artikel

Het geheim van de leermeester

Ondernemen 1116

De jeugd heeft de toekomst. Ook binnen de automotive branche. De instroom van leerlingen is laag en de technische ontwikkelingen in de branche gaan hard. Belangrijk dus om leerlingen enthousiast te maken én te houden voor de autobranche. Uitdagende en leerzame leerplekken dragen daar aan bij. Daar ligt een belangrijke rol voor de leermeester. Hoe kan hij het beste uit de leerling halen?

Het geheim van de leermeester
Hoe vaak zie je een Audi R8 in de werkplaats? Voor leerling-monteurs Joerie en Amando een mooie kans om deze techniek te bekijken. Leermeester Rob van der Steen betrekt zijn stagiaires graag bij aparte klussen, want dat inspireert en motiveert.

Hoe breng je stagiairs verder en zorg je ervoor dat ze een aanvulling zijn in je werkplaats? We voelen Rob van der Steen aan de tand. Hij is leermeester bij Audi Centrum Amsterdam. Niet de eerste de beste, want Rob is uitgeroepen tot ‘Leermeester van het Jaar’. Wat is zijn geheim?

“De juiste begeleiding begint al bij het sollicitatiegesprek met de leerling”, zegt Rob. Net als bij vaste medewerkers hanteert Audi Centrum Amsterdam bij het aannemen van leerling-automonteurs een vaste sollicitatieprocedure. “Elke leerling voert twee gesprekken. Eerst met één van onze leermeesters en de sales manager. Als wij denken dat de leerling goed past binnen ons bedrijf, volgt een gesprek met de werkplaatschef en een manager.”

De juiste begeleiding begint al bij het sollicitatiegesprek

“Op dit moment werkt Amando, leerling-autotechnicus van ROC Amsterdam, bij ons. Tijdens het gesprek was er direct een goede klik met hem. Een sympathieke jongen en heel gemotiveerd. We hebben het tweede gesprek direct na de eerste kennismaking laten plaatsvinden en meteen een aanbod gedaan.”

Rob van der Steen (l) en zijn leerling Yuri Berghuis vieren de winst van de titel Beste Leermeester 2016/2017.

Vast inwerktraject

Elke leerling die start in de werkplaats, volgt een vast inwerktraject. “De eerste week zal de leerling vooral meekijken en leren hoe wij werken. Hij kijkt mee bij de onder houdsmonteurs en ziet wat er gebeurt op de Express Service, waar snelle klussen als lampjes vervangen en bandenwissels plaatsvinden.

Ook loopt hij een dag mee met de Technisch Specialisten die aan motoren werken. Vanaf de tweede week gaat de leerling zelfstandig aan de slag met de wat eenvoudigere onderhoudsklussen.”

Tijd en aandacht

Volgens Rob is het belangrijk tijd te investeren in de leerling-autotechnici. “De jongens moeten tijdens hun stage de kans krijgen om hun technische kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Aandacht is daarbij belangrijk. Wij evalueren elke reparatie of klus die zij hebben uitgevoerd samen met de leerling. Hoe heb je het aangepakt? Wat ging goed, en wat kan beter? Zo laat je ze zelf nadenken over het werk.”

Bij Audi Centrum Amsterdam zijn leerlingen ‘part of the team’. De jongens worden betrokken bij de dagelijkse werkzaamheden. Niet alleen door de leermeesters. “Alle monteurs staan voor de jongens klaar. Als één van hen een vraag heeft of hulp nodig heeft bij een klus, dan kunnen zij ook bij hun collega’s terecht. De monteurs leggen dan hun eigen werk even neer om de leerling uitleg te geven of te helpen. Zo brengen we ze samen verder.”

De nieuwste technieken

Leerlingen die bij Audi Centrum Amsterdam aan de slag gaan, komen in een technisch walhalla terecht. “Ze maken bij ons kennis en werken er met de nieuwste technieken.” De werkplaats staat vol met jonge en soms bijzondere auto’s. “Wij betrekken de leerlingen ook graag bij nieuwe techniek of bijzondere reparaties en storingen. In dat soort gevallen roepen we ze erbij en laten ze meekijken en, als het kan, ook meewerken.”

Met school is eigenlijk geen contact, en dat is echt een gemis

Contact met de school en docenten van de leerling-technici vindt Rob erg belangrijk. En juist dat mist hij op dit moment. “Eigenlijk is er geen contact met de school tijdens de stageperiode, en dat is zeker een gemis. Het is voor leermeesters erg waardevol om te weten welke onderwerpen op school behandeld worden. Als op school een module airco wordt behandeld, dan kunnen wij als stagebedrijf daarop inspelen door de leerlingen aan aircostoringen en aircoreparaties te laten werken. Zo stem je theorie en praktijk veel beter op elkaar af.”

‘Next Technician’

Daarom sluit Rob zich aan bij het project ‘Next Technician’, een initiatief van ROC Amsterdam. Next Technician is een project om de kloof tussen het onderwijs en de technische kennis die nodig is op de werkvloer te overbruggen. Technische ontwikkelingen gaan te snel voor ROC’s om deze bij te benen. Intensief contact met onder anderen leermeesters moeten hier een bijdrage aan leveren. Een initiatief dat ook wordt ondersteund door Gemeente Amsterdam en organisaties als OOMT, Bovag, Innovam en VOC.

