artikel

Nederlands bedrijf levert autonome voertuigen aan Dubai

Ondernemen 566

Wist je dat we in Nederland al lang succesvol zijn met autonoom rijden? En dat het Utrechtse 2getthere in 2020 een vloot van 25 autonome voertuigen gaat leveren aan Dubai? Het bedrijf is al sinds 1995 bezig met deze techniek. Het gaat om compacte ‘people movers’, met techniek die ook voor autonome auto’s gebruikt zal worden.

Nederlands bedrijf levert autonome voertuigen aan Dubai
In een eerder project in de Emiraten zijn al de autonome PRT’s van 2getthere toegepast.

De bestuurderloze wagentjes moeten op de openbare weg gaan rijden. Hiervan is niet alleen sprake in Dubai, maar komend jaar ook op businesspark Rivium in Capelle aan den IJssel, waar al sinds 1999 wagens van 2getthere rijden op een afgesloten route.

De derde generatie GRT, Group Rapid Transit, gebruikt al techniek van elektrische auto’s, en dezelfde sensors die auto’s autonoom maken. Goed mogelijk dat je hierin nu al het stadsvervoer van de toekomst ziet. Een concurrent van de eigen auto, omdat we ‘anders moeten omgaan met vervoer’, zoals toekomstplannen ons bezweren.

Emiraten als proeftuin

Nog eerder dan in de Rotterdamse deelgemeente Capelle hebben 2getthere-wagentjes als proef gereden op Schiphol. Op het uitgestrekte langparkeerterrein P3, weten we nog. Onlangs heeft 2getthere een hitteproef succesvol doorstaan, als voorbereiding op de bestelling voor Dubai.

De Verenigde Arabische Emiraten zijn dol op hightech snufjes, bijvoorbeeld
’s werelds grootste reuzenrad op een (door een Nederlands bedrijf aangelegd) kunstmatig eiland. Daar moeten vanaf een metrostation de 25 GRT’s van 2getthere heen gaan rijden, over 2,6 kilometer afstand.

Derde generatie GRT

Zo zien de GRT’s eruit die je op het Rivium business park aantreft.

Zo zien de GRT’s eruit die je op het Rivium business park aantreft.

Dat moet tussen het gewone verkeer door. Zoals de lokale politie, die zich in Lamborghini’s verplaatst, met op korte termijn boven hen patrouillerende agenten op drones van een Russisch bedrijf. Tja, budgetbesprekingen verlopen in de Emiraten nu eenmaal anders dan hier. Niet dat 2getthere alleen voor astronomische prijzen werkt, haasten we ons toe te voegen. Ze hebben vestigingen op drie continenten, en ook projecten in Nederland.

In Dubai zal voor het eerst de derde generatie GRT worden ingezet. Deze voertuigen kunnen 24 personen vervoeren, om de anderhalf uur moeten ze tien minuten bijladen bij een van de eindstations. 2getthere heeft ook kleinere PRT’s, een Personal Rapid Transport-model voor vier personen.

Elektrische-auto-techniek

Draaiden de eerste autonome voertuigen van 2getthere nog op lood/zuuraccu’s, nu zijn ze over op lithium batterijen zoals in elektrische en hybride auto’s. Voor de vormgeving werd een beroep gedaan op carrossier Zagato, vooral bekend van auto’s.
Het geleidingssysteem werkt op sensoren (wieltoerental, stuurhoek, versnellingsopnemers) en magnetische bakens of een navigatie/zichtsysteem. Er wordt een voorgeprogrammeerde route gereden.

De trots van 2getthere is het zelf ontwikkelde beheersysteem TOMS, op internetbasis, waarmee de voertuigen in de gaten worden gehouden. Zodat geen begeleider of bestuurder aan boord nodig is.

Autonoom in het verkeer

De derde generatie GRT met vierwielbesturing rijdt al rond in China, en zal in Dubai zijn weg tussen het gewone verkeer moeten vinden.

De derde generatie GRT met vierwielbesturing rijdt al rond in China, en zal in Dubai zijn weg tussen het gewone verkeer moeten vinden.

Natuurlijk moeten de GRT/PRT-voertuigen obstakels op hun routes waarnemen. Daarvoor gebruiken ze LiDAR
lasersensoren, en een eigen verwerkingsprogramma van 2getthere.

Een PRT heeft een 48 volt aandrijfsysteem, 16 kWh bruikbare accuopslag, rijdt op 40 km/u kruissnelheid en kan 50 tot 75 km vooruit zonder opladen. De flink grotere GRT heeft tweemaal 18 kWh aan boord, rijdt op 400 volt met 60 km/u kruissnelheid, en beschikt over een actieradius van 50 km.

Om tussen het reguliere verkeer veilig autonoom te kunnen rijden, werkt 2getthere aan een systeem waarin radar, LiDAR, 3D-camera en ultrasoonsensoren samenwerken. Eigenlijk niets anders dus dan wat autofabrikanten ontwikkelen voor ‘level 5’ volledig autonoom rijden.

De toekomst?

Maar, zegt 2getthere in een whitepaper, met autonome auto’s los je de verkeersdrukte in de stad nog niet op. Die kan zelfs erger worden, als autonome auto’s na aflevering van hun berijder op het werk weer de weg op gaan, naar parkeerplaatsen aan de stadsrand.

Je zult gedeeld vervoer moeten hebben voor minder voertuigen op de weg. Maar wel kleinschalig, zo individueel mogelijk. En autonoom, een voertuig zonder bestuurder, is goedkoper. Zoiets als de PRT’s en GRT’s van 2getthere dus.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels