nieuws

Hoe ervaren autotechnici de werkdruk?

Management 521

De werkdruk van autotechnici is gemiddeld, zo blijkt uit een onderzoek dat het CBS gisteren presenteerde. Van de meest voorkomende beroepen is de werkdruk zoals mensen die zelf ervaren in kaart gebracht. Op een schaal van 1 tot 4 scoren autotechnici 2,4, dat is gelijk aan het gemiddelde van alle beroepen. Toch is het vaak rennen en vliegen in de werkplaats. Hoe ga je om met een hoge werkdruk?

Hoe ervaren autotechnici de werkdruk?
De werkdruk van autotechnici is gemiddeld.

“Koks, artsen, juristen en managers in de zakelijke dienstverlening ervaren in Nederland de hoogste werkdruk. Koks vinden dat ze heel snel moeten werken, terwijl artsen, juristen en managers vooral aangeven dat ze heel veel werk moeten doen”, schrijft het CBS. Onderaan de lijst staan onder meer machinemonteurs, tuinders en kwekers, chauffeurs en beveiligers. Autotechnici staan in het midden van de lijst.

Ups and downs

Op AMT Facebook vroegen we hoe AMT-lezers de werkdruk ervaren. Autotechnici werken door de kloktijden vaak ook onder hoge werkdruk. En bijvoorbeeld tijdens de zomer- en winterbandenwissels is er heel veel werk. Bij Emiel Plomp heeft de werkdruk “Ups-and-downs”, schrijft hij op Facebook. Verschillende lezers twijfelen aan de CBS-cijfers. “Dan zijn ze zeker niet bij ons geweest”, “Wie hebben ze ondervraagd? Degene die in het magazijn zitten zeker” en “Bij ons is het gekkenhuis”, zijn enkele reacties.

Kritischer en minder tijd

Waardoor ervaren sommige autotechnici een hoge werkdruk? Jeffrey Langerak heeft een verklaring: “Klanten zijn kritischer dan vroeger, ze kunnen de auto maar een paar uurtjes missen en willen er vaak op wachten. Dat geeft meer druk omdat je alles in 2 uur moet doen in plaats van in 8 uur.”

Receptionist helpt

Last van een (te) hoge werkdruk? Jan Potze geeft advies: “Werkdruk valt of staat met een goede receptionist. Als die de planning goed voor elkaar heeft en de klachten van de klant goed over weet te brengen heb je de eerste slag gewonnen. De tweede slag is als het magazijn de goede onderdelen levert. Als dan je werkgever ook een beetje menselijk is en niet aan de strop van de importeur hangt is het goed te doen.” Andere AMT-lezers zijn het blijkbaar met hem eens, want zijn bericht krijgt verschillende ‘likes’.

Wanneer is een receptionist een goede receptionist? In AMT Ondernemen, die in juni verschijnt, gaan we daar op in. En heb je nu last van een te hoge werkdruk? Bedenk dan dat dat helemaal niet erg is, mits je op tijd een stapje terug neemt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels