artikel

Bosch: online aanwezigheid noodzaak

Ondernemen 250

Overal zingt het rond, we moeten anders omgaan met mobiliteit. Vanwege klimaat en milieu, zeker ook om groeiende mobiliteit gaande te houden. Alles wordt anders, elektrisch en autonoom, autobezit wordt autogebruik. Zo snel mogelijk, binnen tien tot vijftien jaar. Hoe moet het autobedrijf hierin mee veranderen? Aan het woord is fabrikant Bosch GmbH.

Bosch: online aanwezigheid noodzaak

We legden vijf vragen voor aan auto-importeurs, opleiders en de Bovag. Wat verandert er de komende tien jaar in de mobiliteit? Welke toekomst heeft EV? Welke mogelijkheden biedt de connected auto het autobedrijf? Welke belangrijke veranderingen voorzie je voor de komende vijf jaar voor de ondernemer? De antwoorden staan gepubliceerd in de onlangs verschenen AMT Ondernemen met het thema ‘Nieuwe Mobiliteit’. De komende weken publiceren we de binnengekomen antwoorden met vandaag de reactie onderdelenfabrikant Bosch GmbH…

In 2020 verwachten we highway pilot, vanaf 2025 autopilot.

Vaak hoor je: “De komende 10 jaar verandert er meer in de mobiliteit dan de afgelopen 100 jaar.” Welke veranderingen mogen we verwachten?

De volgende tien jaar zullen we evoluties zien naar de geautomatiseerde, connected en elektrische auto. Veel auto’s zijn al uitgerust met rijhulpsystemen. Zo was 32% van de nieuw geregistreerde auto’s in Nederland uitgerust met een noodremsysteem. Verdere introductie van rijhulpsystemen zal leiden tot een geautomatiseerde auto. Dat zal starten met de parkeerfuncties. Vanaf 2018 zal Bosch het Automated Valet Parking lanceren. Dit laat de bestuurder toe om uit te stappen aan de ingang van een parkeergarage. De auto krijgt een parkeerplaats toegewezen en gaat die volledig zelfstandig opzoeken. Bij vertrek hoeft de bestuurder de auto enkel op te roepen via de smartphone.

Tegen 2020 kunnen we een highway pilot verwachten, waarbij de auto van de oprit tot aan de afrit van de snelweg volledig zelfstandig kan rijden. Vanaf 2025 wordt de auto pilot verwacht, die in alle omstandigheden, ook in stadsverkeer, zelfstandig kan rijden.

Elektrische aandrijving staat volop in de belangstelling. Welke toekomst heeft de EV? Wat is het marktaandeel van de EV over 5 jaar? En over 10 jaar?

Vooral vanaf 2020 zal het aantal elektrische voertuigen significant gaan stijgen. Tegen 2025 verwachten we dat er ongeveer 20 miljoen hybride en elektrische voertuigen geproduceerd worden.

Moderne auto’s zijn connected. Welke voordelen biedt dat de automobilist? Welke mogelijkheden biedt dat het autobedrijf? Ontwikkelt zich een strijd om de data, en hoe verloopt die?

De connectiviteit in de auto zal toenemen. Nu al heb je een aantal dergelijke functies, zoals eCall en de ‘dongles’ die informatie over het voertuig uitlezen en via de smartphone aan de bestuurder communiceren. De auto zal voortdurend in contact staan met de cloud, waardoor real time informatie over het verkeer, ongevallen, het weer en dergelijke aan de bestuurder doorgestuurd worden. Nieuwe functies zullen het comfort en de veiligheid verder verhogen. Een voorbeeld is Wrong Way Driver Alert, dat bestuurders waarschuwt voor spookrijders door de GPS data te vergelijken met de kaartinformatie.

Wat zijn de twee belangrijkste veranderingen voor ondernemers in het autobedrijf (dealer en universeel) voor de komende vijf jaar?

Mobiliteit is meer dan de auto. Andere transportmiddelen, zoals de elektrische fiets en scooter zullen aan belang winnen als alternatief. Er zal een evolutie zijn naar multimodaliteit, gebruik van verschillende transportmiddelen om onze bestemming te bereiken. De eerste tekenen zijn zichtbaar via deelsystemen zoals car sharing, bike sharing en dergelijke.

Welke drie tips heb je voor ondernemers van het dealer en universele autobedrijf?

Autobedrijven moeten een nog grotere inspanning leveren om up-to-date te blijven.

  • Trainingen en bijscholing worden nog belangrijker.
  • Daarnaast zijn investeringen in equipment en online aanwezigheid noodzakelijk. Daarom heeft Bosch Car Service onlangs het online platform mijnBoschCarService geïntroduceerd.
  • Online aanwezigheid is nodig om de consumenten ook op die manier te bereiken en nieuwe business te genereren. Door de connected auto kan de consument zelf alles rond zijn auto online consulteren.

Eerder gaven ook BMW Nederland en Mercedes-Benz hun kijk op de vragen. Hieronder vind je de link naar de antwoorden.

Mercedes-Benz: kloof tussen dealer en universeel

De toekomst in vijf vragen aan: BMW Nederland

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels