artikel

Fulltime bezig met deeltijd-hbo opleiding

Ondernemen 85

Veel autotechnici kunnen niet wachten tot ze hun diploma hebben en de schoolbanken achter zich kunnen laten. Robbert van Ackooij koos een andere route, want sinds de middelbare school is hij nooit gestopt met leren. Van leerling-autotechnicus in een BBL-traject werkte hij zich op tot garantiespecialist en voorman bij een Porsche-dealer. Naast zijn werk volgt hij een deeltijd hbo-opleiding aan de HAN in Arnhem.

Fulltime bezig met deeltijd-hbo opleiding
In de werkplaats werken zestien technici die worden aangestuurd door twee voormannen. Iedereen werkt zoveel mogelijk vanuit zijn eigen specialisme.

Het uitzicht vanaf zijn werkplek laat het autoliefhebbershart sneller kloppen. Achter de glazen wand die het kantoor van Robbert van Ackooij van de werkplaats scheidt, wordt druk gesleuteld aan alle uiteenlopende modellen die Porsche ooit heeft gebouwd. Van luchtgekoelde 993 en watergekoelde 991 tot Cayenne Diesel en Panamera Hybrid, alle soorten en bouwjaren komen op dagelijkse basis voorbij.

‘De overstap van MBO naar HBO was niet gemakkelijk’

Ondanks zijn jeugdige leeftijd heeft de 29-jarige voorman van Porsche Centrum Amsterdam een opvallende loopbaan achter de rug. Op dit moment combineert hij het aansturen van de werkplaats met een deeltijd automotive hbo-opleiding aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN).

Deeltijd- en voltijdopleidingen van de HAN Automotive

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) biedt verschillende soorten automotive hbo-opleidingen aan. Studenten kunnen kiezen tussen een vierjarige voltijdopleiding en een vierjarige deeltijdopleiding. Het opleidingsprogramma bestaat uit een mix van technische vakken, commerciële vakken en managementvakken. Beide opleidingen worden afgerond met een bachelortitel. Wie een vierjarige deeltijdopleiding te lang vindt duren, kan kiezen voor een tweejarige associate degree (Ad). Meer informatie: www.han.nl/automotive
Robbert van Ackooij werkplaats chef bij Porsche Amsterdam. foto's t.b.v. Auto & Motortechniek.

Porsche is een merk met hoogwaardige techniek en veeleisende klanten. De werkplaatsprocessen zijn net zo strak georganiseerd als de showroom.

Het gaat dan ook zeker niet te ver om te stellen dat Van Ackooij sinds de basisschool nooit is gestopt met leren. Toch koos hij in zijn tienerjaren aanvankelijk niet voor een autotechnische, maar voor een economische opleiding.

Sleutelen is leuker

“Op mijn 15e vond ik het leuk om brommers op te voeren, maar ik koos uiteindelijk voor de theoretische leerweg van het VMBO. Later heb ik dat rechtgezet en alsnog voor autotechniek gekozen. Ik kon instromen op Niveau 4, maar koos voor Niveau 2 omdat ik eerst goed wilde leren sleutelen.” Zo begint hij op zijn 18e in de werkplaats van een Opel-dealer. Daar ontdekt hij dat sleutelen hem ligt, maar dat het geen eindstation is. Hij gaat verder met een bbl-opleiding op Niveau 3 en daarna op Niveau 4. Als hij het diploma van eerste autotechnicus op zak heeft, is hij voor zijn gevoel nog steeds niet klaar met leren.

Robbert van Ackooij werkplaats chef bij Porsche Amsterdam. foto's t.b.v. Auto & Motortechniek.

Van bbl-leerling tot voorman en deeltijd-hts’er bij Porsche Centrum Amsterdam: sinds de middelbare school heeft Robbert van Ackooij zijn werk altijd gecombineerd met een opleiding. 

In zijn werk heeft Van Ackooij in de tussentijd de overstap gemaakt naar een universeel autobedrijf, en vervolgens naar een Volkswagen-dealer. Daar wordt hem de kans aangereikt om diagnosetechnicus te worden. “Ik had het geluk dat mijn leidinggevende iets in mij zag. Nadat ik de opleiding tot diagnosetechnicus had afgerond, ben ik begonnen met de deeltijd-HTS. Dat viel een beetje tegen, want ik kreeg plotseling heel veel wiskunde en natuurkunde, terwijl ik daar op het MBO nauwelijks les in had gehad.” Het gat tussen mbo/bbl en hbo is erg groot, vindt Van Ackooij. “Het mbo is vooral praktisch, het hbo is veel theoretischer. Ik vond het niet gemakkelijk om die overstap te maken.”

Administratie

Werken en leren: drukke tijden

Door de combinatie van een nieuwe baan en een pittige hbo-opleiding zijn de werkweken van Robbert van Ackooij goed gevuld. “Elke woensdagmiddag zit ik in Arnhem in de schoolbanken. Inclusief reistijd ben ik daar van 12.00 uur tot 22.30 uur mee bezig.” Aan zelfstudie en projecten besteedt hij gemiddeld twee avonden per week en een dagdeel in het weekend. “Het is behoorlijk intensief, ook omdat we thuis jonge kinderen hebben.” Nog drukker zijn de tentamenweken.

Om de zeven weken moeten deeltijdstudenten twee middagen naar school, op maandag en woensdag. “In een tentamenweek doe je in vier vakken tentamen. Dat komt neer op twee tentamens per middag. Het zijn extra drukke weken, want je moet de tentamens voorbereiden, terwijl het dagelijks werk doorgaat.” Ondanks de extra drukte staat hij nog steeds achter zijn keuze. “Ik vind het nog steeds ontzettend leuk om te doen, maar ik ben blij dat ik in de laatste fase van de opleiding zit.”

Na de toelating tot de automotive hbo-opleiding van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gaat de diagnosetechnicus op zoek naar een nieuwe baan waar hij meer kan doen met zijn nieuwe vakkennis en vaardigheden. Via een detacheringsbureau komt hij in contact met Porsche Centrum Amsterdam. “Er was een vacature voor een diagnosespecialist, maar dat vond ik te veel lijken op het werk dat ik al deed.
We zijn met elkaar in gesprek gegaan, en toen bleek dat ze ook nog iemand zochten voor de garantie-afwikkeling. Daar zag ik wel wat in. Zo ben ik in Amsterdam terechtgekomen.”

Actie

Porsche hanteert strikte procedures voor het aanvragen, behandelen en afwikkelen van garantieclaims. “Alles moet goed gedocumenteerd zijn. Er moeten verschillende formulieren worden ingevuld, er moeten duidelijke foto’s worden gemaakt en er zijn complexe administratieve processen aan verbonden.” Na een half jaar merkt Van Ackooij dat hij de actie van de werkplaats mist. In overleg met de aftersalesmanager krijgt hij de gelegenheid om de garantiewerkzaamheden te combineren met de functie van voorman, wat binnen de Porsche-organisatie de benaming is voor chef werkplaats.

Robbert van Ackooij werkplaats chef bij Porsche Amsterdam. foto's t.b.v. Auto & Motortechniek.

De complexiteit van autotechniek neemt toe. Toch verwacht Robbert van Ackooij voorlopig geen hts’ers in praktische technische functies. “Eerste autotechnicus en diagnosetechnicus is een goede basis voor de meest voorkomende werkzaamheden.”

Samen met zijn collega-voorman stuurt hij een team van zestien autotechnici aan. “Het werk bestaat uit administratie, planning, management en actie. Dat sluit goed aan bij mijn opleiding. Wat ik in de avonduren leer, kan ik overdag in mijn werk toepassen.”

Stroomlijnen

Tijdens de deeltijdopleiding komt Van Ackooij in aanraking met nieuwe vakken en vakgebieden. Hij ontdekt dat de managementkant van het autobedrijf hem aanspreekt. “Omdat ik zelf een autotechnische achtergrond heb, weet ik hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Mensen efficiënter laten werken, de juiste mensen op de juiste plek zetten en werkprocessen stroomlijnen vind ik interessant.

‘Stilzitten zit niet in mijn karakter. Ik moet een uitdaging en een doel hebben’

Daar wil ik mijzelf graag verder in ontwikkelen.” Samen met zijn collega en de aftersalesmanager maakt hij daar alvast een begin mee. “Porsche is een merk met hoogwaardige techniek en veeleisende klanten. Daar horen strak georganiseerde werkplaatsprocessen bij. Maar uiteindelijk draait het in elke werkplaats om één ding: het werk moet zo goed mogelijk en zo snel mogelijk gebeuren.” Een aantal aanpassingen in de werkprocessen zorgt voor een toename van de efficiency. “We hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om binnen het team meer onderscheid te maken tussen onderhoudstechnici en diagnosetechnici.

Motivatie is alles

Een deeltijd hbo-opleiding volgen naast een fulltime baan is hard werken. Zeker als je thuis ook nog een partner of een gezin hebt. “Zonder de steun van thuis en het bedrijf waar je werkt, is het niet te doen”, stelt Robbert van Ackooij. “Gelukkig ziet mijn werkgever het nut in van mijn opleiding. Daarom krijg ik elke woensdagmiddag vrij om naar school te gaan en worden mijn studiekosten betaald.” Zelfs dan blijft het stevig aanpoten. Zelfstudie en projecten nemen minimaal drie dagdelen per week in beslag. Minstens zo belangrijk als de steun van thuis en vanuit het werk is je motivatie om de opleiding af te ronden. “Je moet vooraf bedenken of werken en leren bij je past, en of je het kan volhouden. De motivatie moet in de eerste plaats uit jezelf komen. Het is een grote verantwoordelijkheid en een grote investering, zowel in geld als in tijd. Als je halverwege afhaakt omdat je het niet volhoudt, schiet niemand daar iets mee op.”

Iedereen werkt nu veel meer vanuit zijn specialisme. Dat verhoogt de productiviteit.” Een andere aanpassing is dat iedereen een eigen laptop heeft. “Iedereen heeft toegang tot technische informatie en reparatiehandleidingen. Dat voorkomt onnodig heen en weer lopen en vertraging omdat mensen op elkaar staan te wachten bij een pc.”

Hoger niveau

De complexiteit van autotechniek neemt steeds verder toe. Naar verwachting ligt het vereiste kennisniveau in de werkplaats over tien jaar veel hoger dan nu. Toch verwacht Van Ackooij dat de vraag naar afgestudeerde hts’ers binnen het autobedrijf vooralsnog beperkt blijft tot managementfuncties. “De hts is in de eerste plaats een opleiding voor technische ontwikkelingsfuncties op fabrikantenniveau en voor technische managementfuncties. Als je in de werkplaats op het hoogste niveau wilt meedoen, kan je beter kiezen voor de praktische opleiding, zoals eerste autotechnicus en diagnosetechnicus. Daarmee heb je een degelijke basis voor de meest voorkomende werkzaamheden in de werkplaats.

Robbert van Ackooij werkplaats chef bij Porsche Amsterdam. foto's t.b.v. Auto & Motortechniek.

Het dagelijks werk van Robbert van Ackooij bestaat uit een combinatie van administratie en actie. “Wat ik in de avonduren op de hts leer, kan ik overdag in de praktijk toepassen.”

Up-to-date blijven

Als je zorgt dat je je vakkennis bijhoudt, kan je daarmee prima uit de voeten.” Toch sluit hij niet uit dat er op langere termijn wel behoefte ontstaat aan praktische hts’ers. “Elektronica vormt een steeds groter deel van het werkaanbod. Het is niet ondenkbaar dat elektronicastoringen zo complex worden dat je hts elektrotechniek nodig hebt om ze op te lossen. Maar dat zal denk ik nog wel een aantal jaren duren.” Zelf begint de voorman binnenkort aan het laatste jaar van de hts. Zodra hij zijn eindopdracht heeft afgerond, kan hij een nieuw diploma en de bachelortitel aan zijn eregalerij toevoegen. Heeft hij dan eindelijk zijn einddoel bereikt? “Ik denk het niet”, geeft hij eerlijk toe. “Het zit gewoon niet in mijn karakter om stil te blijven zitten. Ik moet nieuwe uitdagingen en nieuwe doelen hebben. Die drang zit er van jongs af aan in. Gelukkig zit ik nu op een plek waar ik veel ruimte krijg om nieuwe dingen te doen. Voorlopig ben ik hier nog lang niet uitgeleerd.”

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels