nieuws

Nooit meer dieselgate?

Management 1814

Begin april keurde het Europees Parlement het eindrapport goed van de dieselgate enquêtecommissie, die ze zelf eind 2016 instelde. Niet alleen dat, ook de aanbevelingen die eruit volgen zijn aangenomen. En ook maar gauw een voorstel voor een nieuwe typekeuringsregeling, waaraan al werd gewerkt. Het zou de hele autobranche raken, als dit Europese wet wordt.

Nooit meer dieselgate?
Wat begon als Volkswagen’s dieselgate kan tot een totale herziening van de emissieregelgeving leiden, zo wil het Europees parlement. (foto Volkswagen) 

Sjoemelen zoals in dieselgate kan niet meer, is de bedoeling. Er komt strenge controle op emissie-eisen zowel bij als na de typekeuring. Wie nog sjoemelt riskeert zeer hoge kosten. Dat zou vooral autofabrikanten treffen, terwijl kopers van sjoemelauto’s gecompenseerd zouden worden.

De teugels moeten flink aangetrokken worden, vindt het Europarlement, nog verder dan nu al geregeld is. Euro 7-eisen moeten uiterlijk in 2025 op stapel worden gezet. De ’conformiteitsfactor’ marge boven Euro 6-niveau bij de RDE test op NOx-uitstoot moet snel naar nul.

Alleen moet de Europese ministerraad eind mei met dit alles nog wel instemmen. Daarna is de Europese Commissie aan zet, om de parlementaire wensen uit te werken tot regels voor Europa.

Vanaf 2035 alle auto’s tot 3.500 kg GVW nul-emissie, staat in het voorstel

Macht autofabrikanten fors minder

De wensen voor nieuwe regels zijn zeer omvangrijk. Daarom gaan we ze in meerdere nieuwsberichten toelichten. De manier waarop nieuwe autotypen een goedkeuring krijgen moet veranderen, de eisen van die keuring veranderen. De controle op in gebruik zijnde auto’s verandert. En ook de toegang tot technische informatie voor merkonafhankelijke autobedrijven.

Kortom, de beuk gaat erin. Vanaf de manier waarop Europese eisen voor emissie en veiligheid worden uitgewerkt. Dit gebeurt in technische commissies, waarin autofabrikanten veel minder invloed moeten krijgen. Meer centrale Europese controle moet zorgen dat landen niet hun eigen auto-industrie kunnen beschermen door regels tijdens en na hun uitwerking te verslappen.

Bij voorbaat moet toegevoegd worden dat de uitkomst van deze verlangde revolutie vrijwel zeker bij lange na niet zo ingrijpend zal worden. Het Europees Parlement heeft nu een niet-bindende wensenlijst ingediend, met het verzoek of de Europese Commissie ermee aan de slag wil. Die stelt de regels op, waar de Europese Raad van ministers dan nog zijn zegje over moet doen, voordat nieuwe regels geldig worden.

Iedereen wist van dieselgate

Het rapport van de enquêtecommissie over dieselgate is pas na de stemming in het parlement online verschenen. De grote lijnen: niet alleen Volkswagen sjoemelde, maar haast iedereen. Vooral Europese en nationale autoriteiten worden fors te kijk gezet, dat ze het hebben laten gebeuren.

Iedereen wist er al jaren van, er waren onderzoeksrapporten, maar niemand deed iets. Niet de Europese Commissie, die zijn eigen regels had moeten handhaven. En geen enkele landsregering, die had moeten controleren en corrigeren. Meer dan autofabrikanten en toeleveranciers wilden Europese en nationale autoriteiten in deze zaak erg weinig vertellen en heel veel geheim verklaren.

Daarom wil het Europarlement veel meer gegevens verplicht openbaar maken. Een heel klein voorbeeld is dat (nieuwe) auto’s behalve een CO2-label ook een NOx-label moesten krijgen, misschien ook wel voor fijnstof. Zodat de koper kan zien hoe vervuilend een auto is die hij wil kiezen.

Een wens van de enquêtecommissie is dat bij dit soort onderzoeken verplicht wordt getuigenis af te leggen, voor wie door zo’n commissie wordt opgeroepen. Dat was nu pijnlijk duidelijk nog niet zo.

Geen geheime programmatuur meer voor emissieregeling

VS en trucks als voorbeeld

De oorzaak van het sjoemelen ligt in eerste instantie bij te slappe regelgeving, meent de enquêtecommissie. Dat komt doordat (Europees) industriebeleid en milieubeleid elkaar doorkruisen. In klare taal, om de economisch belangrijke autobranche te ontzien werden milieueisen verzwakt en bovendien nauwelijks gecontroleerd.

Vandaar dat de commissie aanraadt één Eurocommissaris geheel verantwoordelijk te maken voor luchtkwaliteit. In plaats van dat commissarissen voor industrie, milieu, transport en interne markt zich allen bemoeien met emissieregels voor automakers.

Waarom moeten truckbouwers wel inzicht geven in de strategie van hun Euro 6-emissieregeling, dus onthullen hoe hun software werkt, maar houden autobouwers dat geheim? Waarom zijn er in de VS wel controles achteraf op auto’s in gebruik, of ze voldoen aan de voor hen opgegeven norm, maar in Europa niet? Waarom kunnen Europese diesels in de VS voldoen aan dezelfde normen als benzinemodellen, maar hier niet?

Dat moet anders, is het Europarlement eens met zijn enquêtecommissie.

 Technische kennis ontwikkelen

Voor auto’s die permanent onder Euro 6 uitlaatkwaliteit draaien zou een berg werk aan motoraanpassing nodig worden. Of is het dan goedkoper meteen op elektrisch om te schakelen? (foto Renault) 

Voor auto’s die permanent onder Euro 6 uitlaatkwaliteit draaien zou een berg werk aan motoraanpassing nodig worden. Of is het dan goedkoper meteen op elektrisch om te schakelen? (foto Renault)

Als dat allemaal doorgaat, komt de auto-industrie voor enorme uitdagingen te staan. Al zijn gelijke normen voor benzine- en dieselmotor, net als in de VS, op zich technisch haalbaar. Alle nieuwe diesels hebben toch al een SCR-katalysator om NOx te reduceren. En een roetfilter, waarmee ze schoner kunnen zijn dan direct ingespoten benzinemotoren zonder filter.

Maar om te zorgen dat alle (nieuwe) motoren ook in het verkeer altijd binnen de Euro 6-norm draaien, daarvoor moeten zo te zien haast alle motorstuurprogramma’s volledig herschreven worden. Prestaties en verbruik veranderen daarbij, er zullen ook mechanische wijzigingen nodig zijn.

Op dat soort dingen wijzen experts van autoconcerns in technische commissies die Europese regels voorbereiden. “Een diesel produceert nu eenmaal meer NOx dan een benzinemotor, daar moet je ruimte voor laten. Op de weg zijn emissies nu eenmaal hoger dan bij een laboratoriumtest, dus hebben we een extra marge nodig bij de RDE-test. U kunt niet verwachten dat we de geheimen van onze motorsturing openbaren zodat onze concurrentie kan meelezen.”

En zo meer argumenten waarom eisen technisch onmogelijk zijn, of auto’s veel te duur maken, of deugdelijke testmethoden ontbreken. Daarom zou de Europese Commissie zelf veel meer technische kennis moeten verwerven, zodat ze weten wat mogelijk en realiseerbaar is. Als autotechnici vragen we ons dan af of het parlement enig idee heeft over hoeveel kennis we het hier hebben?

Chiptuning geheel verbieden

Sommige dingen zijn simpeler aan te pakken. Neem het voorstel om chiptuning geheel te verbieden, ook als daar geen emissiegrenzen mee worden doorbroken. Wordt hier vervolgd, welke maatregelen nog meer in het wensenlijstje staan.

Update: Lees deel twee waarin het gaat over de emissie-eisen en wat het Europees Parlement wil doorvoeren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels