nieuws

Liveblog Auto Prof – AMT Live: Updates vanuit Evenementenhal Gorinchem

Home 3955

We tellen af naar dag twee van Autoprof-AMT-Live! De AMT-redactie staat te popelen. Wat is er te beleven in de Kennistheaters? Welke flitsende presentaties geven de AMT-partners? Nieuws, updates en de heetste roddels vanaf de beursvloer. Mis niks en volg deze blog! Vanaf een uur of vier gaan we los.

Liveblog Auto Prof – AMT Live: Updates vanuit Evenementenhal Gorinchem

Kom je zelf naar Auto Prof – AMT Live? Laat het ons weten via onze Facebookpagina. En natuurlijk ben je van harte welkom in het AMT Café. Je vindt het op de mooiste plek op de vloer, midden tussen de vier Kennistheaters. Tot in Gorinchem!


2 februari – 10.20 uur

AMT Black-box antwoorden en extra prijsvraag

Hoeveel bierviltjes zitten in de glazen kubus? Laat het ons weten en win alsnog een mooie prijs.

Tijdens drie dagen Auto Prof – AMT Live braken heel wat bezoekers zich het hoofd over welke vijf auto-onderdelen AMT in die vijf zwarte dozen had gestopt. En natuurlijk werd er volop gevoeld, geraden, overlegd en ons nog eens lief aangekeken of we misschien een tip wilden geven. Elke deelnemer die alle vijf goed heeft opgeschreven op het bierviltje maakt kans op het winnen van de hoofdprijs, de iPad Mini. Hieronder doen we alvast uit de doeken welke vijf onderdelen in de vijf Black-boxen zaten. Ben je niet een van de kanshebbbers op de iPad? Tijdens het maken van de foto ontstond het idee voor een bonusvraag. Hoeveel ingevulde bierviltjes zitten in de glazen kubus? Laat het ons weten via het bericht op Facebook en dan maak je alsnog kans op een mooie prijs.

De antwoorden

In de Black-boxen zaten de volgende onderdelen:
1) BSI Citroën
2) Sleutellezer BMW
3) Stationaire stelmotor
4) Geleidebus druklager
5) Sproeier

 

 


1 februari 18.00 uur

Nog een paar uur om kennis te tanken

Je hebt nog tot 22.00 uur om de Auto Prof – AMT Live te bezoeken bij Evenementenhal Gorinchem. De laatste Kennissessieronde start om 19.30 uur met daarin:

Vredestein: Bandenklachten. Hoe ga je hier mee om?

Denso: Alles wat je moet weten over compressorolie

Rocar-Tec: Diagnosestellen 3.0

Automotive Academy: APK en TPMS


1 februari 10.30 uur

ACtronics helpt bij diagnose aan een Ford en een Citroën

Even terug naar gisteravond. Namens ACtronics assisteren Rogier Henzel en Bart Heimerink bij de oplossing van storingen aan een Ford Focus II  met 1.8 Duratec (Q7DA) uit 2007 en een Citroën C3 1.1 (HFX) uit 2003.

Ford Focus reageert niet op het gaspedaal.

Revisie lukt niet altijd

Eerst de Focus. Die reageert niet meer op het gaspedaal. Foutcodes P0607 en P2110 zijn opgeslagen. Die laatste verwijst naar het gasklephuis, dus dat vervangt het autobedrijf. Zonder resultaat. Daarna komt ook de kabelboom ernaartoe aan de beurt, maar ook dat geeft geen verbetering. Deze klacht plus foutcodes staat in de catalogus van ACtronics. Het probleem is een defecte BGA (Ball Grid Array) in de ECU. ACtronics kan die ECU reviseren, maar dat is niet eenvoudig. Onder die BDA-processor zitten 388 minuscule soldeerpuntjes. Die losmaken en weer vastmaken onder de nieuwe processor vraagt een hightech revisieproces. “En het gaat ook niet altijd goed”, weet Henzel. Soms moeten we berichten dat de ECU helaas niet meer te reviseren is. In dit geval gelukkig niet. De revisie slaagt en de Focus rijdt weer als vanouds.

Is het wel de ECU?

Ook bij de Citroën heeft het autobedrijf al het nodige gedaan voor het de ECU met foutcodes P0261, P0202, P0203 (injectoren) en P0135 (lambdasonde) naar ACtronics stuurt. Zo is ondermeer al de brandstofpomp vervangen. Zonder resultaat: De auto blijft uitvallen tijdens het rijden en slaat dan niet meer aan. Daar aangekomen doet de ECU op de testbank alles wat hij moet doen. Hij stuurt netjes de injectoren aan en de foutcodes komen niet terug. Dus adviseert het ACtronics het autobedrijf om de BSM te controleren. Dat is het knooppunt van verbindingen bij de accubak waar ook de zekeringenkast op zit. Daar blijkt vocht inderdaad voor oxidatieschade gezorgd te hebben. Met een nieuwe BSM blijkt het probleem opgelost.

Probleem met de C3. Is de ECU de boosdoener?

Nee, het is oxidatie in de BSM.

 

 100 gezonde delen per dag

Kortom het autobedrijf bood een prima werkende ECU ter revisie aan bij ACtronics. “Dat gebeurt vaak”, weet henzel. “Iedere dag krijgen wij zo’n 325 elektronische onderdelen binnen. 31% daarvan is niet defect.” Net als bij de C3 helpt ACtronics in die gevallen bij de zoektocht naar de storing. Maar toch jammer van het heen en weer gestuur van onderdelen. “Luister naar de klant, wat is de klacht precies, wanneer treedt die op? En voeg daar een goede diagnose aan toe”, adviseert Henzel.


 

31 januari 18.15 uur

Wat kan het autobedrijf met social media?

Jeroen van de Broek is mede-eigenaar van CRM Automotive. Hij vraagt de auto-ondernemers in zijn kennissessie of ze actief zijn op social media. Facebook, Linked-in, Twitter, Instagram, Snapchat… Dat blijkt tegen te vallen. “Geen tijd voor”, is het belangrijkste argument. En vaak is dat ook de reden om de website te verwaarlozen.

Behalve tijd speelt natuurlijk onbekendheid een belangrijke rol. Wat moet je dan communiceren op FB of die andere platformen? En: Wat wil je ermee bereiken? Wil je je doelgroep vertellen dat je de beste service levert? Of dat je razendsnel bent? Of misschien wel dat je specialist bent in bepaalde auto’s of bepaalde reparaties? “Kan allemaal, het gaat erom dat je goed verhaal hebt.”

 

Wat moet je schrijven? Goede content voldoet aan drie voorwaarden…

Naast je eigen verhaal is dat van je klanten nog veel belangrijker. Maar hoe krijg je positieve reviews? En hoe ga je om met negatieve. Van de Broek ligt een tipje van de sluier op. en voor wie er echt mee aan de slag wil heeft hij een goed advies: “Neem deel aan grip op je autobedrijf!

 


31 januari 17.20 uur

Mooie kennissessie van John Phillips van GMTO. Welke problematiek kom je in de werkplaats tegen en wat zijn de oplossingen? GMTO ondersteunt autobedrijven door training, technische ondersteuning van de helpdesk, GMTO Connect en Pass Thru. Hij test ook nog even je kennis…

Volvo C30 uit 2007 geeft foutcode CFFF. Hoe los je dit op? GMTO legt uit. Kennissessie gemist? Geen nood, morgen om 16.30 uur vertelt John je de oplossing.

 


31 januari – 14.24 uur

We maken ons op voor dag twee

Om drie uur gaan de poorten van Auto Prof – AMT Live open voor dag 2. Hoe laat mogen we jou verwelkomen? Wij staan klaar in het AMT Café. Die vind je natuurlijk tussen de vier kennistheaters. Kom je na een kennissessie even bij ons een drankje doen en napraten?

We dagen je in ons AMT Café uit met onze ‘Black Box’ actie. Raad jij de onderdelen die in de dozen verstopt zitten? Kan je zomaar een I-Pad mini opleveren.


30 januari – 21.03 uur

Kapotte band: garantie of…?

Michiel van Koeverden werkt bij Nederlands enige bandenfabrikant, Apollo Vredestein. Zijn afdeling (Tyre Information Centre) doet de ‘lastige garantiegevallen’. En dus komt het allemaal voorbij: trillingen, schokbreuk, spanningsverlies, onregelmatige slijtage. Van Koeverden toont een hele reeks defecten en gaat uitgebreid in op de oorzaken.

Echt leuk wordt het als Michiel van Koeverden aan zijn bandenstapel begint!

Eigen bandenstapel

Echt leuk wordt het als Van Koeverden aan zijn bandenstapel begint. Hij toont een band met een defect en speelt de onschuldige klant: “Heb ik nog geen week geleden bij jullie verkocht. En moet je nou kijken. Kan toch niet!. Is toch wel garantie hè?” Tja, hoe reageer je dan? Die band is inderdaad stuk, terwijl het profiel nog 8 mm diep is, zijn de de wangen bijna compleet weg. “Blijf vragen stellen”, adviseert Van Koeverden. “Wat voor voertuig? Waarvoor gebruik je het? Wat vervoer je?” En zo blijkt het uiteindelijk om een ‘gebruikersfout’ te gaan.

