artikel

Autobedrijf moet innoveren, hoe doe je dat?

Ondernemen

AirBNB, Uber en 3D-printen. De technische mogelijkheden zijn enorm. Dat autonoom autorijden geen toekomstmuziek is bewijst Google. En hebben we nog wel een centrale bank nodig, als je ook met Bitcoins kunt betalen? Welke gevolgen hebben die innovaties voor het autobedrijf en wat kun je zelf doen om mee te veranderen?

Autobedrijf moet innoveren, hoe doe je dat?

“De wereld om ons heen verandert, branche-organisatie Bovag verandert mee”, zijn de openingswoorden van Peter Niesink, algemeen directeur Bovag, op het Bovag Innovatie Seminar. Hoe doet Bovag dat? Met het Bovag Innovatielab volgt de branche-organisatie ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, retail en consument. Het doel is om veranderingen in vroeg stadium te signaleren. Zo kunnen Bovag-bedrijven daar op tijd op inspelen. Een groot deel van de interactie vindt online plaats. Zo’n 150 leden namen deel aan het offline Innovatie Seminar in Amersfoort.

Print je onderdelen

Trendwatcher Ronald van den Hoff kijkt naar de veranderingen in de maatschappij: “Innoveren betekent naar buiten kijken. Daar zie je dat we in een revolutie zitten. Alles verandert, of het nou om het reserveren van een taxi of hotelkamer gaat. Of om het bestellen van onderdelen. 3D-printers staan nog in de kinderschoenen. Vergelijk een computer van 20 jaar geleden met een smartphone van nu. Via een netwerk van 3D-printers is het nu al mogelijk om lokaal producten te produceren. Dat heeft gevolgen voor de transportsector. Want waarom zou je een onderdeel vanuit China naar Nederland versturen als je het hier kunt (laten) printen?

“Verhuur je werkplaats”

Een andere belangrijke ontwikkeling is de deeleconomie. Mensen willen van A naar B, maar daarvoor hoef je zelf geen auto te bezitten. Heb je wel een auto? Dan kun je er geld mee verdienen door ‘m te verhuren via bijvoorbeeld Snappcar. Waarom openen autobedrijven hun werkplaats niet op zaterdag en zondag, zodat hobbyisten zelf kunnen sleutelen? Maak gebruik van die capaciteit.”

Heeft elk huishouden een auto nodig?

Ook Daan Weddephol ziet mogelijkheden in de deeleconomie. Hij richtte een paar jaar geleden Peerby.com op. “Moet elk huishouden over een eigen grasmaaier of auto beschikken? Wat je maar een paar keer per jaar nodig hebt, kun je ook van je buren lenen. Maar dan moet je wel weten wat ze hebben. Via Peerby verbinden we mensen. Inmiddels wordt 80% van alle verzoeken binnen een half uur door een buurtgenoot positief beantwoord.”
Op de website komen geregeld leenverzoeken voor auto’s voorbij. Maar hebben particulieren in de toekomst nog wel een eigen auto? “De autonome auto brengt je van A naar B. Ga je de hele dag parkeergeld betalen om je vervolgens weer terug te laten rijden? Het is veel slimmer om een auto on demand te hebben”, zegt Weddepohl.

Interactief meedenken

De voorbeelden van Van den Hoff en Weddepohl zijn duidelijk, maar wat kun je daar als autobedrijf mee? Niels Hansen, manager Bovag-fietsbedrijven, geeft uitleg over het Innovatielab: “Op www.bovaghuis.nl/innovatielab kun je inloggen met je Bovag-gegevens. Dan kun je inspiratiekaarten bekijken of innovatieve ideeën die je tegenkomt met anderen delen. Elke kaart biedt de mogelijkheid om te reageren. Verder kun je kanskaarten bekijken en over nieuwe en innovatieve concepten discussiëren. Zie je er toekomst in? Dan geeft je dat aan en wellicht wordt het idee tijdens een van de offline labbijeenkomsten besproken en praktisch uitgewerkt. Zorg voor interactie en blijf op de hoogte, zodat jij klaar bent voor de toekomst.”

Bekijk een impressie van het Bovag Innovatie Seminar:

Reageer op dit artikel