artikel

Wat bepaalt het trekgewicht? (1998-11)

Ondernemen

Mijn vraag betreft de verschillen die bestaan in de opgave van het maximum te trekken gewicht voor een bepaald type auto. Zo geeft Renault voor de Kangoo de volgende maximum aanhangergewichten op (beremd). De Kangoo 1.2 mag 1150 kg aan de kogel en de Kangoo 1. 4 ‘slechts’ 950 kg. Navraag leverde mij op dat de 1.4 motor anders geconstrueerd is dan de 1. 2 en dat bij eerstgenoemde versie een hoger aanhangergewicht problemen met de koeling kan opleveren. Een grotere radiateur zou niet de oplossing zijn. Mijn vraag is dan, wat wel? En is het dan mogelijk om bij de RDW een nieuw kenteken met een hoger trekgewicht aan te vragen?

De massa die staat aangegeven op het kenteken is volgens opgave van de autofabrikant. Bij de typegoedkeuring volgens Europese normering worden bij het te testen voertuig meer dan veertig vellen specificaties aangeleverd, die door de erkende keuringsinstantie (de RDW is in Europa een zeer vooraanstaande) worden gecontroleerd.

Het behelst hier administratieve en technische controles. De keuringsinstantie bepaalt dus niet of een auto 950 of 2950 kg kan trekken. Er wordt alleen getest of de betreffende auto het door de fabrikant aangegeven aanhangergewicht aan kan.

De autofabrikant heeft zo zijn redenen om een bepaald type auto toch een naar inzicht van de gebruiker laag aanhangergewicht mee te geven. Dit is afhankelijk van een complex van (technische) factoren. Naast de motorconstructie (vermogen, koppel, capaciteit van het koelsysteem), heeft dat duidelijk te maken met de constructie (stijfheid) van het onderstel, de krachten die de transmissie kan verwerken en niet in het minst de capaciteit van de remmen. De handrem maakt hiervan ook onderdeel uit (hellingproef) en ook hoe de auto reageert op de oplooprem van de aanhanger.

Het aanpassen van het trekgewicht door wijziging van het kenteken is in de praktijk niet mogelijk, omdat dit is voorbehouden aan de fabrikanten, en dan niet anders dan na een hernieuwde procedure typegoedkeuring volgens ECE voorschriften.

Reageer op dit artikel