Wat voor voertuig zat ie onder? Een Fendt. Een wat? Een Fendt-caravan. Ah, de mover, terwijl de rem er nog op stond?

Herkansing

Morgen 19.30, Kennistheater A, gaat Michiel van Koeverden op herhaling, Mis het niet!

 

 

 

 

 


30 januari – 19.50 uur

MBS Installatiebedrijf exclusief importeur Exa

Montagebedrijf Schreurs werkte vele jaren in opdracht van enkele grote werkplaatsinrichters. Drie jaar terug gooide eigenaar Edgar Schreurs het over een andere boeg. Hij nam een stand af op de Auto Prof en groeide de jaren daarna qua standruimte én werk. Het bedrijf levert vooral werkplaatsinrichting als perslucht, olie en nu met het importeurschap van Exa ook uitlaatgasafzuiging. Edgar: “Ik wil ons leveringsprogramma telkens vernieuwen en met het importeurschap van de gerenomeerde fabrikant Exa. Meer weten? Loop langs op stand 270.

30 januari – 19.23 uur

Laatste ronde kennissessies bijna van start

De tijd vliegt op Auto Prof – AMT Live. Om half acht de laatste ronde kennissessies van vandaag. Mooie kans om nog even je kennis bij te tanken over bandenklachten, compressorolie of APK en TPMS. Of ga je toch voor Diagnosestellen 3.0?

Na de kennissessie drinken we natuurlijk graag nog even een glaasje met je. Proosten we op de 1e dag Auto Prof AMT Live….


30 januari – 17.20 uur  

Roetfilter uitbouwen is bij wet verboden, ben jij klaar voor de juiste diagnose?

Kennissessie met Autoniveau. Ford Transit met roetfilterstoring, wat nu? Trainer Wilfred van der Stokker neemt eerst kort de nieuwe wetgeving door. Roetfilter uitbouwen mag niet meer. Althans, bij diesels vanaf 2011. Bij oudere auto’s mag het nog wel. Op straffe van een 15% hogere MRB, dat dan weer wel.

DPF uitbouwen? Bij wet verboden!

Win-win-win

Diagnose stellen dus. Dat vraagt kennis, maar die doe je wel op in de kennissessie bij Automotive Academy. Uiteindelijk blijkt de 5e injector de boosdoener. Mooi, het systeem werkt weer, het milieu wordt niet onnodig belast en de klant is zelfs nog goedkoper uit dan bij uitbouw van het roetfilter. Wet of geen wet, van dat laatste moet Van der Stokker sowieso niets hebben: “Als je vuilnisbak vol zit, gooi je hem toch ook niet weg!”

Ford Transit met DPF-storing.

De 5e injector!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


30 januari – 16.17 uur

St. Duurzaam Repareren reikt DPF- Keurmerk uit aan James Autoservice

Dennis van Altena, Directeur James Autoservice ontvangt tijdens Auto Prof – AMT Live uit handen van Harry Filon van St. Duurzaam Repareren het DPF-Specialist Keurmerk.

 


30 januari – 15.55 uur

Coming soon in a kennissessie theater near you!

Over ongeveer een half uur begint de 2e ronde kennissessies hier op Auto Prof – AMT Live. Welke sessie wil jij niet missen? Die over die lastige klant door Ronald Dingerdis, die van GMTO over diagnose, updates en equipment? Of liever alles over koudemiddelen en aircoservice door Waeco of een lesje APK en roetfiltertechniek door Automotive Academy? Lastig kiezen….. #jebentalledagenwelkom!


30 januari – 15.41 uur

Veel te verdienen in het AMT-Café

Snap-on Racing stoelhoezen, I-Pad mini….

 


30 januari – 15.15 uur:

Auto Prof – AMT Live is geopend!

Het is al lekker druk. Bezoekers hebben even tijd om een rondje beursvloer te doen, voordat de eerste kennissessies om 15.30 gaan beginnen.


30 januari – 13.30 uur:

Schrijf je gratis in via AMT

Heb je nog geen toegangskaart tot Auto Prof – AMT Live? Je vraagt hem simpel aan via deze link als lezer van AMT. Na het invullen van je gegevens ontvang je je e-badge vanzelf in je e-mail.

Tot straks!


30 januari – 13.00 uur:

Welke kennissessies ga jij volgen?

Nog twee uur tot de deuren openen van Evenementenhal Gorinchem. Nog even schaven aan de stand, de laatste details in orde maken. De beste specialisten staan klaar om jou te voorzien van de meest actuele praktische vakinformatie. Hieronder zie je het schema van de Kennissessies. Tip: Kom op tijd naar de theaters, vol = vol!

Reageer op dit artikel