordt groter door de veranderende consument. De universeel kan zich door specialisatie op het gebied van aandrijftechnologie of elektronica verder ontwikkelen. Merkgebonden dealers worden meer full-service aanbieders door het bieden van speciale programma’s voor bijvoorbeeld oudere auto’s van het eigen merk.

Welke drie tips heb je voor ondernemers van het dealer en universele autobedrijf?

Tips voor het autobedrijf:
• Realiseer een optimaal digitaal platform voor klantcommunicatie
• Organiseer evenementen om specifieke doelgroepen te bereiken
• Zorg voor transparantie in onderhoudsprijzen en kilometerkosten


Eerder gaf BMW Nederland reactie op de gestelde vragen. Deze lees je hier terug:

De toekomst in vijf vragen aan: BMW Nederland

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels