artikel

De toekomst in vijf vragen aan: BMW Nederland

Ondernemen 3485

Overal zingt het rond, we moeten anders omgaan met mobiliteit. Vanwege klimaat en milieu, zeker ook om groeiende mobiliteit gaande te houden. Alles wordt anders, elektrisch en autonoom, autobezit wordt autogebruik. Zo snel mogelijk, binnen tien tot vijftien jaar. Hoe moet het autobedrijf hierin mee veranderen? Aan het woord is BMW Nederland.

De toekomst in vijf vragen aan: BMW Nederland
Mobiliteit van de toekomst: meer OV, meer fietsen, meer auto op afroep, meer elektrische aandrijving? Wanneer is het zo ver, en hoe past het autobedrijf daar dan nog in?

We legden vijf vragen voor aan auto-importeurs, opleiders en de Bovag. Wat verandert er de komende tien jaar in de mobiliteit? Welke toekomst heeft EV? Welke mogelijkheden biedt de connected auto het autobedrijf? Welke belangrijke veranderingen voorzie je voor de komende vijf jaar voor de ondernemer? De antwoorden staan gepubliceerd in de onlangs verschenen AMT Ondernemen met het thema ‘Nieuwe Mobiliteit’. De komende weken publiceren we de binnengekomen antwoorden met vandaag: Andrew Mason, Product Communications Manager bij BMW Nederland.

BMW: heel erg connected

Vaak hoor je: “De komende 10 jaar verandert er meer in de mobiliteit dan de afgelopen 100 jaar.” Welke veranderingen mogen we verwachten?

BMW neemt haar ACES strategie als leidraad voor de toekomst die Automated, Connected, Electrified and Shared zal zijn. De BMW iNext wordt in 2021 de eerste level 3 à 4 autonome BMW. Autonoom rijden zal zich in de komende jaren verder ontwikkelen, maar een BMW zal altijd de mogelijkheid bieden om zelf te sturen.
Vanaf 2016 is elke nieuwe BMW connected. De BMW Connected diensten zullen een steeds grotere rol spelen in het businessmodel. BMW Group heeft nu 30 miljoen klanten met de connected diensten, in de toekomst streeft ze naar 100 miljoen. Tot slot zal bij BMW Group autodelen een vlucht nemen door uitbreiding van DriveNow in diverse steden wereldwijd. DriveNow bewijst dat met autodelen geld kan worden verdiend en het businessmodel wordt met een toenemende vraag alleen maar interessanter.

 

Elektrische aandrijving staat volop in de belangstelling. Welke toekomst heeft de EV? Wat is het marktaandeel van de EV over 5 jaar? En over 10 jaar?

BMW Group blijft volop inzetten op elektrische mobiliteit. Dit jaar is het doel om wereldwijd 100.000 BMW i / iPerformance auto’s te verkopen. In 2019 volgt de MINI BEV en in 2020 de X3 BEV. In 2021 brengt BMW de elektrische iNEXT op de markt, en na 2020 ook elektrische auto’s met een brandstofcel. Naar verwachting zal over tien jaar 15 tot 25% van de afzet bestaan uit hybride en elektrische modellen.

Middels BMW Cardata kunnen berijders al zelf kiezen welke data ze delen

Moderne auto’s zijn connected. Welke voordelen biedt dat de automobilist? Welke mogelijkheden biedt dat het autobedrijf? Ontwikkelt zich een strijd om de data, en hoe verloopt die?

“Met ConnectedDrive loopt BMW al lang vooruit op de concurrentie”, zegt Andrew Mason, Product Communications Manager BMW. ConnectedDrive omvat alle systemen die een BMW met de buitenwereld verbinden: de Services & Apps (zoals Personal Assistant, weersverwachting, enz.) en de (rij)assistentiesystemen. Met het recent ontwikkelde Open Mobility Cloud wordt de auto nog beter in de digitale omgeving van zijn bestuurder geïntegreerd via de BMW Connected App. Bijvoorbeeld waarschuwt die tien minuten voor een afspraak, het iDrive navigatiesysteem neemt automatisch de bestemming over bij het instappen.

BMW Group introduceert met BMW CarData een service waarmee automobilisten zelf bepalen hoe zij hun data delen. Rijders kunnen geld besparen dankzij gepersonaliseerde verzekeringspremies, profiteren van snellere servicebeurten, of gebruik maken van gepersonaliseerde infotainment. Na registratie via het ConnectedDrive-portaal zijn er geen bijkomende kosten voor BMW CarData.

Ook garages, verzekeringsmaatschappijen en fleetmanagers kunnen zich registreren. Als klanten gebruik willen maken van een specifieke service en toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens, ontvangen de partijen de gecodeerde data via het beveiligde netwerk van BMW. Het serviceprogramma is inmiddels geïntroduceerd in Duitsland, andere landen volgen spoedig.

Wat zijn de twee belangrijkste veranderingen voor ondernemers in het autobedrijf (dealer en universeel) voor de komende vijf jaar?

Het gedrag van klanten verandert en er komen nieuwe vormen van mobiliteit. Er ontstaan nieuwe rollen naast de verkoper, zoals een ‘greeter’ bij binnenkomst en medewerkers die de klant louter informeren. BMW introduceerde in 2012 een Product Genius in de showroom, die alles weet over de producten, maar geen verkoopdoelstelling heeft. Inmiddels werken er 33 bij Nederlandse BMW dealers en 3600 wereldwijd. Uit klantenreacties blijkt hoge waardering voor de Product Geniuses.

 

Welke drie tips heb je voor ondernemers van het dealer en universele autobedrijf?

Het showroombezoek neemt af omdat de eerste oriëntatie op internet plaatsvindt. In 2005 waren er gemiddeld vier dealerbezoeken voordat men een auto kocht, tien jaar later daalde dat tot gemiddeld 1,4. De eerste indruk in de showroom is dus meer dan ooit bepalend.
• Zorg daarom voor een optimale merkbeleving;
• Neem mensen aan die met de behoeften van de klant mee willen veranderen;
• Zorg dat online alles klopt, van de informatie tijdens oriëntatie tot het online plannen van werkplaatsbezoek.

Reageer op dit artikel