Van leermeester naar LeerMaster

Naast de training leermeester heeft Rob via OOMT de training ‘LeerMaster’ gevolgd. “Deze training heeft mij nog meer bewust gemaakt van mijn leermeesterrol.” De focus ligt bij de OOMT-training op de zogenoemde soft skills van het leermeesterschap. Er wordt dieper in gegaan op hoe je met leerlingen communiceert, zelfreflectie toepast en hoe je een inspirator bent. “De training was echt een verdiepingsslag van mijn rol als leermeester, en heeft mij ook zeker een nieuwe impuls gegeven”, zegt Rob.

Tips van leermeester Rob van der Steen

  • Geef de leerling tijd om zich te ontwikkelen.
  • Inspireer de leerling, draag de liefde voor het vak over en motiveer hem daarmee.
  • Laat leerlingen meekijken en werken met nieuwe technieken. Laat ze ervaren. Geef ze de diagnosetester in handen in plaats van ze alleen mee te laten kijken op het scherm.
  • Betrek ze bij bijzondere klussen. Roep ze er even bij en laat ze meekijken. Geef uitleg over systemen of vraag naar de kennis die zij al hebben.
  • Zet stagiaires niet alleen ‘aan de bezem’. Dat komt nog steeds voor bij bedrijven. Laat ze vooral veel zelf doen.
  • Evalueer elke klus die ze gedaan hebben. Bij grote klussen niet alleen als het werk klaar is, maar ook tussendoor.

Leren bij de universeel specialist

Bij Audi Centrum Amsterdam komen leerlingen terecht in een grote werkplaats. Martijn Wijnolds is Leermeester bij Auto Dieker in Lichtenvoorde. Een universeel specialist waar twee vaste monteurs de werkplaats bemannen. Hoe begeleidt hij jonge techneuten?

Ik leer zelf ook van de omgang met verschillende typen jongens

“Ik ben nu vier jaar leermeester . Wij hebben altijd leerlingen in ons bedrijf werkzaam.” De rol van leermeester ligt Martijn goed. “Ik vind het leuk om leerlingen te begeleiden. Ik leer zelf ook van de omgang met verschillende typen jongens. Je levert een bijdrage aan de groei en kennis van de stagiairs.” Martijn coacht op een positieve manier . “Ik leg de nadruk op wat goed gaat. Je merkt dat dat de jongens stimuleert. Zeker bij diegenen die wat onzeker zijn.”

Na elke klus bespreekt leermeester Martijn Wijnholds van Auto Dieker deze met zijn leerling Julian. Hoe is de reparatie verlopen? Waar liep hij tegenaan? Wat zou hij de volgende keer anders doen, of ging het direct goed? Even wat extra aandacht om Julian verder te helpen.

Dat betekent niet dat Martijn leerlingen niet aanspreekt op dingen die beter kunnen. “Natuurlijk doe ik dat, maar ik zal ze niet afbranden. Mijn doel is om ze zelf te laten nadenken over hoe ze een klus hebben aangepakt. ” Net als bij Audi Centrum Amsterdam voert Martijn een kennismakingsgesprek met de leerling voor hij deze een leerplek aanbiedt.

“Belangrijk is dat de student als persoon past bij ons bedrijf.” De klik en de motivatie van de leerling is belangrijker dan de technische ervaring. “Als de wil er is, komt het met de vaardigheden ook goed.”

Niveau van de leerling

Stap voor stap gaat de leerling zelfstandig werken. “In het begin kijk ik veel mee om een inschatting te maken van hoe hij sleutelt en of hij al vakkundig is, of een beginneling.” Martijn stemt de werkzaamheden van de stagiair vervolgens af op zijn niveau.

Stagiair Julian beschikt al over voldoende technische vaardigheden om zelfstandig bij universeel specialist Auto Dieker onderhoud en reparaties uit te voeren. Daardoor is hij een aanvulling in de werkplaats.

Er is regelmatig contact met de opleiding. “Onze leerlingen komen van het Graafschap College uit Doetinchem.” De stagebegeleider vanuit school komt twee keer tijdens de stageperiode kijken hoe het gaat.

Daarnaast organiseert het Graafschap College leermeesterbijeenkomsten. “Autotechniek, maar ook het onderwijszelf  is constant in ontwikkeling. Als leermeester is het belangrijk om daar van op de hoogte te blijven.”

Aanvulling in de werkplaats

“Onze stagiairs mogen veel bij ons in het bedrijf. Eerst meekijken, maar daarna vooral veel doen. Daar leren ze van.” Het team van Auto Dieker is niet groot, en dan kost het begeleiden wat meer tijd dan bij grotere werkplaatsen. “De tijd gaat vooral in instructie zitten, maar dat levert uiteindelijk veel op. Leerlingen nemen namelijk ook veel werk uit handen, bijvoorbeeld het wisselen van banden. Een goede leerling is namelijk ook een aanvulling in je werkplaats.”

Reageer op dit artikel