nieuws

Sjoemelende aircoleveranciers bestraft met € 155 miljoen boete

Home 703

Betaalde je teveel voor je auto met airco? Zou best kunnen, bij bepaalde merken, en bouwjaren van 2004 tot 2010. Er was toen kartelvorming, onderzocht de Europese Commissie. Vijf schuldige toeleveranciers krijgen boetes van in totaal 155 miljoen euro. Er wordt dus bepaald niet alleen gesjoemeld met emissietests, ook met onderdeelprijzen.

Sjoemelende aircoleveranciers bestraft met € 155 miljoen boete
Ongeoorloofde prijsafspraken bij aircosystemen kwamen aan het licht omdat Denso de Europese autoriteiten tipte. Reactie van toeleveranciers omdat autofabrikanten inkoopprijzen willen uitknijpen?

Sinds 2003 bestaat een Europese regeling tegen kartelvorming, afspraken om de markt te verdelen en de prijzen hoog te houden. In plaats van vrije concurrentie zoals de EU voorstaat. In vrijwel tien jaar werd hiervoor al 23 keer een strafregeling getroffen.

Vorig jaar bijvoorbeeld met truckfabrikanten, wat veel publiciteit kreeg wegens het boetebedrag van liefst bijna € 3 miljard in totaal. MAN verklikte toen het kartel, bij airco’s was het Denso die de zaak aan het rollen bracht.

Sinds dit jaar moet in de EU staten het indienen van claims bij wet geregeld zijn.

Schadeclaims kunnen volgen

Helemaal rechtvaardig lijkt het niet te werken. De verklikker die de Europese Commissie op het spoor zet krijgt als dank geen boete opgelegd, de andere kartelleden (concurrenten!) wel. Met 10% korting voor ieder die meewerkt aan het onderzoek.

Het ging hier om vier kartels bij bepaalde orders. Drie daarvan meldde Denso aan de Europese autoriteiten, waarmee ze € 287 miljoen boete ontliepen. Een vierde geval noemde Denso niet meteen, dat werd door Panasonic aangevoerd die zo een paar ton straf bespaarde.

Maar een regeling met de Europese Commissie is niet het hele verhaal. Benadeelde partijen kunnen dat gebruiken als waterdicht bewijs, om bij de schuldigen claims in te dienen voor hoeveel ze menen teveel betaald te hebben.

Dat is nog een lange procedure, na de bestraffing, en kan nog eens flink geld gaan kosten.

Wie, wat, wanneer?

Kartels manipuleerden zowel op kachel/airco units, compressors als radiators de prijzen. (foto Delphi, niet betrokken bij deze kartels)

Kartels manipuleerden zowel op kachel/airco units, compressors als radiators de prijzen. (foto Delphi, niet betrokken bij deze kartels)

Dit geval gaat voornamelijk om de levering van klimaatregelsystemen, met een klein deel motorkoeling onderdelen ernaast. Van 2004 tot 2009 maakten vijf leveranciers samen viermaal afspraken over grote orders.

Bestellers waren de VW-groep, Daimler, BMW, de toenmalige PAG-groep van Ford (Volvo, Jaguar, Landrover), de Nissan/Renault groep en Suzuki. Behalve de Japanse leveranciers Denso, Panasonic, Sanden en Calsonic namen het Europese Behr en Valeo deel in de afspraken.

Behr en Sanden liepen het zwaarst tegen de lamp, met boetes van ruim € 62 en € 63 miljoen tot gevolg. Denso komt er met € 322.000 vanaf.

Volgende zaak: veiligheidssystemen

Het kost allemaal wel veel tijd. Hoewel de regeling van strafvermindering in ruil voor medewerking bij onderzoek het proces sneller maakt. Sneller dan wanneer ‘Europa’ helemaal zelf illegale afspraken moet vinden en onderzoeken. In 2012 startte dit onderzoek, in 2016 onderhandeling over de zojuist vastgestelde strafmaat.

Eerder zijn al zaken behandeld over lagers, kabelbomen, stoelvulling, standkachels, en generatoren en startmotoren. Nu loopt onderzoek naar systemen voor inzittendenbeveiliging, zoals airbags en actieve gordelsystemen. Zo doet de Europese Unie ook wel goeie dingen, blijkt maar weer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels