nieuws

Voorjaarsbloei op New York Auto Show

Home

Waar blijft de lente, hoor je aan alle kanten vragen. Hij is ook in de Europese autoverkoop niet in zicht. Maar wel in de VS, toont een reeks primeurs op de autoshow van New York. Van een elektrische Mercedes tot een compleet nieuwe Jeep Cherokee. Deels wordt dit in Europa najaarsnieuws op de IAA in Frankfurt.

Voorjaarsbloei op New York Auto Show

Dat geldt niet voor de elektrische Mercedes-Benz B-klasse, lijkt het. Er is nog alleen sprake van levering in de VS, later in het jaar. Er is daar meer vertrouwen in de opkomst van elektrisch rijden. Maar mocht dat in Europa ook nog komen, dan is Mercedes er dus klaar voor.

Puur aan de stekker

De huidige B-klasse was dat eigenlijk toch al, hij heeft nog een verhoogde bodem die in de sportievere A-klasse werd weggelaten. Onder die bodem past mooi een accupakket, hoeveel kWh energie erin gaat, laat Mercedes nog niet precies los.
Daags voor de show deden ze zelfs nog geheimzinnig over de prestaties van de elektromotor, de enige aandrijving die deze B-klasse heeft. Er is ook geen range extender bij. Bekend is nu dat de motor 130 kW en 320 Nm sterk is.

Jeep 45% zuiniger

In elk geval ook belangrijk voor Europa is de volledig nieuwe Jeep Cherokee, aansluitend bij de iets eerder verschenen Grand Cherokee. De wat kleinere Cherokee lijkt ook geknipt voor Europa, waar Jeep in het verleden hoog scoorde met dit type en zijn grotere broer.
Net als die grote broer krijgt de Cherokee nu een onafhankelijke ophanging achter, in plaats van een starre as. Maar ook de rest van de auto is helemaal nieuw: de voorwielophanging, het vierwielaandrijfsysteem, de motoren em al het andere. Met als absolute primeur een negentraps automaat. Niet die van ZF voor de Range Rover Evoque; in de Chrysler staat de motor niet dwars.
Daarbij komen dan een nieuwe 2.4 Tigershark viercilinder met MultiAir systeem van Fiat, en een naar 3,2 liter verkleinde V6 (op basis van de 3.6 V6 in de Grand Cherokee). Vergeleken met de vorige V6 scheelt dat 45 % in verbruik, zegt Chrysler.

Vergrote Cadillac CTS

Zowel de nieuwe Cherokee als de nieuwe generatie van de Cadillac CTS debuteren voor Europa op de najaarsshow in Frankfurt. Bij de CTS valt op dat het verse model wat groter wordt dan zijn voorganger, om precies te zijn krijgt hij een 3 cm langere wielbasis en 13 cm meer lengte.
Toch is hij 90 kg lichter, omdat Cadillac het gebruik van aluminium heeft ontdekt, onder meer voor de portieren. Opmerkelijk: de achterwielophanging is juist van zwaarder staal, wat een voordeel zou zijn omdat zo de gewichtsverdeling voor/achter op 50/50 komt.
Voorin vinden we de eerste achttraps automaat voor Cadillac, en 3.6 V6 of 2.0 turbo viercilinder motoren. Met als topper een 3.6 V6 twin-turbo met 313 kW, ook al iets wat Cadillac nooit eerder had. En, het kan niet op, verder debuteert een automatisch parkeersysteem dat het merk nog niet had.

Dik en compact nieuws

Gezien de populariteit van forse suv’s in de VS is het niet zo raar dat Land Rover ervoor koos om in New York de Range Rover Sport te laten debuteren. Hij is 15 cm korter en 5,5 cm lager dan de eerder compleet vernieuwde Range Rover, maar wel groter dan de voorgaande Sport versie. Hierdoor is ook in de Sport nu een derde zitrij mogelijk.
Concerngenoot Jaguar verhoogde de feestvreugde met een nieuwe XJR, de sterkste Jaguar limousine ooit. Niet heel moeilijk te maken, hierin schuilt de versterkte Supercharged 5.0 V8 uit de XK R S, met 30 kW meer dan de gewone 5.0 SC.
Wie het een heel stuk bescheidener wil doen, kan terecht bij de vernieuwde Kia Soul, ook voor Europa van belang. Opgerekte wielbasis en spoorbreedtes, een herzien uiterlijk en een verbeterde onderstelafstemming schetsen in enkele trefwoorden wat de vernieuwing inhoudt.

Reageer op dit artikel