nieuws

AMT-onthult: Renault sjoemelt met de prijzen!

Management 6840

Afleveringskosten, sinds 1 november moeten ze in de geadverteerde prijs zitten. Ze zijn namelijk ‘onvermijdbaar’. Maar hoe zit dat eigenlijk met de batterijhuur bij een elektrische Renault Zoe? Die kosten zijn toch ook onvermijdbaar? En toch adverteert Renault met de kale autoprijs. Mag dat? AMT zoekt het uit!

AMT-onthult: Renault sjoemelt met de prijzen!
De kekke Renault Zoe rijd je al vanaf € 22.180,-. Een vanafprijs inclusief onvermijdbare kosten. Maar… is dat wel zo? Nee, ontdekten we.

Vraagje, wat kost nou eigenlijk een Renault Zoe? Even kijken op www.Renault.nl en daar is het antwoord: ‘Vanaf €  22.180’, meldt de site onder een flitsende foto van de Zoe. En, heel goed, er staat bij: ‘De vanafprijs is een consumentenadviesprijs inclusief onvermijdbare kosten’.

Oneerlijke handelspraktijken

Dat woord ‘onvermijdbaar’ komt van de ACM, de Autoriteit Consument en Markt. Het is aan die ACM om handhavend op te treden tegen inbreuken op de Prijzenwet en de Wet oneerlijke handelspraktijken. En als je onvermijdbare kosten niet vermeld, maak je je schuldig aan zo’n inbreuk. Voor de zekerheid nog even een blik op ACM.nl: ‘Dat betekent dat alle kosten die een consument verplicht moet maken voordat hij met de auto weg kan rijden in de prijs moeten zijn opgenomen’.

De instapversie van de Zoe kost geen € 22.180 maar € 22.490. Ach, oude prijs versus nieuwe prijs, beetje ongelukkig. (klik op de foto voor groot formaat)

Batterij zit erbij

Helder, terug naar Renault.nl. We klikken op ‘Brochures’ en dan op ‘Zoe Prijslijst bekijken’. Hé, da’s vreemd, nu kost de Zoe ineens: ‘vanaf:  € 22.490’. Dag 380 euro! Maar er is ook goed nieuws. Onder het kopje ‘Z.E. Specifieke uitrusting’ zien we namelijk: ‘Batterij met 22 kWh capaciteit en 240 km NEDC range’. Nou ja ‘nieuws’, eigenlijk wisten we al dat die batterij erbij zat, er waren immers geen onvermijdbare kosten…, toch?

Het staat er duidelijk: de batterij met 22 kWh hoort bij de ‘Z.E. specifieke uitrusting’. (klik op de foto voor groot formaat)

Oh nee, batterij zit er niet bij

Toch nog even verder klikken door de prijslijst. We kunnen ook voor een grotere batterij kiezen of voor een luxere uitvoering. Logisch. Maar bij de volgende klik wacht een nieuwe verrassing: ‘Versieprijzen Zoe Batterijhuur’?! Er komt afhankelijk van het nog jaarkilometrage nog een bedrag van 59 tot 109 euro per maand bij. Voor een batterij die tot de standaarduitrusting behoort!

Hé, maar wat is dit, batterijhuur? Komt er € 59 tot € 109 per maand bij? Maar die € 22.180 of € 22.490 was toch: ‘inclusief onvermijdbare kosten’. (klik op de foto voor groot formaat)

‘Afleveringskosten’: € 10.000

De batterij kopen kan ook. Dan wordt die € 22.490 (of eigenlijk € 22.180) maar liefst € 30.390! Oef, dat is wat anders dan een paar honderd euro afleveringskosten. Even vragen aan Renault hoe dat zit: “Ja, dat is inderdaad een beetje krom”, zegt een woordvoerder. Maar voor een officieel antwoord: “Graag even een mailtje met de vragen”.

De batterij kopen kan ook. Voor zo’n € 10.000 krijg je een batterij die ook al in de ‘Z.E. Specifieke uitrusting’ zit, net als bijvoorbeeld de ‘Michelin Energy EV banden met ultra lage rolweerstand’. Die zat dus al in die € 22.180 of die € 22.490! Oneerlijke handelspraktijken? De ACM vindt van wel. (klik op de foto voor groot formaat)

Oude prijs

Geen probleem. En er komt nog antwoord ook. Tenminste, op de eerste vraag: “De prijs op de website is nog de ‘oude’ prijs. De brochure vermeldt de prijzen vanaf april 2017. De prijs op de website wordt spoedig aangepast.” Juist, en het is nog geen april, dus die 380 euro kunnen we nog in de zak houden, als we snel zijn…

ACM geeft wél antwoord

Maar dan die (huur)kosten van de batterij. Op de vraag of die onvermijdbaar zijn, en of deze manier van adverteren is toegestaan volgens de ACM, komt geen antwoord. Geen punt, dan stellen we die vraag toch aan de ACM. Daar krijgen we wél antwoord: “Het lijkt het erop dat Renault de prijs van deze auto niet juist vermeldt voor wat betreft de huur van de batterij.”

Onvermijdbaar!

En dus gaat de ACM handhaven: “Wij zullen Renault hierop aanspreken. Dit zal concreet betekenen dat Renault de prijs moet aanpassen. Om het correct te doen, zal Renault de prijs van deze auto moeten vermelden inclusief de kosten van de batterij. Deze zijn namelijk onvermijdbaar. Renault kan er ook voor kiezen de prijs exclusief de batterij te vermelden, maar dan moet het bedrijf direct daarbij ook de prijs van de huur van die batterij vermelden plus de periode waarover deze prijs moet worden betaald. Niet zoals nu gebeurt, namelijk pas laat in de car configurator en laat in de prijslijst”.

Graag gedaan

Wow, zo’n telefoontje heeft gevolgen. Sorry Renault. Maar eh…, graag gedaan automobilist. En: graag gedaan autobedrijf dat zich keurig aan de ACM-regeltjes houdt!

Update: reactie Renault

Een dag na publicatie van dit bericht reageerde Directeur PR en Communicatie van Renault Nederland Janet Richter: “Renault hecht er groot belang aan transparant naar de consument te communiceren. In dat kader volgt Renault altijd de aanbevelingen van de ACM en/of de wetgever.”

En dat gaat Renault ook in dit geval doen: “Indien de wetgever besluit dat in communicatie de abonnementskosten voor de batterij in de consumentenadviesprijs van de Renault ZOE opgenomen moeten worden, volgt Renault deze wetgeving uiteraard op en zal het de kosten voor de batterijhuur standaard integreren in de consumentenadviesprijs.”

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels